AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.840

850 som endast går på ena cylinderraden

Sida 1 av 2
Jag har fått problem med min 850, den vill bara gå på vänster cylinderrad.

Jag testade att koppla bort ena luftmängdmätaren, och det blir ingen skillnad när den högra är bortkopplad, däremot om man har den vänstra borta så vill den inte starta alls.

Kollade även stiften, och på höger cylinderrad är dom sotiga och våta, på vänster sida ser dom mycket bra ut.

Är det något vanligt fel på dessa motorerna?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Några saker som jag åtgärdat och gjort att min egen gått bättre.
Rotor och fördelarlock. Mina var så söndersmulade att verkstaden undrade hur bilen kunde gå som väl som den ändå gick.
EML-spjäll. Kan vara trögt och behöva renoveras el bytas. Finns mycket skrivet om detta på forumet, pröva sök-funktionen.
Tändkassetten på den sida den går dåligt. Bytte mina i förebyggande syfte utan nämnvärd skillnad. Hittade en begga på ebay.de relativt billigt.
Är stiften bytta felaktigt blir det tändkabeln och tändhatten som får lida. Många mekaniker på icke-BMW duktiga verkstäder drar sönder de känsliga tändhattarna.
Det låter spontant som EMLen när jag läser din text.
Lycka till
Asken
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Pröva även att skifta LMM funkar det då så vet du var det knasar,är det samma problem ändå så kan det som Asken säger vara tändsidan.Mät upp kablarna och kolla impulssladdarna på 6:an och 12:an så att inget glapp finns,kablarna ska ligga runt 6,3 ohm men inga stora skillnader.
Mvh Dic.
Provade ändra sida på lmm:erna, men ingen skillnad.

Spjällen går i alla fall at röra på så dom sitter i alla fall inte fast helt, men när man står stilla och bara varvar upp motorn, ska spjällen öppna helt då? på axlarna ser det ut som dom knappt öppnar 45 graders vinkel
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Hej!
Min 850 gick också på halva en sväng.. Inte kul, måste jag säga! Jag letade länge och väl bland databoxar och lmm:s efter nåt fel. Efter mycket letande hittade jag ett litet, nästan skrattretande fel: I ett kontaktstycke på sladden till ena lägesgivaren på vevaxeln hade sladdarna lossnat! Köpte nya stift och klämde på kablarna och tryckte i stycket igen. Satte ihop och sen gick den på 12 igen! 10 kronor kostade det..
Lycka till!!

Tomas
Sitter den lägesgivaren fram på vevaxeln elelr bak på svänghjulet?

Och var hittar man den ungefär? eller kommer man bara åt den underifrån?
Ma
2
Marcus Backlund
750iA E38-95
Har du kollat tändspolen
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle tro på att toppackningen brunnit av mellan 2 eller flera cylidrar på ena sidan!
Har du gjort komptest?

MVH Patrik
Har inte testat tändspolen.

Har inte gjort komptest, men jag tvivlar påa tt det är packningen, isåfall är den kass mellan alla cylindrar, eftersom man märker ingen skillnad alls när man "kopplar bort" ena cylinderraden
br
31
bror.axelson
BMW 840 Ci 1995
BMW 3,0 CSI 1975
BMW 3.0 CSI 1975
hade en gång en 750 som av och till gick enbart på 6 cyl. kostade på 33000 kr på BMW verkstad ( bl.a byte av insugsrörspackningar avkännare mm)utan att de hittade felet för det var för enkelt för dom. Felet var avbrott i 12ans tändkabel som ger signaler till databoxarna och vid avbrott så går bilen på nödprogram och enbart 6 cyl. Tändkablar byttes ut på en liten elverkstad i Vällingby som också hittade felet och det kostade "enbart" ca 3500 kr totalt

Om motorn går på nödprogram, ska det inte vara någon indikator på det på exempelvis instrumentpanelen?
br
31
bror.axelson
BMW 840 Ci 1995
BMW 3,0 CSI 1975
BMW 3.0 CSI 1975
Ingen indikation i fallet 750. Bara plötsligt mycket svag och knappt körbar.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Har för mig att EML lyser konstant vid nödläge.
Mvh Dic
Visa användare
108
crn
M5 -93
750 G11 2016
330Ci cab 2002
X3 M40i 2018
650 IX Msport 2014
Hej dannej,

Jag har visserliggen ingen 850, men min 740 gick plötsligt bara på halv effekt
och det var ena katalysatorn som hade kollapsat så att nödprogammet drog
ned på halv effekt. Dock ficks inget felmeddelande att nödprogrammet
aktiveras med det märktes ju rejält.
Så efter ny kat är allt ok igen.

mvh
Christer
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Hej dannej! Lyser EML-lampan en kort stund när du slår på tändningen?
EML visar fel på två sätt, antingen så lyser den hela tiden, eller också så tänds den inte alls. När allt är riktigt (i EML:s ögon) så ska lampan tändas en kort stund och sedan slockna när tändninen slås på.

Varvtals/positionsgivare för vevaxel sitter framsida bakom nedre transmisionskåpa.

Cylinder 6 och 12 används som referens för ECU därför är det viktigt att både tändkablar och tändsift är hela på dessa två cyl.

Om du behöver så har jag el-schema som visar inkopplingen mellan givare och ECU.

Lycka till....../Sten
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
dannej! Vilken årsmodell har du? det skiljer en del på komponenter och placering.

Sten
-92 är det

tack för tipsen, jag ska kolla över dom saker ni påpekat
To
21
TomasN
850 iA -91
525 tdsA -96
Hej igen!
Jag har funderat och kommit på en sak.. Det kan inte vara nåt nödprogram eftersom den surar ner stiften. Vid nödprogram stänger den även av bränslet! Och då kan det inte vara lägesgivaren heller.. Troligen så sitter ju felet i så fall mellan databoxen och tändstiften. Om databoxen skulle få en signal att nåt inte stod rätt till så skulle ju den stänga sidan helt, även bränslet.. Kolla så att det går ström fram till tändspolen. Kabeln mellan tändspolen och fördelaren, kanske. Testa att sätta ett tändstift i kabeln mellan tändspolen och fördelaren, jorda stiften och starta motorn. Gnista? Om inte, testa att ta en annan tändkabel (helst som du vet att fungerar) och testa igen. På så vis har du avgränsat lite var felet sitter.
Hoppas att du hittar felet!! /Tomas
Har nu testat gnistan på första och sista cylinderna på den rad som krånglar,
men det är gnista, visserligen svag tycker jag, men ändå så den borde tända.

Alltså får den både soppa och gnista

Kan det vara spjällägesgivaren som gör att den kanske tänder vid fel tidpunkt? men det borde ju bli konstiga missljud av det..
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Hej dannej! Vad menar du med svag gnista? röd/gul eller blå/vit? har du jämfört med sidan som funkar?

Tänds EML-lampan en kort stund när du "slår på" tändningen?

Är det cyl. 1-6 eller 7-12 som är döda?

Att tändstiften blir våta betyder inte att bränslematningen, till cylindrarna, fungerar riktigt, för även i sk. failsafe mode så späds en viss mängd in för att inte sabba bla. ventilsäten. Om det är normal bränsleinsprutning på den "döda" cylinderraden så måste det märkas på lukten och att katalysatorn blir full med soppa, t.o.m. att det droppar ur avgasrören.

Sten
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Dannej! Prova att skifta relä K212 och K213 för dom styr varsin EML.

Sten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.