|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett jätteproblem med min bil. När det har regnat så känns bromsen helkass och det läter som det "gurglar" dels inne i bilen och någonstans vid höger framskärm. Detta är dessavärre inte allt utan efter att jag har bromsatt så hackar motorn och lämnar ett stort rökmoln efter sig. Jag har haft inne bilen på Wölkes för detta min dom verkar bara reparera med hjälp av DIS vilket har lett till som jag ser det onödigt byte av tändspole och bensinpump. Är oerhört tacksam för alla ideer om vad som är fel med min bil | |
|
Hej Jag har exakt samma fel på min...så då är vi två med samma fel så jag hoppas någon hjälper oss. |
|
|
Dom drar ingen bromsvätska? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej Min drar mig veteligen ingen vätska, jag hade detta bekymret även då jag körde bilen i biltvätten men det försvann efter 1 timma ungefär..sen gick bilen som en klocka igen, för att återkomma igår då det vräkte ner regn. |
|
|
Jag gissade också på bromsvätskan, så jag lät Wölkes bil byta denna. Men tyvärr så hjälpte inte detta och bromsvätskenivån är oförändrad och som sagt felet finns bara när det regnar. |
|
| Dum undran..kan regnsensorn spöka till tändningen vid regnväder?? | |
|
Det finns inga dumma funderingar på detta. Jag tvivlar däremot på regnsensorn eftersom felet finns kvar även om solen tittar fram efter det har regnat. Läste även att du hade problem med din bil när du tvättat den med underspolning, vilket får mig att undra, för jag har fått för mig att det är vattnet som rinner ner i det lilla hålet som finns in i skärmen vid luftfiltren. |
|
|
En invecklad tanke på ett invecklat problem: Det kan inte vara så att när det regnar eller man tvättar bilen så samlas vatten i tex luftburken eller nånstans på vägen till insuget. När man då bromsar senare så flyttas vattnet framåt i något utrymme och följer med insugsluften. Tittar man på en ETK bild så verkar ju luften från luftburken gå i framkant på burken Länk Ytterligare lite intressantare är detta med bromsen, men eftersom den ju arbetar med vakum som ju byggs upp i insuget kanske det har koppling till gurglande broms? Att vatten lyckas komma till bromsservot? När sen motorn börjar hacka för att vatten följer med insugsluften så minskar vakumet i insuget och vatten följer med till bromservot där undertrycket är större, därav gurglet... Det låter lite knepigt ser jag nu.. Men möjligtvis är det en täppt dränering i luftbox eller liknande som kan framkalla detta?? Diesel-räsern /Rickard |
|
| Låter vettigt för jag märkte att tomgången påverkades kraftigt av att jag tryckte på bromsen (bludder). | |
|
Helt klart en bra tanke! Jag ska med hjälp av ETK bilden gå igenom luftburken så gott jag kan, men jag tror inte att det är så att vattnet flyttar sig p.g.a. inbromsningen utan snarare att man trycker på pedalen, har kommit fram till detta genom att jag har använt handbromsen istället för fotbroms. Sedan finns det en annan rolig sak med detta och det är att när det är minusgrader ute så fryser pedalen fast vilket inte är så kul med en automatväxlad bil. |
|
|
Men fryser pedalen fast på vintern så måste det vara vatten i bromsservot! Men hörni, är det inte så då att det är bromsservot som läcker in lyft. När ni sen trycker på pedalen och servot öppnar ventilen för att få vakum så pyser det rakt igenom, vilket ger till följd att motorn får luft som den inte ska ha, och då får fel bränsleblandning och knasig tomgång.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag tror vi närmar oss, för det är en sak till. När felet finns där så är det ett visst motstånd i bromspedalen vilket gör att det är omöjligt att göra en panikbromsning och detta försvinner efter ett antal inbromsningar och är sedan bra igen tills nästa regn. Men någonstans samlas det vatten! |
|
|
jag tror att vi har 2 bilar här som behöver varsit nytt bromsservo?! Kolla upp baksidan på servot, borde vara en liten luftning där tycker jag.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Det där med bromsservo verkar vettigt, märkte det nu då jag tokbromsade en massa gånger och till slut gav det med sig..gurglandet alltså och bilen fungerar återigen till nästa regnväder..om nu inte bromsservon är det som behöver bytas. | |
| Vill bara kolla om någon har fler ideer...... | |
|
Hej ville bara kolla av om du...Holmblad fick ordning på problemet? |
|
|
jag är oxå nyfiken på om mina brainstormteorier stämde!! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Nix jag har inte fått ordning på detta ännu. Men jag har märkt ännu en sak. Det är när jag släpper bromspedalen hastigt som bilen börjar gå ojämt och fortfarande bara när det har regnat. Sedan märkte jag att när jag har parkerat bilen och "pumpar" med bromsen för att bli av med gurglandet så blir det en vattenpöl mitt under bilen i bakre ändan av motorn. Tror inte det är via luftfilterburken vattnet kommer in för enda vägen för regnvatten att komma in, är som jag ser det vid den delen som är under vindrutan, och hålet som jag nämner tidigare är det som finns vid microfiltret. |
|
|
En möjlighet: Länk Att vatten sipprar in (blå pil på bild) vid hörnen av kupéfilterbalja. Det är mycket dålig passform på plasten där, på min var de hörnen helt förskjutna så att vatten kom ner i utrymmet under filtrena. Jag fick t.o.m. ta silikon på ena sidan, plasten (pga. åldring) hade dragit sig så mycket att det var omöjligt att få till det som det var tänkt av nån smartskalle... Silikon är bra, men man måste lägga om det ifall man lyfter på filterbajlan... Det behöver inte vara så att det är orsaken, bara en tanke. Eftersom någon har konstruerat plasten som en vattenkanal, så är det nog inte meningen att vatten ska komma ned under filtret. Har du kollat så att dräneringen ut till skärmen inte är täpt? Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Hej Skööönt...sista inlägget gjorde susen, det var precis så att vatten hade sipprat ner under kupèfiltret, hela baljan under var vattenfylld..kablage och halva bromsservon låg under vatten och allt detta för att passformen i övergången precis som på bilden som "FD-Ormen" visade var kass. Slangade ur det vattenfyllda utrymmet samt torkade ur hela utrymmet och bilen beter sig som den ska igen. Detta forum var precis det jag hoppades att det skulle vara...till hjälp, tack alla. PS: Holmblad...tror du har exakt samma bekymmer. |
|
|
Nu vet jag vad jag ska göra i helgen. Tack allihopa!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.