AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.830

E39 ryckig i låga hastigheter

Sida 2 av 3
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Körde hem bilen igår och den gick jämnare och kändes starkare. Den var ganska hoppig den första stunden, mer än vanligt. Behöver motorn köras in månne? Svårt att göra någon riktigt bedömning än, högtrafik och allt, svårt att få utrymme att trampa ur. Vi får se. Theanders smörjde även fläktremmen utan att ta betalt, hör och häpna...

Någon annan än jag som har mycket ryckningar i ratten på vägen mellan E6 och Lunds norra infart? Speciellt västergående färdriktning. Vägen är väl lite skrovlig där gissar jag. Ytterligare ett bevis på hur känslig bilmodellen är...

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lätt att byta dessa givare själv eller?

Dyra?
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Har för mig de tog runt 900 för själva givaren och ungefär lika mycket för bytet. Verkar vara relativt lätt att byta själv.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nån som är sugen på att visa vilken del det är på realoem?

Har man dubbelt upp på 540? :-)
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det borde väl vara denna: Länk

(nr 10)

Freude am fahren
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja isåfall verkar de ju inte vara så svårt att byta :-)
Min 530iT M-sport har alltid varit besvärlig att dosera gasen med. Det skapar en ryckig start om jag inte slirar löjligt mycket med kopplingen. Det verkar som att det elektroniska spjällhuset liksom har ett "glapp" eller flera på sin väg mot full gas. Det blir liksom för lite eller för mycket gas i startögonblicket och i viss mån lite oulserand acceleration på fullgas.

Och om jag tex rullar fram på 1-an eller 2-an för den delen med liksom tite driv utan att röra gaspedalen och sedan ska gasa iväg så spelar det nästan ingen roll hur försiktigt jag tar det så "dyker" motorn en kort stund för att sedan rusa iväg mer än jag tänkt. Alldeles som att den tar igen "glappet" lite för mycket. Tror att det är det som gör att tomgångsregleringen pendlar speciellt vid backning av släp eller vid start i backe etc.

Någon som känner igen sig på den beskrivningen?
Tangentfladderfixad version....

Min 530iT M-sport har alltid varit besvärlig att dosera gasen med. Det skapar en ryckig start om jag inte slirar löjligt mycket med kopplingen. Det verkar som att det elektroniska spjällhuset liksom har ett "glapp" eller flera på sin väg mot full gas. Det blir liksom för lite eller för mycket gas i startögonblicket och i viss mån lite pulserand acceleration på fullgas.

Och om jag tex rullar fram på 1-an eller 2-an för den delen med liksom lite driv utan att röra gaspedalen och sedan ska gasa iväg så spelar det nästan ingen roll hur försiktigt jag tar det så "dyker" motorn en kort stund för att sedan rusa iväg mer än jag tänkt. Alldeles som att den tar igen "glappet" lite för mycket. Tror att det är det som gör att tomgångsregleringen pendlar speciellt vid backning av släp eller vid start i backe etc.

Någon som känner igen sig på den beskrivningen?
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
En bra beskrivning! Jag upplever samma. Man kanske kan smörja sin högra fotled...

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Detta fenomen verkar bara vara något som drabbar de som fiskör... :-P

GASA MER, hehehe.
Jag inser att du skojjar Ravve, men poängen är att det är extremt svårt att göra en snabb start när motorn antingen "dyker" ur kraftregistret eller rusar så att kopplinen hinner slira mer än att den sedan orkar greppa utan att backa av på gasen som i sin tur gör att motorn dyker. Ja, du fattar. Mkt irriterande.

Jag trodde att min koppling var kass så jag bytte den kort efter köpet av bilen men det är alltså inte problemet.

Har hört att spjällhusen kan vara dåliga, men det känns liksom lite dyrt att byta det (ca 4000kr) på vinst och förlust.

Varken Theanders eller Förenade bil verkar ha lust/kunskap att kolla detta heller.

Synd eftersom bilen är fantastiskt annars. Att en treliters spis dyker som en liten fjantmotor är rent löjligt faktiskt och måste gå att fixa.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Vince: Har precis samma symptom, man får slira som en gammal gubbe för att den inte ska dö. Hade aldrig det problemet med 528'an.

Freude am fahren
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Självklart skojjade jag. Förstår att ni är irriterade på problemet och att inte kunna få hjälp.

På min E36 325i så hade jag tendens att när man va ute och körde och släppte gasen helt så dök den lite. Precis som den ströp bränsletillförseln helt, blev liksom ett litet ryck. När jag chippade bilen försvann detta.

Kan ert problem ha nåt med motorstyrningen att göra?
Hmm, verkar som rätt många känner igen sig som jag diskuterar detta med men ingen har funnit lösningen. Har diskuterat detta i en annan tråd också.

Vet inte om det känns bra eller dåligt att inte bara jag har problem med det.
Ove T, hur har det gått med bilen? Blev det bättre efter verkstadsbesöket?
Jag har bokat en tid hos Förenade bil men vill inte att de bara byter grejer på chans liksom.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Mina ryck har minskat efter att jag bytte stift till Halostift. Möjligt att det hade blivit bättre med andra stift också men det hjälpte iaf. Det som satt i var NGK osså stod det nog R på dom. Har suttit i ~1500 mil.
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
hej, efter givarbytet har fenomenet med ljummen-svårstartad-slö försvunnit helt. Tycker även att det mesta av ryckigheterna har försvunnit. Kan dock ibland uppleva att bilen känns "tung" att köra, dvs att man måste gasa ganska mycket för att den ska röra bra på sig. Nu är ju i o f bilen en tung bil, men ändå. Min gamla 520 känns mycket lättare och som att gasbehovet är lägre. Har det att göra med däckdimensionen månne (225 bredd)?

Vid några tillfällen när jag kört lite längre har oljelampan tänts efter att motorn stängts av. Fick tips att fylla på med lite olja, men det har hänt vid något tillfälle sedan dess också. Oljetrycksgivaren som är trasig?

Mi
97
Michael530
530iT -07
Vince:

Hur gick det med din 530?
Jag har exakt samma bekymmer med min.
Har gjort DIS, den visade absolut ingenting. Jag bytte LMM häromdagen men det gjorde ingen skillnad, så jag undrar om du fick ordning på din och vad du isåfall fick byta?
Eller kanske någon annan som haft samma eländiga motorgång kan ge ett tips?

Mvh
Michael
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Någon som testat att byta modulen för gaspedalen? Den misstänker jag ibland när det rycker. Kostar strax under tusenlappen.
Mi
97
Michael530
530iT -07
Var sitter den?
Är den mekaniskt koplad till pedalen eller får den bara signal därifrån?

Mvh Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.