AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.829

E39 ryckig i låga hastigheter

Sida 1 av 3
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Hallå, har en e39 -01 som drar lite ojämnt när man acellererar i låga hastigheter. Hade den inne på förenade bil i Malmö för kontroll av vibrationer bl a. Teknikern som provkörde den hittade ingenting. Jag antar att han även tittade efter felmeddelande. Enligt BMW så kan det vara så att det inte registreras i bilens dator om felaktigheterna är för små. Någon som har en idé om vad som kan vara felet?

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej

Verkar vara ett ganska vanligt fel på E39:or. Skulle tippa på att det kan vara kamaxelgivaren eller tändstiften.

Undra om det kan vara kamaxelgivaren ändå fast det inte ger någon felkod!?? Inte så kul att "prova" och se när givaren kostar runt 900:-! Dito tändstift.

Någon annan kan säkert svara på det.
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
ok, tack för svar. Någon som har en annan idé?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Luftmassemätaren? Genererar inte heller någon felkod om den inte är helt väck.

Freude am fahren
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Underlättar om du skriver vad det är för bil...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
tw
6
twostroke
523i Touring -00
Förmodligen något så enkelt som en tändspole
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Detta verkar vara ett vanligt fel på E39 och svaren verkar spridda i ett stort spektrum om man söker lite här inne!? Har dock inte läst någon som påstår att "jag gjorde det här och sedan var det bra" så om det fortsätter rycka i dessa bilar är oklart.
Drabbades själv av ryck i bilen och har med god hjälp letat efter felet ett tag.
För att göra en lång historia kort så 6 eller 7 DIS-avläsningar senare med diverse olika felmeddelande och ibland "inget fel föreligger" så konstaterade vi i varje fall att felet MÅSTE vara mekaniskt. Till slut hittade vi ett hål i en vacuumslang (till spridarna) och har inte ryckt sedan igår.
tw
6
twostroke
523i Touring -00
Det finns inget bättre än att få ett irriterande problem ur världen, grattis peca.

Personligen är jag trött på verkstäder som bara använder datorn för att utläsa koder och inte verkar kunna felsöka på annat sätt. Acceptera inte att en bilverkstad svarar dig som kund att datorn inte hittar något fel när det finns ett uppenbart fel på din bil. Jag börjar tro att alla mekaniker håller på att bytas ut mot systemvetare eller nått.

Även om ingen i denna tråd kan peka exakt på vad det är finns det en del vägledning

Luftmassemätaren
Kamaxelgivaren eller tändstiften
Tändspole
Vacuumslang (till spridarna)

Ta med förslagen till verkstaden och be mekanikern kolla dessa punkter. ;-)
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Tack för alla svar. Bilen är alltså en 525 touring. Lite nyfiken på hur pass allvarliga era symptom har varit. Tycker inte de ryckningarna/hoppningarna min bil har är speciellt stora, men dock tillräckliga för att de ska irritera. Dock är de betydligt märkbarare när bilen har stått över natten och inte är varmkörd. Vet inte om det förändrar något kring era tips. Tycker att den "hoppar" mer när den är kall.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
hadde samma fel påmin visade sig vara en tändspole, efter en jäkla massa letandes
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Joakim E: Hur vet man om
a) det är en eller flera spolar som är kassa
b) hur hittar man vilken/vilka det är?

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
godkväll allesammans,

Det verkar som att mitt problem börjar bli av allvarligare karaktär (tidigare enbart lite hoppig i gaspådraget, 525 -01). När jag körde bilen in till stan gick den som vanligt, om än något "hoppigare" än vanligt. Efter att den stått ca ett par timmar och vi skulle bege oss hem igen var den svårstartad. När jag skulle gasa ut på motorvägen var den plötsligt ruggigt slö mot hur den brukar vara. Fenomenet höll i sig hela vägen hem. Även om man "begraver" gaspedalen så är den slö. Läst att en del har härlett detta till kamaxelgivaren. Nya idéer?

Pe
130
Peteess
520i -88
Varför inte en klassisk felletning: Kompressionsprov, titta på tändstiften när de ändå är urtagna, Bränsleproblem avslöjas till stor del av tändstiften men kan vara värt att mäta bränsletrycket, Felkodning gav ju inget så mätning av LMM och varvgivaren. Kan det vara skit i bränslespridarna? Mätning av tändspolarna. Skit i fördelardosan? Tändkablarna? Genom att göra en rationell felsökning kommer man oftast fram till felet.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hehe nu komemr den... på min kälke vart det vevaxelgivaren! Tata! det grymma (just för mig då) va att gubben som läste koden gissa på det innan han ens kollat på bilen..!
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
erik W me 8.353 inlägg... kolla vad han äger för bil.. ;P
Pe
179
Petter1
330iM-03
Garanterat kamaxelgivaren.Problemet försvinner när bilen har kallnat,och är värst när du startar den varm.Precis som du säger får man mala lite på startmotorn innan den startat(omden inte är kall,då den startar som vanligt.).Kostar ett tusen att ifxa..

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Petter1: Vet du om den gav någon felkod vid avläsning när du bytte (om du har gjort det vill säga)?

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Det verkar som att det finns två kamaxellägesgivare. En vid insugskamaxeln och en vid avgaskamaxeln. Vilken brukar man byta, eller byter man båda två?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Oftast är det den på insugningsidan som ger upp har jag noterat, men i de allra flesta fall ger en felaktig givare en felkod, men tyvärr inte alla ggr.
kostar ca 700-800 kr.

///MVH Hasso
Länk
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Mycket riktigt visade sig kamaxelgivaren vara dålig! Ska testköra den ikväll och se om ryckigheterna har försvunnit också. Återkommer.

tw
6
twostroke
523i Touring -00
Ja de blir ju billigt hos verkstan när man som ägare kan peka på vad som ska bytas. Kan bli riktigt dyrt också om man har fel ;-)
Ser fram emot att läsa om din provtur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.