AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.170

Sänksats 750 e38 årgång 99 med edc

Sida 1 av 2
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Vilken sänksats rekomenderas till denna bil? Vill ha en som bibehåller BRA väghållning. Har bara sett H&R satser än sålänge. Inte så att dom är dåliga men det borde väl finnas fler? Nån som har nån annan att rekomendera? Har BMW nån egen kanske?

/Blappe
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Bilstein skulle jag ha valt om det är kvalité du söker. Säljs via OCL´s åf. se Länk H&R är iofs. inte heller något dåligt val.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ledsen, men jag blandade tyvärr ihop namnen på fjädertillverkarna. Eibach heter fjädern som OCL saluför. Till E38 kan jag tyvärr inte finna fjädern i deras lista, men jag var i kontakt med dem i våras och då hade de en sats till E38 med EDC

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

På Eibach´s sida finns den dock med art.nr. E2049-140 Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Hur stum vill du att bilen skall vara i fjädringen och hur mycket vill du sänka? Min rekommendation är att du mailar både Eibach och H&R och frågar angående just din bil då både hårdhetsgrad och sänkning varierar mellan märkena.

Jag har börjat kolla en del på nya fjädrar till min E31 iom att de bak är av och lyckats få tag på en jämförelsetabell över hårdhetsgrad vid olika kompression. För min bil är Eibach ca 35-50% hårdare än H&R i fram och ca 30-35% i bak. Eibach är ca 75-95% hårdare i fram än original och ca 10-35% i bak. H&R är ca 25-35% hårdare än original i fram men däremot ca 15% mjukare i bak.

/Fredrik
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
varför inte alpinas sänksats Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Alpinas sänksats är av märket Eibach.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Ringde idag o kollade vad en sänksats Eibach skulle kosta. 2592:-+ moms vart svaret vilket för mej låter oerhört billigt. Sänker 30mm fram o 25mm bak. Ville väl sänka mer fram kanske men finns det inget annat så får man väl köra på det här. Eibach låter väl mer kvalité än H & R.

/Blappe
Om H&R duger som originalfjädrar på bla Mercedes CLK DTM AMG och Porsche Carrera GT så borde dom nog duga åt dig med. ;) Både H&R och Eibach är tyska högkvalitetsföretag.

/Fredrik
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Komiskt att du sa det.Läste att det va så efter att jag skrivit som ja skrev så jag får ta tillbaka mitt uttalade om H&R. Däremot hittade jag bara ett företag i Sverige som hade H&R och dom skulle ha 5.700 för ett kit. Vet nån någon billigare så är det välkommet. Dom sänkte ju 35/15 gentemot Eiback som va 30/20.

/Blappe
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Hmm. Ingen som har nån anning om var man kan köpa H&R sänksatser i sverige?
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Hmm. Är det nån som testat nån sänksats som har EDC som kan berätta hur det gick. Eftersom inte BMW rekomenderar det så blir man ju fundersam om man ens ska prova det.

/Blappe
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.

Jag köpte Eibach på min och måste säga att det var ett bra köp. Frun har inte märkt någonting på fjädringsvägen. Hon vet inte ens att jag har bytt till lägre. Hade på E32 H&R och den blev alldeles för hård..

Mvh.Juha
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
-> Blappe. Hur gick det med din sänkning? Går just o funderar på att sänka min e38 -95:a med EDC och vill gärna veta hur det funkade för dig. Vad köpte du osv.?
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Har tyvärr inte sänkt den än. Men kommer att göra det med ett Eibach kit så fort jag ställer av bilen i höst. Har pratat med dom som är generalagent för dom. Så be en bön att vädret blir sämre så jag ställer av den snarast :). Får hoppas sen att det blir några bra vinterdagar så man hinner testa hur det vart innan man ställer på den nästa år.

/Blappe
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
Ok, det låter ju lovande. Vem e det som e generalagent för dem i Sverige?
Bl
66
Blappe
X5 - 04
OCL Brorsons i norrköping är det. Tel: 011-19 77 00. Säg bara vilken stad du bor i så kan dom säga vart du ska beställa det.

/Blappe
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
Tack för det! Ska ta en kontakt med dem. Hur mycket jidder bedömer du att det är att montera sänksatsen? Berätta gärna hur det går framöver!
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hejsan !
Lyfter tråden lite...
Är det någon som har monterat detta själv på en e38 med edc. Kan ju inte vara så märkligt egentligen men man vet ju aldrig.
Bl
66
Blappe
X5 - 04
Så.... Passar på att lyfta fram min tråd lite. Har köpt en Einbach sänksats till min bmw 750. Har sänkt fram men insåg att när ja skulle sänka bak att det är nivåreglering på bilen. Min fråga är om det ens är någon ide att byta bak när antagligen nivåregleringen kommer pumpa upp stötdämparen till rätt höjd iaf. Någon som har erfarenhet av detta så blir jag oerhört tacksam eftersom jag har förstått att byta bak är ett mindre roligt jobb.

/Blappe
På min 525:a som jag hade för flera år sedan gjorde jag en budgetsänkning; kapade ett varv på framfjädrarna med rondellen. Sen upptäckte jag att fjädrarna var koniska... Inte så bra, men det gick att köra i alla fall och bilprovningen märkte faktiskt inget.
Jag är lite sugen på att sänka min E38 (utan EDC) nu men tänkte då till väga på annat sätt. Även här skulle jag egentligen nöja mig med sänkning fram på ca 30 mm. Tycker inte E38:an blir snygg med för kraftig sänkning, framförallt inte bak. Det är viktigare att hjulen hamnar snyggt i hjulhusen än att bilen blir låg enligt min smak. Har tänkt att gå upp från 16 till 19 tumsfälgar och vill helst inte inte förlora ännu mer komfort med ett par hårda fjädrar dessutom.

Blir lite förvirrad av tidigare inlägg i den här tråden. "fdaa" skiver att Eibach är hårdare än H&R men "745i" tycker tvärtom. Varierar det till olika modeller eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.