|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Angående bilen som blev omkörd i korsningen dvs min dörrvakt, så den bilen var ca 500-600m framför mig efter jag körde förbi lastbilen. Denna sträcka avlade den andra M5'an på nolltid efter den blåst förbi mig. | |
|
Bara lite fakta. Det stod i tidningen (GP tror jag) här om dagen så jag har det ganska färskt i minnet. Det var en insändare som på samma sätt som i den här tråden klagade på att "fartdårar" riskerade insändarskribentens liv genom farliga omkörningar. Dagen efter svarade en tjänsteman som hade statistik i ämnet: INGA dödsolyckor i Sverige sker i samband med omkörningar. Bara så att ni vet. |
|
| Den som står utan skuld kastar första stenen, det är en av förmånerna i bilkörning att kunna köra som bara attan, hytta med näven, gapa och skrika och vara allmänfarlig, på cykelbanorna är det samma dolda krig... För att inte tala om fotgängare! Tidigare var jag yrkeschaufför men valde bort yrket p.g.a. att varje dag kör 14,000 rattonyktra och då är inte narkotika och medicin-fyllor inräknade. Numera åker jag bil för mitt goda nöjes skull. Fort kör jag på bana. Poängen är att människan i allmänhet är korkad och kopplingen mellan orsak och verkan försvinner hos en del bilförare. | |
|
Judas: Dödsolyckor är inte det enda alternativet, rullstol, respirator, synskador? Alltid nyttigt med resonemang i detta ämne, så om jag förstår tjänstemannen rätt så är alla dödsolyckor mer eller mindre singel-olyckor? Verkar nästan löjligt att då med 70 och 90 sträckor när vi kan köra fort och köra om så mycket vi orkar för i slutändan kommer iaf ingen att dö? |
|
|
Det är riktigt att det finns andra allvarliga olyckor. Tyvärr behandlar debatten ofta bara dödsolyckor. Jag återger barta den fakta jag fick ur tidningen. Någon annan fakta kring omkörningsolyckor har jag inte. Det finns massor med sätt som två bilar kan krocka på utan att en omkörning är upptakten till situationen. Frontalkrockar beror oftast på sömniga eller fulla förare verkar det som. Givetvis är föraren i orginalinlägget en aspirant på att orsaka en dödsolycka någon gång i framtiden. |
|
kilroy |
Naturligtvis sker det dödsolyckor i samband med omkörningar. Tendensen är dock att dessa minskar i antal när det gäller bilar men ökar när det gäller MC. Sälvklart ökar man momentant hastigheten under en omkörning. Den ökade olycksrisken pga ökad hastighet uppvägs flerfalt av den minskade risk det medför att befinna sig i mötande körbana kortare tid. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: Mycket riktigt så ökar olyckorna med Mc igen och häpna över att det INTE är nyutexaminerade Loris Capirossi utan "gamla" hederliga 40-talister som trots många problemfria mil i bil köper sin första hoj och kanske tänker att " jag har ju iaf behörighet, då kan jag inte behöva någon uppfriskning...." Så här förleden hade vi 15 olyckor på 1 vecka varav 14 förare var över 50år!!! Ett problem som uppstår genom att lagar inte genomförs retroaktivt enligt källa på VV. Jo förstås tillkommer Eu-mopeder och annat otyg men dom framförs av icke myndiga personer. |
|
kilroy |
kaptenlöjtnant* Visst, du har helt rätt. Enligt både försäkringsbolagen och VV/VTI så ökar omkörningsolyckor hos både yngre och äldre MC-förare. Däremot minskar den statistiskt säkerställt bland bilister oavsett ålderskategori. Tyvärr är det ju inte alla debattörer i denna tråden som vet vad dom pratar om trots att det framförs som "Bara lite fakta". Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Att många av mc-olyckorna är av äldre tror jag också är för att dessa "fick A-kortet på köpet" när dem fixade b-kortet. Morsan får köra tung båge, men vet inte äns vart man växlar!!! Men samtidigt så ska man se vad dem åker på. Det är 240kilo++ tunga blyslädar och så enkolvok (stannar inte direkt), sitter som i en solstol/gynokoligstol etc. Det måste vara mycket svårare att undevika en olycka när händelsen är framme. Jag tycker det redan är svårt att hålla bra kontroll på en Honda Hornet (denna sitter man ändå rätt så upprätt på, utan massa kåpor etc), som jag körde på i 3år. Bästa hojen är ju en motard, när det gäller ballans, men vilka 45+ kör dessa? |
|
|
Kilroy Ok då, du som vet och sitter på så mycket statistik: Hur många dödsolyckor 2004 respektive 2005 klassades som omkörningsolyckor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.