AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.931

Vilken idiot i BMW

Sida 1 av 2
Ikväll bevittnade jag den mest idiotiska körstil någonsin.

På väg hem till Helsingfors (Finland) Kommer en BMW snabbt upp bakom mig (mörk ute, kände endast igen lysen).

Bilen körde väldigt nära mig, själv låg jag i 80km/h bakom en långtradare och ville köra om. Jag visste att det är en "fartdåre" bakom, så jag tittar extra noga i backspegeln efter en blink om han också vill köra om. Ingen blink kommer, så jag lägger i blinken, är stilla i en sekund, börjar min omkörning. Klrat som tusan att han hänger efter, jag tänker, OK, femman bakom ska få bli lite efter, så jag gör en onödigt snabb omkörning hade ca 150km/h när jag blinkade tillbaka in. BMW'n bakom drar fortsättningsvis fullt på förbi mig, jag ser att det är en M5. Vilken rolig överraskning tänkte jag, men ser dom att bilen bara fortsätter acca för fullt. Jag kör lungt ca 120, men han försvinner. Han kommer upp till en korsning. En stor och väldigt trafikerad korsningen med 60km/h begränsning. En blå Volvo är framfär, det är min dörrvakt från restaurangen med sina 3 små barn, hund och fru som är påväg hem. M5'an kör med uppskattningsvis 150km/h+ förbi min vän mitt i korsningen med ett bromsljus tänt i 1sekund. Skulle Volvon ha svängt vänster eller bil skulle ha kommit ut ur korsningen, skulle det gått så illa att man inte vill tänka på det. Denna korsning pressar sig bilarna ut i, speciellt efter att hastigheten sänktes från 80km/h till 60km/h i den för ca 6månader sedan. Vem kan tro att bilen 200m bort färdas i 150+ och inte i tillåtna 60? Roligt att köra fort, men man får ju inte lämna hjärnan hemma!

Visst, man kan tänka sig att M5 E39 är en säker bil, av personlig erfaranhet vet jag det. Men denna kille/dam hade ingen koll på vad som hände.

Min moraliska fråga är, hur kan man vara så jävla oaktsam? Denna gång gick det klart, men nästa?

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Säger bara en sak!
Rätt bil i fel händer!

MVH Patrik
bayerischemotor:

Den sista idioten är som jag brukar säga inte född....

Detta ger inte direkt bmw något bättre rykte direkt
Under-IQ-iserad människa i övermotoriserad bil.
Håller med M635 forever - rätt bil i fel händer!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Men vad händer om nåt kommer ut på vägen?
"En dag bodde gubben mittemot kyrkogården,
En annan dag bodde gubben mittemot huset."

BMW - Beroende Med Wilja!
kilroy
bayerischemotor*

Besök Malmö några dagar så kommer du att träffa på ytterligare ett antal lika intelligensbefriade BMW-förare.

Fördelen med att bo i Tyskland stora delar av tiden är att man faktiskt till stor del slipper såna "Schumie-wannabees".

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

> bayerischemotor! tänkvärt att din onödigt snabba omkörning kunde bli slutet på flera personers liv!, du säger att du kände de i bilen framför och att det fanns barn med i den, många på det här forumet tycker att man ska bry sig om hur andra kör och hur andra sköter om sina bilar för att det ska vara säkert i trafiken som möjligt, men samtidigt tycks ingen känna till att sitt eget körsätt kan ha brister för allas säkerhet i trafiken då en negativ körstil lättare påverkar andra oerfarna förare att köra fort och okontrollerat, även om det är en nyare bil ifråga betyder det inte att den som kör inte vet bättre.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Iskall: Hur lång tid tar dina omkörningar då?
Om du håller lagliga 90km/h när du passerar en lastbil med en fart av 80km/h, så lär det ta tid. Jag kommer nog lätt upp i minst 120km/h när jag kör om. Är det ett ekipage på 24m så vill jag om så fort som möjligt. Och skulle nog inte vilja säga att 150km/h är så fruktansvärt snabbt, iof i övre kant för hastighet vid en omkörning.
Nog för att jag finner ett visst nöje i att blåsa på när vägen är tom och sikten god, men i en korsning? Nog för att vi säkert alla gör en missbedömning emellanåt så marginalerna krymper, men det som beskrivs inledningsvis är ju livshotande för andra och låter inte som en missbedömning.
Naturligtvis blåser man om för fullt vid en omkörning. Det ser jag som säkerhetsbefrämjande eftersom man snabbare lägger sig i högerfilen igen och inte utgör en fara för mötande trafik.

Mvh
Mikael
Samma sak här, står alltid på vid omkörning för att komma om snabbt och säkert. Måste vara oändligt mycket trafikfarligare att såsa sig om i 91 km/h.

/Fredrik
Ci
531
CiM
325ciM-04
budord nr 11: du skall icke överträda tillåtet hastighet vid omkörning!!!
heheheh

Tack VGV för mitträcken, så får dårarna bli kassler...
Mitträcken är toppen och 2+1 vägar som finns här och där har säkert räddat många från olyckor och högt blodtryck/infarkt orsakade av hänsynslösa omkörningar.

Mvh
Mikael
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Ang. sk. vajjerräcken (2+1 vägar) som finns lite där och var i vårt land så måste jag som yrkeschaufför säga att dom är det bästa som finns för folk med vett, och det farligaste som finns för folk som kör som personen som bayerischemotor mötte. Jag skulle vara miljonär nu om jag fick en krona för var gång som en bil ska pressa sig förbi i absolut allra sista sekunden innan vägen bil enfilig, bara för att slippa ligga bakom en tradare. Bara denna sommar skulle jag ha totalkvaddat tre husvagnar om jag inte hade saktat ner från mina redan lagliga 80km/h.
Och på vintern. Det går inte en dag utan att vägverket står och reparerar nåt parti av räckena mellan gävle-söderhamn!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ha ha Alucinor!
Det där känner jag igen fast det var några som lyckades att köra in i räcket för att dom får panik när dom kör om en lastbil...

BMW - Beroende Med Wilja!
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men ett annat mysterium med 2+1 vajerräcket. När det är 2-filigt så kör alla över 100km/h, och så när man kommer till 1-filitgt, så bromsar någon ner till 80km/h (även då det inte finns bil med släp, eller lastbilar etc). Ligger man efter en sådan på 1-filiga, så när man ska köra om dem när man kommer till 2-filigt så accar dem upp till 100 igen.
VARFÖR!!?? Får dem klaustrofobi när det försvinner en fil?
Javisst, det är helt galet. Här i Dalom kan man åka runt och fnissa för är det inte vajer så är det kamera, så någon eco-driving blir det inte. jag uppfattar det som att hastigheten pendlar mellan 80 och 160, hur drygt som helst så jag föredrar småvägarna.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
ExHonda:

Helt riktigt - folk får klaustrofobi på de "smala" 1-filssträckorna och när det blir 2-filigt så känner de sig säkrare och gasar (ofta helt omedvetet) på lite.

Detta är en stor orsak till de tokiga omkörningarna när folk pressar sig förbi trots att de knappt klarar det innan vägen blir 2-filig igen; föraren som kör om vet att (även om bilen han kör om håller en acceptabel hastighet på den 2-filiga sträckan) bilen framför kommer att tappa fart när det blir 1-filigt igen.
Detta gäller givetvis inte långtradare med farthållare som håller jämn hastighet hela tiden.
Mötte en Opel B-ascona som antagligen sett för mycket film, två-filigt bredställ in & igenom en rondell och en snygg utgång med ännu längre bredställ, trots att jag inte tycker att dylikt inte passar på allmän väg kan jag inte låta bli att bli imponerad av kontrollen.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
ExHonda: UNDRAR EXAKT SAMMA SAK...?!

Verkar först som om de bara f****r med dig när de droppar hastigheten till 70-80 på de enfiliga vägen... för att sedan höjja till 100-120 när den blir tvåfilig... konstigt.

_____Vraum!_____
Iskall:

Någon måste ju skriva det som du skrev. Det var tomt på vägen när jag körde om lastbilen, som var en fordonskombination.

Att köra lite fortare en normal omkörning, med blinkar och följd praxis är inte det farliga, dock att blåsa 150+ genom en högt trafikerad korsning med 60km/h begränsning samtidigt som du drar förbi en bil i samma korsning är farligt med stort F. Situationerna är totalt olika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.