|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Instruktionsboken, jag frågade eftersom de dimensionerna jag har inte finns med, jag ville ha exakt lufttryck samt veta vad som är bäst, å inte vad som är mest ekonomiskt.. Jag utgår ifrån att det som står i boken inte är optimalt, för att det inte är exakt dimension och inte heller med rätt vikt. |
|
Gemini__ |
Du efterlyser "bästa möjliga väghållning", då duger definitivt inte 2.3kg i de däck du använder. |
|
Det stämmer mkt bra som Gemini__ skriver!! Mellan 3-3,5 Kg är helt korrekt! Kör själv med 3.5kg i mina 275/30-19. //ACS |
|
| Vad kör du för däcktryck fram? | |
|
Schwein : Fram har jag 3.2 Kg. //ACS |
|
|
Ace.. Jag var helt säker på att lägre tryck skulle vara bättre, kan du förklara för mig varför man ist ska öka trycket? |
|
|
Schwein: Som jag har fått det förklarat för mig, och även provat mig fram från att ha 2,6 Kg i bakdäcken! När jag hade 2.6 så slets bakdäcken mkt i mitten! Det gör dom inte längre med 3.5kg! Prova du också dig fram. //ACS |
|
|
okej, men i vilket tryck hade du bäst grepp? Jag struntar i om däcken slits mycket, jag vill att bilen ska ha så bra fäste som möjligt, kör 3 bar nu och det känns okej, men det kan ju alltid bli bättre. |
|
|
Helt klart har jag bättre grepp nu, Men betydligt stötigare är det också =/ //ACS |
|
|
Nu så.. Jag ringde till Pirelli, prata med en kunnig man, 3 - 3.5 bar är för tok för mycket, om man då inte utgår ifrån att spara på däcken. Jag var nere och kollade på Slc i fredags, där körde dem 2.4 bar i däcken. och som han sa på racing bilar så ska man ha lite luft = bra grepp = mer slitage. Jag skulle ha 2,5 - 2,7 bak 2,4 - 2,5 fram |
|
Gemini__ |
Har du en racingbil? De kör säkerligen på slicks/R-däck. Kör på det tryck du skriver ovan, hoppas du blir nöjd. //Thomas |
|
Gemini_: Jag har pratat med fler än en, men färre än tio, så jag kan medge att min uppfattning att däckhandlare inte vet så mycket om lufttryckets betydelser inte är statistiskt säkerställd. :-) Men min uppfattning är att det är ungefär som med bilmekaniker och motoroljor. Säkert finns det däckhandlare som har koll på det där med tryck, precis som det finns bilmekaniker som kan motorolja. Jag menar bara att man inte ska förutsätta att den information man får är hela sanningen, eller ens sanning över huvud taget. Anledningen till att jag bemödade mig med att besvara trådskaparen var att ville uppmuntra honom att söka information på fler ställen, eftersom jag inte tyckte att han fick hela sanningen här. Det verkar han ha gjort. Jag vill inte kritisera ditt råd om ett högre tryck än vad bil och däcktillverkare rekommenderar. Tvärt om är det säkert ett klokt val för alla de som vill att däcken ska räcka längre och tåla potthål bättre till exempel. Det var dock inte det trådskaparen efterfrågade. Schwein: Jag har tyvärr fortfarande inga konkreta råd mer än att forska och testa, så småningom kommer du att veta vad som fungerar bäst för dina behov. |
|
|
Schwein. killarna i SLC kör på R-däck. Det går att köra med betydligt lägre ringtryck i ett r-däck, som har en mycket hårdare stomme än ett gatdäck. 2,4 som de nämde var säkert ett tryck som de körde med i varma däck. I vilket fall så körde jag med min M3:a efter SLC-racet ihop med club corvette på Mantorp i lördags. På banan körde jag med 2,5 kg (Michelin pilot 19") vilket funka helt utmärkt. När jag kolla trycket efter 6 varv så hade jag drygt 2,8 kg. Nu har jag ett hårt chassie med ganska mkt camber vilket gör att man kan köra med ett lägre ringtryck. Jag har provat högre tryck, men tappade grepp. Jag tycker det är svårt att känna vilket tryck som är optimalt när man inte är på banan. Jag testade olika ringtryck på en och samma krokiga väg för att helt enkelt se vilket tryck som funka bäst när det svänger Prova på, och lycka till |
|
gretzky |
Monterar däck dagligen o jag tycker du ska kolla med pirelli i första hand, då däcktrycket kan skilja beroende på däckfabrikat. Får du inget vettigt svar därifrån skulle jag vända mig till en "duktig" gummigubbe som har uppgifter på sånt. Om dimensionerna du nämner finns nämnda i bilens bok, kolla där men plussa hellre 0,2-0,4 kg än att åka på gränsvärde. Instämmer med tidigare att 2,3 kg låter på tok för lite men samtidigt hänger allt ihop med på vilket sätt du kör bilen på. Har själv en e46 med 225/40-18 fram o 255/35 bak o ett lufttryck på 2,4-2,5 fram o 2,6-2,8 bak, funkar kanon. Testa dig fram annars. dieseldoris |
|
Tillägg: (mitt föregående inlägg) 2,5 kg som jag körde med på Mantorp är alltså med kalla däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.