|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ni som har Bmw:s v8 maskiner, vad har ni för motorvärmare? Om jag har förstått rätt så värmer defas grejer bara oljan? Tips tas emot tack! MvH Bmw 4-ever | |
|
Har defas och den funkar bra som attan När det är kring 0 går tempmätaren över det blåa och nästan in på strecket mellan blått och mitten |
|
| Kan starkt rekomendera defas blockvärmare (eller liknande) som jag monterade på min 540. Styrker det som Tiny beskriver, om att tempmätaren åker upp på översta blåa när man drar på tändningen, i mitt fall var det även så vid -20. Antar att hela motorn värms upp pga att motorn är av aluminium. | |
|
Var det svårt att montera? Hur lång tid tar det? Och vad fick ni ge för detta? MvH Bmw 4-ever |
|
| Vet av trucker fick med ett kvitto på inköp och montering av en sån till sin 740. Det var inte billigt, TROR att det rörde sig om 8-9.000 kr allt som allt, men är inte säker. | |
|
Ca 3900 kr för materialet på autoexpteren i Jönköping. Länk Klicka på "Sök artiklar" uppe till höger, därefter knappar du in regnummret, klicka på "Tillbehör" därefter "Värme, elektriskt". Monteringsanvisnig kommer du åt om du klickar på "artikelnummret" för kontaktvärmaren. Monterade själv på en e34:a så skillnaden mellan modellerna för just monteringen vet jag ej. Räkna med en dag i alla fall så har du tid och tänka medans du skruvar, du måste ju borra : ) Fördelen med att montera själv är att du bestämmer vart kontaktuttaget hamnar. Default sätts den ju på sidan under kofångaren. Själv satt jag den under kofångaren vid sidan om "utbyggnaden" för nummerplåten. En smaksak men jag har ej någon snödriva alldeles framför motorvärmarstolpen, bättre då att orginalsladden räcker åt båda sidorna. |
|
|
Behöver ej borra går att gå in i kupén under ett av kupefiltrens hållare kolla touringklubben. Länk Montera tog väl ca 3-4 h höger sida är värst "har jag för mig" |
|
|
Nja in till kupen kom jag ej ihåg om jag behövde borra. Syftade på utsidan och själva infästningen för kontaktuttaget på utsidan. Brukar finnas pluggade hål där övrig kabel går mellan kupen och motorutrymmet som man kan ta upp, gjorde nog så på e34:an. Men eftersom det finns ett mektips så kanske detta är enda vägen för e39:an om man nu inte vill borra. |
|
| Jaha, uttaget satte jag på vänster sida brevid bromsluftkanalen och då fick man borra | |
|
Räcker orginalsladden till elstolpen, beroende på hur du parkerar? Man brukar ju parkera antingen på vänster eller höger sida om elstolpen. Har varit med om att man (tvunget) parkerat lite för långt ifrån elstolpen på "fel sida" och därav har sladden inte räckt, ganska irriterande. |
|
| Hemma har jag stolpen på vänster sida och på jobbet på höger och den räcker | |
|
är det någon som har webasto till v8? Kan man eftermontera den och var får man tag på en sådan?? Kostnad? MvH Bmw 4-ever |
|
| KGK knutsson och du får nog räkna med 20- 25 tusen. | |
|
är det så dyrt så är det nog och glömma idén. Undrar vad dom tar för själva värmaren utan installation eller om det går att få tag på en begagnat. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har slangvärmare till min, fungerar mycket bra. /Gunnar /Länk |
|
|
är det du själv som installerade slangvärmaren? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nej, den satt i när jag köpte bilen. /Gunnar /Länk |
|
|
nåt man ska tänka på när man monterar en motorvärmare på v8? nackdelar? Har hört en del strul på v8 maskinerna med värmare. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Strul med V8 maskinerna pga värmare???, skall vara slangvärmaren i så fall. Den Tiny och jag monterat, sätts ju bara fast på motorblocket. En driftvarm motor borde ju vara varmare än vad blockvärmaren klarar att värma upp. Du får förklara lite mer ang strulet pga värmare, lät intressant. |
|
|
Rattmeister: har läst någonstans på forumet att tex temp mätaren kunde vid start gå upp på den röda! men gå tillbaka efter några sekunder. Hur satte ni fast den? Kollade lite på annonser och hittade beg. webasto men frågan är då om man kan använda sig av dessa eller måste man ha nån speciell till just v8 spisen? Tex kolla här: Länk Länk Skulle det gå att installera sådan? MvH Bmw 4-ever |
|
|
är det någon här på forumet som har monterat eller har webasto värmare i sina v8:or? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.