AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.117

Äventyret fortsätter, motorfunderingar 750

Sida 4 av 5
Decibel
Det löste sig, kammarna är linjerade däremot tittade jag när adaptrarna + rotorerna satt på plats vilket blev fel, styrpinnen på adaptrarna är något förskjuten vilket gör att det ser "snett" ut när väl rotorerna sitter där.

Här är bilden som gjorde mig lite förundrad ett tag :) Länk

Har dragit ett par varv med blocknyckel och känner inga konstigheter iallafall, ska montera ihop den idag.

Några tips inför uppstarten?

Hade tänkt lyfta ur säkringarna/reläerna för soppapumparna och köra den på starten några sekunder, dels så att oljetrycket kliver upp lite och att det känns och låter rätt.

Eller är jag ute och cyklar i det blå nu ? :)

---
Bilstereogalningen NO:1
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du ställt in kammarna med jiggar?

Länk
Decibel
Inte direkt bmws originalprylar, det jag gjorde vara att nolla motorn 2-3 ggr innan något togs bort, varje gång kontrollerades kammarnas läge i grader, de var samma varje gång.
När jag sedan bytt kammar monterade jag de nya i samma vinkel som de jag tog bort = samma sak som verktygen gör, förutom att jag gjorde på eget sätt.
Eftermonteringen drogs motorn ett par varv igen för att kolla så det stämde med tidigare, vilket det gjorde.

---
Nå sånnt som denna?

Länk
Paap Reeder
Detta är för svårt för mig men principen är den att de plana ytor som jiggarna skall träs över skall stå 90-grader mot ytorna för ventilkåpspackningarna.

Det blir säkert så efter din metod också även om jag inte hajar.

Bilden på min blogg anger jiggflänsen alldeles framför 3:e kammlagret.

Du kanske menar exakt så.

MVH /// Paap R

Decibel
Precis, tror vi menar samma sak, nämligen som denna bild ;)
Länk

---
Paap Reeder
... OK fast "V":et i jiggfästet är nedåt i din bild och det är det du menar med "1- varv fel".

MVH /// Paap R

Decibel
Precis, vrider jag vevaxeln 1 var till så blir den uppåt och är den "riktiga" nollpunkten, om man kan säga så :)

Ska bli intressant att starta upp härken, saknar bara bultarna i framkant på kammarna nu, sen jäklarns.

---
Decibel
För er som är intresserade (if any) så kommer här en statusbild på kalabaliken ;)
Länk

---
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
trevligt, personligen så skulle jag inte lackat insugen, eller iaf, slipat fram ribborna o BMW texten igen.

men alla är vi olika.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Decibel
Japp, ribborna är framslipade på vänstra sidan, det var dock så jäkla tidsödande att jag bara ville få "aset" startad innan jag la ner mer timmar :)

När väl den startar som den ska imorrn så tar jag dremeln o slipar ribborna + bmw-texten på högra också :)

---
Paap Reeder
... betänk att vedbodsmekanikern Reeder körde ett 10-tal mil med insprutarna förväxlade vä resp hö bank.
Detta trots att han enligt egen bedömning gjort en noggrann uppmärkning av alla tolv kontakterna ... men månaderna gick ... och ögonblicksbilderna med den ...

Den gick risigt på tomme men klockrent över 150 kmh.

MVH /// Paap R

Decibel
Hehe, insprutet har suttit kvar i skenan precis som den togs lös, jag tog bara bort en spridare i taget och gjorde ren, således sitter alla där dom satt förut, och höger / vänster skena går inte att blanda ihop då soppaslangen till vänstra är längre än högra, byter man plats räcker inte soppaslangen :)

Orkade inte bry mig så mycket, har nytt insprut på lut som trycker lite mer = roligare mjukvara att trixa med, bara den startar och går fint så.

Dags att sätta på sig vita handskarna och stapla iväg till garaget och trixa dit det sita och starta upp, återkommer med resultat ;)

---
Decibel
Maskinen uppstartad idag, lät den tugga lite på tomgången utan bränslereläerna för att va säker på trycket, sen gick den igång som en klocka.

Allt jäkla tickande från de tidigare kassa kammarna är åtgärdat och den spinner som en katt.
Dock råkade jag med handkraft pajja ena bränsletrycksreg. så den tickar som fasiken, men de är småslantar.

Nu börjar det roliga.. karossen, spoilerkit och framförallt stereon :)

Sänder återigen ett tack till alla som hjälpt mig på vägen, för ett år sedan kunde jag inte ens ställa tändningen på en volvo 240, idag har jag renoverat en M70 och lärt mig ett och annat, det har tagit tid men det gick vägen.

---
Paap Reeder
... hm!
Btr ligger på dryga 2000:- (.. eller var det 2500:-??) ... om du inte kommer över en fungerande beg.

MVH /// Paap R

Decibel
Ah jo, det jag menade var att "det blev inte värre än så", med tanke på att mina mekarkunskaper va helt novisa hade jag räknat med lite dyrare resultat :)
Ska prova se om jag får tag i en beg. först, annars blir det nytt.

Det dyraste i hela renoveringen var slangklämmorna, ujuj vad det gick åt många, har bytt precis _alla_.

En liten filmsnutt: www.boxmen.se/bmwprojekt/startup.avi

Nu går äventyret vidare till karossfix, ska bl.a. punkta igen alla hål efter dörrlisterna och trixa till lite rost.

---
Decibel
En liten film på youtube med bättre kvalité på ljudet än innan.

Innan renoveringen lät den såhär: www.jxit.se/knack.mp3

Efter renoveringen: Länk

Helnöjd! :)

---
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
grattis.

ska själv denna vintern (hoppas ja) byta alla ventilttningarna o gå över topparna lite försiktigt, täta insugspakningarna, o få bort allt jävla motorvax.

mvh Erik

Paap Reeder
jajslen!
... kolla min blogg för att peppa upp.
1:a ventilen tog 20 min och den 24:e tog under 5 min.

MVH /// Paap R

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
jo tack paap, kikar ganska ofta i din blogg.

har dock (tyvär) inget varmgarage att meka i med 750:n

men de ska allt gå att lösa endå.

mvh Erik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.