AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
92.353

335 coupé - blixtsnabb!

Sida 25 av 26
Buspelle
M3an borde rimligtvis vara lite snabbare, men om det visar sig att AMS resultat för en manuell 335a; bl a 0-100 på 5 s blankt, står sig, så har M3an problem. Inte minst eftersom 335 har en helt annan vridmomentkurva, vilket skapar bättre körbarhet. Vi får väl se när 335an testats lite mer.
gn
86
gnator
M3 E46 SMG II
Ja d må ja säga att d va ju ingen dålig tid dom lyckades få till men d finns ju 0-100 tider för M3:an på 4,8 ... 40 hk mer, M-diff och lättare borde ju göra lite grann ... ungefär lika stor skillnad som mellan en 328 å en 330 effektmässigt å där känns ju skillnaden rätt påtagligt..

Som vi lärt oss av ett flertal inlägg är d ju effekten som är viktig inte vridet, drivhjulsvridet fixar man ju mä vxl-låda å slutväxel..
ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
gnator: Nu sa du väl ändå lite fel här va... effekten och vridmomentet spelar in tillsammans.
hur förklarar du annars att exempelvis BMW 530d är snabbare än M3 70-130km/h eller 100-150km/h? Dieslarna har mycket högre vridmoment och är därför ofta kvickare nr man väl är uppe i fart.

Av samma anledning är 335 kvickare än 335i när det gäller att accelerera uppe i fart på samma växel. Misstförstå mig rätt nu, M3 är en otroligt snabb, brutal och läcker bil. Men att det bara är effekt det handlar om köper jag inte :)

PS: Jag har beställt en E92 335d som kommer att levereras vilken dag som helst nu :P
madzone: 530d är INTE snabbare än M3 i något intervall om man använder växellådan som det är tänkt...

/Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
madzone: Ditt resonemang stämmer endast om bägge bilarna använder tex högsta växeln och segdrar från 70 till 130.

M3:an är snabbare, men framförallt är gasresponsen otroligt mycket bättre.
madzone: han säger ju att du ska använda växellådan, klart vridmomentet har betydelse för segdragningsförmågan.

Sen ärdet inte säkert att M3an har 40 hk mer. Ja enligt specen men de flesta mätningar indikerar att 335an har fler hk än vad BMW uppger... Dessutom är skillnaden kjlart mindre i procent (än jmf med 328/330), helt annan grej. Skulle vara intressant att se ett race mellan 335 och M3, tror definitivt inte utgången är given!
ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Okej då missförstod jag vad han menade då :)

Dock är min högst personliga åsikt att det är betydligt roligare att köra en vridstark bil till vardags men att M3 är sju resor roligare på bana eller liknande, Jag vill kuna köra om tre bilar på raken utan att behöva växla för att komma om snabbt, och då hjälper ju 580Nm till.
gn
86
gnator
M3 E46 SMG II
madzone: går inte in närmre på d där med effektens och vridmomentets betydelse, sök här på forumt så ska du se att d klarnar..

Är d nån med 335:a runt gbg som e sugen på å få se vart skåpet ska stå så e d bara å säga t ;)
Tragiskt att bmwförare ska börja tjata om vridmoment nu bara för att det kommer en bensinare med turbo.
M3ans 365Nm låter inte så imponerande kanske men faktum är att pga den högvarviga motorn skapas minst 20% mer drivhjulmoment med lägre utväxling än konvensionell motor som varar runt 6000rpm.
335i har visslerligen 400Nm över i sort sätt hela registret (ingen konst med turbo) men för mig är det mer imponerade över den mycket fina vridkurvan som S54an ger trots att den har över 100hk/litern. Over and out.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det kommer rapport på prestandasiffror när jag fått min 335:a, vi kommer att testa några olika modeller 330, M3, M5 M6 mm om vädret tillåter.

//Stefan
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Förstår inte varför ni gemför 335 och M3. Två helt olika bilar. 335 kommer aldrig bli en M hur mycket folk än vill.

Personligen hoppas jag att aldrig någonsin få höra eller se att en 335 kör förbi en M3 e46. Så vi vanliga dödliga kan få ha en human försäkring i fred och de som har råd att köra M3 kan fortsätta köra sina bilar 0-100 :) StatusQ och alla är nöjda.

Mvh
Kristian

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tog en provtur i en 335ci idag!
Vilken underbar maskin,en 8ás vrid med
6áns spets, förbrukningen enligt fördatorn låg med tanke på prestanda och
vikt.
Min nästa BMW skall ha denna pjäs under huven
Buspelle
Delar uppfattningen att 335 och M3 (eller M5) är helt olika typ av bilar, men det gör det inte mindre intressant att 335an förefaller vara så gott som lika snabb och i en jämförelse otroligt ekonomisk. Och alla kan vara övertygade om att jämförelserna mellan 335an och allt annat BMW kan erbjuda kommer att bli många.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alf: Tror alla jämför 335i med M3 för att prestandan är hyfsat likvärdig på pappret. Därför är det intressant, även om bilarna är av helt olika karaktär :)
gn
86
gnator
M3 E46 SMG II
Tror nog att vi kommer att se chippade 335:or piska M3:or... tyvärr :(

Buspelle
Car and Driver har för övrigt testat en 335 sedan och åstadkommit 0-60 mph på 4,8 s, vilket ungefär verifierar TV`s test.

Länk
Buspelle
...skulle vara AMS test; 0-100 på 5 s.
Al
12
Alex_sf
545ia -04
Var hittar nu ippgifter om att 335:ans tid ( 0 -100 ) skulle ligga på 5 sek. Enligt tillverkaren är det ju 5,5 sek. Bilen känns mycket snabb men kan det verkligen stämma att den gör 0 till 100 på 5 sek blankt?
Måste bara dela med mig av min upplevelse tidigare idag.

va o provkörde 335:an smg på auto7h i Borås.
Och jag måste säga fy fan va den går fint. Det va en helt underbar känsla att köra den. Man sitter också betydligt skönare i e92:ans stolar än vad man gör i e46:ans,.

Kan också säga att det aldrig skulle falla mig in i att köpa en demo bil.
Hade säljaren med mig i framsätet när jag prova , o han sa :

- gasa på nu bara tänkt inte på att jag sitter här utan pressa den.
- A vissta sa jag ska bara värma motorn lite.
- Ah det är kugnt kör du bara.

köpa demo bil nej tack.
Nej, precis. Och man ska nog inte gå efter bensinförbrukningen på dem heller ;-)

Som så mycket annat handlar ju vilken motor som är bäst om en helhet. Varken efekt eller vridmoment säger allt, utan man måste också ta hänsyn till bilens karaktär och hur väl motorns egenskaper balanserar bilen i övrigt; chassi, växellåda, däck, etc. Där tycker jag fortfarande M3 e46 är svårslagen (bene note, jag har ännu inte lyckats provköra 335:an, Lindholms i Umeå har av okänd anledning bara plockat hem en 325:a som jag dock kört med stort nöje :)

Om sedan vissa jättedieselbilar är snabbare på att segdra än M3 är ju egentligen ointressant, eftersom man aldrig segdrar med en M3:a ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.