AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
92.335

335 coupé - blixtsnabb!

Sida 2 av 26
Jag tror defintivt att det kommer att komma fler turbomotorer (bensin) från BMW, 335i är bara början. När BMW nu ändå har "hädat" och gått ifrån de senaste decenniernas sugmotorfanatism så finns det egentligen bara en sak som talar för att inte överladda: eftermarknadschippning. Det är ofta mer prisvärt att köpa en enklare modell med turbo och chippa den än att köpa top of the line-modellen (ex Audi A4 2.0T resp 3.0). Varför snyta fram 50.000 extra för en 3.0 om man kan få samma prestanda med en 2.0T chippad för 8.000?

Turbo är överlägset sugmotorer; starkare, snålare och lättare. Med tanke på hur bra BMW:s motorer trots allt har gått utan turbo så kan man ju räkna ut med arslet hur bra det kommer att bli med ... Jag pratar inte om ketchupturbo a la 80-talets Saab utan moderna lågtrycksturbo/biturbo som börjar ladda strax över tomgångsvarv.
Hmm, A4 har en 3.2-liters sexa nuförtiden, inte 3.0. Samma gäller ändå.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Håller med alla skeptiska om att har man byggt en motor med turbo som älskas av motorjuornalisterna, som ger mer effekt i "liten" volym och snålare motorer så kommer de även i framtiden att bygga turbomotorer.
(Alpina har ju annars byggt ett antal turbomotorer på BMWs gamla sugisar).

Som någon på slutet skrev, så kommer det med största sannolighet att komma turbo på flera modeller, hur många unga skulle inte köpa en 1-serie med turbo 180t eller 120t? Skulle säker även fungera på 3-serien.

Min gissning är att de små 4-cylindriga motorerna är de som först byts ut mot turboladdade, hur många märken har inte en 1,8t i sitt program? Hur många av dem älskas inte av tuning ungdomar?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att även prestanda bilarna snart får hjälp av en eler två turbo för att hänga med i prestanda kriget mot konkurrenterna. För inte vill vi BMW fanatiker att vi blir ifrånkörda av Audis och Mercedes när vi köpt oss en M3:a/M5:a!?

Frågan är bara varför de skulle behålla några motorer utan turbo i framtiden? ska vara någon instegsmodell då typ 116, 316 eller liknande. Då kommer inte mycket att göras för att göra dessa maskiner speciellt roliga.

Personligen tycker jag att det är ett fall för BMW att börja med turbo även om det har anonr från 2002 Turbo, gamla formel 1 bilar och har för mig även några M1:or.
Skulle man sedan ändå häda så tycker jag att Mercedes gott den rätta vägen och kastar in kompressorer i sina värstingar och låter det vara bra så. Å andra sidan vem vill ha en Mercsa utan kompressor i dag? bilarna utan är ju snart självdöda. Eller egentligen vem vill ha en Mercsa i huvud taget, finns snygga modeller, ganska gubbiga i inredningen, rostar som nya och fylda med elektroniska fel. Dock är SL ganska snygg.

Vad gäller framhjulsdrift tror jag inte det kommer på tal, däremot så har ju 4-hjulsdrivna BMW ökat markant.

Baken på nya 3-serien coupe är precis som ovan nämnt lika sexig som en gamal E21 (utan spoilern), eller E24 (utan spoiler) och Ford Taurus. Baken är helt könslös om dock en aning elegant. Personligen skulle jag aldrig köpa en BMW som inte såg manlig, maskulin och hård/tuff ut, men det är jag. E46 M3/M3CSL baken är väl en av de snyggaste, även min gamla Z3MCoupe hade en fräck häck. Nä skicka tilbaka bilen till ritborde och rita om den! och i samma veva kan man skissa på en facelift av nya 3-serie sedanen också, denna gång så behöver man inte ta isnpiration av en 80-tals japan när man ritar bakljusen. Sen kan man skippa alla onödiga extra väck och kanter, lijer som bara plötsligt tar slut osv. Än en gång titta på E46 M3 och skaffa inspiration, den vackraste bilen BMW gjort i mona ögon (samt Z3 M Coupe).

Men det här är mina åsikter, tack och hej.

Z3MPOWER
Anthrax
Jag fattar inte varför alla käftar om att "sugmotorerna kommer att bytas ut" hela tiden.

Verkligheten kommer att vara mycket närmre tex Vw. Dom har ju likartade motorer både med och utan turbo.
mo
18
morganq
320i Touring-05
Turbon har kommit till BMW;n för att stanna!Och jag säger bara grattis BMW och till deras tekniker.Och sen vill jag också säga ÄNTLIGEN JAAAAAAAAAAAA turbo i bmw!!!!

Ps/Kommer att beställa en jag också!!!BMW kommer att bli bättre och snabbare ni får se när vi lägger i lite OLW i maskineriet.KOM IGEN ALLA NI M3 ägare så kan vi REJSA =)

MOGG THE BIMMER
se
661
seb_540
328i M F30
Tror också att turbo är bra. Finns en stor poäng i att kunna köra snålt vid lugn körning, marknaden för bilar som min sug V8 som med sina 286hk lapar i sig ca 1,7 liter milen torde snart vara ett minne blott med dagens bränslepriser.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ett veritabelt monster, men snyggaste karossen är solklart E46 coupé : )

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
USA har satt upp en site för nya E92. Du finner där lite filmer och bilder och annan intressant iformation. Även lite ljud på de dubbla rören bak osv osv.

Länk

MVH
Kristian
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det är ju knappast så att BMW själva inte har erfarenhet av Turbo sedan tidigare. De har ju byggt mycket bra dieselturbo bilar i åratal..

Att Turbo skulle komma på bensinarna var som ett brev på posten. Det är bara hoppas att det inte är av ondo..

Men jag förlitar mig på de tyska ingenjörernas kunskaper.

//amullo
---
Måste erkänna att jag är bra sugen på den här bilen. Blir ett byte till våren, men jag har inte bestämt mig för kaross. Kombi och sedan får 335 som alternativ till mars-produktion enligt min säljare, men kupén är riktigt fin, någon som med hyfsad säkerhet vet när M3:an släpps? Jag vill nämligen helst köpa bilen med kommande M-sport paket....
Jag kommer väl ihåg hur det var med E46 kupé (eller vad den nu heter) och den var ju sådär lagom cool när M-sport kommit.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Om ganska exakt ett år ryktas det att m3:an kommer. Men sedan brukar det väl ta ytterligare ett år förrän M-paket släpps till "vanliga" serien.

Så ska du vänta på M-paket så kan du få vänta ett tag tror jag?
Mars-produktion, hm det passar min plånbok perfekt. Ska nog slå till på en 335 sedan då prisskillnaden som många påpekat är liten mellan nya 330 och 335.

Keep Your Distance!
Om det dröjer så länge så blir det utan M-paket. Jag skall beställa min bil så att den levereras till 1 augusti nästa år.

Oj, nu tryckte jag för snabbt. Det jag tänkt skriva var att jag är osäker på om det blir kupé, sedan eller kombi. Jag är väldigt nöjd med min bil men det känns lite tråkigt att beställa samma kaross igen, och kupén är som sagt mycket snyggare enligt mig, men med ett eventuellt m-sport paket kanske skillnaden blir mindre? Nackdelen med kupé förutom utrymmet är att dörrarna blir så långa, vilket kan bli ett problem för mig då min arbetsgivare givit mig en parkeringsplats som verkar skräddarsydd för en smart. :-)

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Fick syn pa en BMW 335i igar utanfoer mat-affaerne hae i Holland. Jaenvligt goet dovt (naestan V8 muller) fran de 2 separata modell stoerre avgasroeren.

Demobil som denna BMW-foersaeljare visst var ' tvungen' att ha oever helgen!!!

Den aer faktiskt snyggare i verkligheten - bakljusen, framljusen linjerna....suck!!!

mvh marineutter
alf_von_sil: jag hade m-sport II på min förra e46a som var tillverkad januari 2001... att man skulle behöva vänta ett år efter att e92 m3 gjort entre tror jag alltså inte... tiden får utvisa

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Rolex: Ofan där ser man. Tyckte bara det verkade så länge förrän jag såg några M-paket på Cupén på E46. Men det är ju great om det kommer tidigt.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag vet inte om ni har sett denna men postar den ändå:
Länk

Mvh
Kristian
Alf_VON_Sil:
Vilket motorljud! Interiören ser ju mycket elegantare ut i E92 än i E90.
Nu är man tillbaka på coupé spåret igen...

Keep Your Distance!
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Alf von Sil; Kan bara saega grattis till bestaellningen av 335i'n!!

Efter att ha sett och hoert den (335i) igar, sa blev det aeven ha begaer foer mig!!! Vilka linjer - naesta M3 kommer ju bli svinsnygg baserad pa E92.
Har funderat pa E91 335d (kombi) nu till naesta ar naer jag ska byta, med i coupen (E92) ska man ju kunna sitta 4 vuxna utan problem = inget behov av kombi.

Kanske en 335d E92 skulle vara nagot!

Alf von Sil - vilken faerg har du bestaellt? Bilen jag sag igar var svart, vilket passade mycket mycket bra till bilen....

mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.