|
Sida 18 av 26
|
|
|---|---|
|
Kristian, en förbjuden inredningskombination! Mycket modigt! Nej, skämt åsido: det låter faktiskt snyggt. Konstigt att den inte är rekommenderad. Det är som sagt kul att din bil är hos åf, men helt avslappnad blir man väl inte förrän man kört några mil och konstaterat att fungerar som det ska. Eller? Fredrik, jag lider med dig. Du borde skaffa en sån där digital nedräkningsmojt med hundradelar av en sekund, för att ge sken av att det går snabbare än vad det gör. Borde gå att installera på sin desktop. /Lars |
|
|
Nu har jag prövat en manuell 335. Det verkar som saldot på mitt konto kommer minskas..... //Player |
|
| Det är ju som ALpinvit med beigeläder.. inte heller rekommenderat.. men gud va snyggt det va på bild som jag såg! | |
|
Jag var nere hos min BMW-handlare idag och provkörde en ny 325:a Coupe. Jag har en 325Ci -04 sedan tidigare, och jag tyckte man märkte de extre 30 hästkrafterna ganska tydligt. På höga varv (oops :) lät den betydligt grymmare än min 04:a också. En mycket trevlig bil på det hela taget (även om jag tycker inredningen på E46 är nog så snygg!) En fråga: i facket under armstödet i mitten fram fanns en AUX-ingång. Är det standard eller vilket tillbehör är det? Såg direkt detta som en bra plats för min ipod :) |
|
|
Standard :-) |
|
|
Lite smolk i aux-bägaren: ingången går inte via någon separat förstärkare, vilket gör att man får vrida upp volymen ganska rejält för att den lilla rackaren skall höras. ett ytterligare problem är man måste komma ihåg att vrida ner igen innan man byter till radio. hade jag vetat detta innan hade jag nog valt till ipod-förberedelse från fabrik. /Lars |
|
| Vad kostar det? En separat förstärkare skulle kanske vara ett alternativ, för visst finns det också 12V där? | |
| Ja, det finns 12V där, iaf när jag kollade. | |
|
dfallman, vet inte vad ipod-gränssnitt kostar, om det var det frågan gällde. tror det ligger runt 3 000-4 000 kr (bör stå med i tillbehörsprislistan). det går att eftermontera men kräver att stora delar av instrumentpanelen monteras bort vilket tar tid och känns som ett stort ingrepp med potential för screw-ups. verkar också ha orsakat en del problem efter installation, åtminstone om man läser andra forum. personligen har jag ingen lust att utsätta bilen eller mig för den behandlingen. /Lars |
|
|
separat förstärkare har jag funderat på, men har inte hittat något exempel på en sådan. skulle absolut vara intressant. /Lars |
|
|
Jaha, då kan jag ställa in mig i ledet av de som provkört bilen. Lånade en titanium silver 335i kupé hos Bilcentralen i Segeltorp. En jättefin motor, rätt stor skillnad i gasrespons mot min bil. Men...jag kommer inte köpa kupén, den känns alldeles för bullrig för de många mil jag kör på landsväg. Kör man mer aktivt så finns det nog få bilar som är så roliga, även om jag direkt saknade min M-sport ratt och växelspak, de utgör en stor skillnad i körglädje i min mening, men en känsla kröp på när jag lämnade tillbaka nyckeln: Jag tar hellre min egen bil. Det är inget bra betyg från mig, och jag ville verkligen känna annorlunda då jag håller på att övertala min fru om att ett byte är motiverat. :-) Jag tror egentligen inte att det är fel på 335:an, utan att skillnaden från min 330 E91 helt enkelt är för liten, samt att min bil är tystare och rymligare. Blir det ett byte, vilket det säkert blir så blir det: 535iM, 335D E91 eller 530dM. Hoppas jag inte låter för negativ, men jag hade faktiskt hoppats mer på bilen, i sin helhet, motorn är som sagt precis så trevlig som jag förväntat mig. |
|
|
fakerlin: Intressant.. Det är kanske lätt och bli besviken när vi pratat så bra om bilen och att den inte alltid leverar upp till den höga förväntningen. Själv är jag inte så orolig för att bli besviken då jag kört en svampig trött KIA diesel en månad nu. Allt måste kännas bättre efter denna lastbils bil. Är M-sport ratten mycket fetare i din bil. Enligt mitt tycke när jag satt bakom ratten på primären så skulle jag inte vilja ha en fetare ratt än den som satt i den 335:an. Körde en Z4 med M-Ratt och herregud det var alldeles för mycekt ratt. Nästan löjligt fet. Hur som helst mycket bra skrivet fakerlin. Man bli ju lite orolig med att alla tycker vägljudet är högt. Detta kan jag komma störa mig otroligt mycket på! Imorgon vet jag! kl 11.00 hämtar jag min bil. Jag avlägger en fullständigt rapport några timmar senare. Som tur är så bor jag ca 5 mil från återförsäljaren så jag hinner med båda några motorvägar samt några kurviga vägar. Före jag avlägger en rapport här. :) MVH Kristian |
|
|
Alf_VON_Sil: Ja min ratt är nog lite fetare, framförallt har den tumgrepp vilket jag gillar skarpt. Viktigare är ändå växelspaken som är mycket kortare och sportigare i min bil, men även det är väl en smaksak antar jag. Jag är ändå övertygad om att du kommer bli mer än nöjd med kärran, det är en riktig leksak :-) |
|
|
Nu har även jag kört 335 och en snabb rapport är: -Vindbrus vid 150-160km/h -dörrar är väldigt stora kan bli problem vid parkering -Vissa detaljer i inredningen känns plastigt -Baksätte i demo bilen endast plats för två?? +Motorn +Styrningen Ps.Alf_VON_Sil:Har du fått tidningen? |
|
|
Baksätet är bara för två - det har ju både för och nackdelar (min hund kommer säkert att uppleva det som en nackdel ;) Jag har tidigare varit inne på att jag inte är 100% nöjd med inredningen. En sak jag stör mig lite på är radio/cd/klimat-stacken som jag tycker är snyggare i e46-tappning. Det kanske är en smaksak, men den känns lite plastig. Dessutom tycker jag volymknappen till radio professional är för smal. En tredje sak jag irriterar mig på är den nya rattens knappar. E46-knapparna med radio/cd på en sida och farthållare på den andra tycker jag är ypperlig. Förstår inte varför de flyttade farthållaren till en sån där Audi-spak. Överhuvudtaget känns utformningen av den nya ratten lite Audi, men det kanske främst är den markerade "mittbubblan" som gör det. En sista snygg sak är däremot vet skruvade hantaget på dörren på passagerarsidan. |
|
wowwe |
Fakerlin: Hur stort vart tappet i % om du bytte bort din? |
|
Motorjournalister förvånar mig med hur många sakliga fel de har om 335. Turbo i all ära men det är inte raketforskning det har gjorts förr av många! Tycker det är konstigt att ingen pratat mera om BMW´s nya direktinsprutning som vekar vara en enorm förbättring än det som finns idag. Prestanda mässigt och rejält lägre bränsleförbrukning samt den avkylande effekten det nya systemet har. De två små turbosnurrorna som finns på 335:an samarbetar till en gemensamuppsamlare där sedan går tillbaka till motorn. Detta verkar jounalisterna ha väldigt svårt att förstå. Många tror att det är olika storlek på snurrorna och gud vet vad de tror. Jag har gjort en djupdykning i e92 motorutrymmet och "noway" att det får plats några större turbos där! Den som lyckas få ner större grejer där är ett geni. Starre du har mail :) Tack för tidningen! Mvh Kristian |
|
|
Nää vad jag lät negativ :) Jag kommer ju att köpa 335an såklart... Vad jag tycker är mest imponerande med 335-an är just att den har en helt ok bränsleförbrukning. |
|
|
Håller med. BMW får alldeles för lite credit av motorjournalister för sin jämförelsevis låga förbrukning. Och för sina effektiva bromsar. /Lars |
|
|
Yepp så kom bilen äntligen och 6 månders väntetid är över! Dagen startade med en rejäl frukost med gröt för att sedan åka till återförsäljaren att äntligen efter 6 månder få hämta ut dröm bilen. Var hos säljaren kl 11.00 och det första jag ser när jag kliver in i salongen är min 335 cupé jag blev nästan tårögd, den var så jäkla vacker. Några andra kunder stog och dregla över den och jag gick fram slet upp förrar dörren och tittade på inredningen som jag varit rätt så nervös över. Skulle det passa med Jadegrå inredning på en spacegrå bil. Och jag blev nästan överväldigad, så jäkla stiligt men ändå mjukt. jag vågade inte sätta mig i den utan sprang in till säljaren efter någon minut. Jag bara log och smilet sitter där än! Okej nu till det viktiga! Motor: Bilen är allt man önskat och drömt om. Älskar motorkarakktären starkt, den bara matar med oändligt med kraft. Motorn kommer liksom aldrig, den bara finns där hela tiden.. och det är precis så vi som kör långt och länge vill ha det. Tomgångsljudet är det tråkiga med denna motor, den är inte alls len och fin som man är van vid gällande BMW. Utan ljudet är rätt hårt och nästan lite Disel kännsla, ungefär som den har lite rethosta. Den går rätt hårt enkelt sagt när den puttrar på tomgång.. Kupé: Med soluckan så blir bilen väldigt ljus och fin innuti. Värt varende krona! Jag finner ingen direkt dåligt kvalite på något i inredningen och ratten är perfekt i storlek och tjocklek. Det är en annan ratt på den manuela än den med automat även om du inte valt till paddarna. Den manuella ratten har mera tumgrepp, och känns tjockare? Något överdrivet vindbrus hör jag inte utan det känns som att vindljudet kommer runt 150-160km/h men inget jag reflektrerar över. Lyssnade efter vindbrus bakifrån och från sidofönstren utan att höra något överdrivet ljud. Och det känns farligt bekvämt att rusa fram i +160km/h. Design: Den hemska HAJFENAN finns där trots att jag inte beställt någon telefonkommunikation. Synd för den är inte vacker. I-Drive: Varför folk har problem med detta genigaliska verktyg har jag svårt att förstå. Efter 3 min användning har jag fått igång min GPS och rutt hem, samt börjat spela min MP3 samling och ställt in EQ för ljudet som jag vill ha. Hur enkelt som helst! Valde till Hi-Fi Pro och är väl inte besviken men inte hellre nöjd. Z4:ans system är överlägset. Däremot är ljudet mer vuxet i 335:an och det passar bra då man börjar bli äldre! Men någon disco anläggning är det absolut inte! Förar miljö: Det finns massa små grejer på bilen som bara gör hela bilkörandet till ett nöja. Svårt att beskiva vad.. men de har helt enkelt satt föraren i centrum, och det blir bara ännu roligare att köra bil. Fantastiskt är det enda ordet jag kan komma på. Den grafiska PDC är så himla bra så Idrive systemet känns inte alls längre löjligt dyrt. Av någon anledning har min bil automatiskt nedreglering av höger backspegel när man backar även om jag inte beställt detta. Antingen är detta standard i komfortpaketet utan att någon skrivit dit det eller så har jag något annat paket som jag inte betalat för? Men en grymt bra funktion! Ni ska få lite bilder här under helgen! Mvh Kristian En mycket nöjd 335 ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.