AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.260

Mjukvara till stora Navin

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag drabbades av samma problem dom du, Dr. Cosmo. Vid uppgraderingen "fastnade" CD'n flera gånger och jag fick ta ut den genom att hålla eject-knappen intryckt i ca 3 min och därefter trycka snabbt en gång till. Vid ett tillfälle lyckades inte ens det, och då fick jag ta ut den genom att öppna enheten och koppla ett 1,5v-batteri till den lilla motorn som driver eject-mekanismen.

Även jag fick lotech-grafiken. Jag minns inte riktigt hur det var med lysdioderna, men jag har för mig att det var oroväckande mörkt, som i ditt fall. Det ska ändå gå att uppgradera om man gör rätt.

Lösningen i mitt fall var att koppla en batteriladdare till batteriet under uppgraderingen. Det verkar som om det finns stor risk att uppgraderingen misslyckas om man slarvar med att koppla batteriladdaren till batteriet. Antagligen behöver navin att spänningen överstiger 12 volt för att flash-uppgraderingen skall brännas till minnet. CD'n var det inget fel på.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Tack,
Jag provade med batteriladdare hela tiden och som sagt provade med 2 olika skivor och i olika menyer på Navin, men inget händer.

Tryckte du bara in en skiva efter att du satt igång huvudenheten??

Nåja blir väl att gå på det igen idag och testa.

/// Cosmo
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Ja, jag bara stoppade in CD'n. Nyckeln i radioläget. Försök eventuellt också att koppla bort strömmen till navin innan genom att dra ur kablarna bak på den.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Aha, kanske där jag gjorde fel, hade tändningen igång.
Testar dra strömmen oxå i värsta fall.

Tack igen.

/// Cosmo
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr. Cosmo: jag kommer tyvärr inte ihåg i exakt vilket läge jag stoppade i skivan men jag tror att jag bara vred om nyckeln och väntade på att lo-tech menyn visades och sedan stoppade jag in skivan.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Hej!

En intressant tråd. Jag har en MKIII med V18 (sw 3-1/40) och funderade på uppgradering, men V22 verkar svår att hitta och på X5World varnas man ju för att försöka uppgradera en MKIII med V26.

Är det någon, som lyckats med uppgradering med V27? Och vet ni om det stämmer att man inte behöver key-CD om man redan har V18?

Det är ju inte kul om navigatorn dör. Hur mycket tror ni BMW tar för att göra jobbet?

gorth
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du det nya gränssnittet (borde du ha i och med 3-1/40) så behöver du inte key-CD. Denna behövs endast när man går från det gamla till det nya gränssnittet.

Borde inte vara något problem med att använda V26 eller V27 eftersom det ska vara samma version av MKIII som ingår. Att vissa har haft problem kan ju bero på andra saker som dålig kvalitet på den brända skivan eller en känslig CD-läsare. Jag uppgraderade min med V23 då det var den jag fick tag på vid det tillfället. V27 har jag enbart använt till MKIV.

Om du tror att det är säkrare att köra med V23 och inte kan hitta den på nätet så hör av dig för jag har säkert den liggande i någon låda.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Nu har jag hittat och bränt V27.1. Den är 250 MB. Större än den V18 jag hittade först. Nu gäller det bara att samla mod att uppgradera oxå.

Tack för erbjudandet Programmer. :-)

gorth
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Lycka till berätta om du lyckades, Har inte haft tid sen senast så jag kör fortfarande på lotech mjukvaran - vilket nu börjar bli ganska trevligt, det enda man saknar är Navin :-) Nåja får väl se om hittar en timme över till bilen i helgen.

Har pratat med fler som har stora Navin och alla verkar tycka att menyerna är långsamma och inte jobbar i realtid. Konstigt att BMW inte kan lyckas bättre än så här. Funderade nästan lite på slänga in en liten dator i bilen efter att läst senaste numret av M3 - hade varit betdligt fräckare.

/// Cosmo
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Hejsan...Jag märker inte av att menyerna är långsamma och inte jobbar i realtid....Men visst,bra kan alltid bli bättre..

Men efter vad jag hört så har bmw gjort klart med en ny tillverkare angående allt som har med NAVI att göra...Nya partnern heter INTEL.......Gäller då mjuk och hårdvaran.Tydligen så har BMW förstått/haft problem med navi-grejerna.....

Min bil: Länk

Sebbe
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Nå, till alla er som orkat ta sig igenom detta inlägg.
Det har nu slutat med att jag fick tag i en MK4 via e-bay.
Kan bara säga att det var värt varenda öre.

MK 3 är riktigt usel i förhållande till MK4:an

Även när jag fick den senaste mjukvaran att fungera var den i mina ögon extremt trött, kanske fel på min enhet vet inte.

Med MK 4:an har man dessutom hela Europa på en karta vilket är väldigt skönt. Att sen allt i menyerna sker i realtid är inte illa.

Dock ska jag tillägga att mjukvaran i sig är lite väl simpel för att finnas i bilar som ligger över 500kkr i nypris.

Om man jämför med Peugeots Navigator som i paket med stora JBL systemet, Cd växlare, Larm och telefon kostar 15.000:- vilket är klart mer prisvärt. Dessutom är mjukvaran "modern" med betydligt mer lättbegripligt gränssnitt = man behöver inte ta fram instruktionsboken för att begripa den.

Fortfarande efter ett halvår med BMW´s mjukvara svär jag högt över den tysk som gjort gränssnittet till BMWn, och stör mig på den tråkiga grafiken som mjukvaran har överlag.

// Cosmo
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Nu hittade jag den här gamla tråden igen. Kul att du löste det Dr. Cosmo. Själv uppdaterade jag min MkIII med V27 utan problem. Men någon skillnad mot V18 kan jag inte se. Långa väntetider är det. Fast den visar ju rätt väg, så jag klagar inte.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag reflekterade inte så mycket över att MKIII var långsam. Den är betydligt snabbare än den MKII jag hade i min 540 och när man uppgraderde MKIII-programvaran så blev den riktigt trevlig. Men när jag köpte 320'n som hade MKIV så upplevs inte MKIII:an lika pigg, det är rejäl skillnad. Att kartorna ligger på CD eller DVD spelar mindre roll för mig för ett CD-byte på färjan mellan Rödby-Puttgarden tar inte många sekunder men skillnaden i svarstider kan kanske vara värt uppgraderingen.

___
//Ulf
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Det kan jo varit så att det varit fel på min MKIII, men den stora skillnaden upplever jag i att allting sker i realtid med MKIV det gjorde det inte med MKIII.

Skulle man byta från radio till CD tog det en evighet och likaså när man skulle slå in adresser i gpsen.

Kan vara värt att veta för er som upplever samma slöhet med MKIII som jag gjorde.

Cosmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.