AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.259

Mjukvara till stora Navin

Sida 1 av 2
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Har nyligen köpt en M3 -02.
Tycker att mjukvaran i Navin är väldigt långsam.
Dvs. När man vrider på ratten för att gå till en ny meny eller funktion sker detta med fördröjning och inte i realtid.

Har även en Peugeot 407SW -05 där jag tycker både grafiken i menyer och funktionerna faktist är både snyggare och bättre.

Ringde till BMW igår, tyvärr visste snubben jag pratade med inget om detta. Har nån annan haft samma upplevelse??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det går ju att enkelt uppgradera till den senaste versionen av programvaran. Om du går in i menyn och väljer "set" så kan du uppe till höger se vilken version du har. Den senaste heter SW 3-1/63. För just din modell av navi (MK3) så skedde en rejäl förändring programvarumässigt med helt ny layout och möjlighet till split-screen. Här Länk kan du läsa mer om navingatorn och om hur du uppgraderar. Du ser även bilder på länken och om din skärm har samma typ av grafik så har du den nya layouten men kanske ändå inte den senaste programvaran.

___
//Ulf
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Tusen tack, ska kolla detta och se om det funkar.
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Ett ännu bättre men lite dyrare alternativ kan vara att köpa en Mk4 navi enhet, den är betydligt snabbare och har dessutom stöd för DVD så du får in hela europa på en skiva.
Mk4 enheten är Plug&Play, har en i min M3 2001, köpte den för strax över 3000:- på ebay från tyskland.

///Fredrik
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Okej, ska först gå ut i bilen och kolla vad som sitter i men kanske ingen dum idé. Blir själva mjukvaran i displayen annorlunda då???

////C
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Versionen på mjukvaran beror på hur längesedan enheten är uppdaterad, gäller både Mk3 o Mk4. Senaste versionen till Mk3 är 3-1/63 och för Mk4 4-1/71. CDn som innehåller denna senaste programvaran heter V27.1 och finns att ladda hem från X5world. Bara att ladda hem och bränna med tex Nero på lägsta hastighet till en CD-R av bra kvalitet, vrid på tändningen, låt navin starta, ta ut kartcdn o stoppa i din nyligen brända skiva och vänta några minuter så är allt klart.
Länk: Länk

/// Fredrik
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Ja jag såg det håller på att ladda ner nu. Hade 3-1/50 så den kan ju uppdateras. Men har jag förstått rätt att man bara kan få "perspective view" om man har MK IV??

////C
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ja,det stämmer...

Min bil:Länk

Sebbe
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hmm, då kanske man ska försöka let upp den.
Hur tusan får du in text tv på tv´n förresten??

///C
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hmmm, inte blev det bättre nu :-(
Skivan började ladda som den skulle, new software loading eller vad det nu stod. något senare blev skärmen svart och började sedan blinka då och då.

Efter 30min i bilen gav jag upp, skulle ta ut skivan men den sitter kvar i gps-spelaren.... Så då är det väl bara försöka få ut den genom att koppla bort/koppla på ström. Den mjukvaran som låg i nu var riktigt spännande - lite Commodore 64 feeling :-)

Ska försöka ladda ner en anna version och se om det funkar bättre imorgon.

Sov gott..

///C
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr Cosmo: Skaffa en annan Cd-skiva av bra kvalitet, körde själv med Sony senast och bränns sedan programvaran igen på lägsta möjliga hastighet. Förmodligen inget fel på din version utan problemet är säkert den brända skivan.

För att få ut skivan så finns det lite olika trick. Själv så höll jag in ejectknappen i 7-8 minuter och plötsligt kom skivan ut. Andra vet jag har hållit in knappen tills belysningen i lampan slocknade och då tryckte dom på eject igen och skivan kom ut.

Kör sedan uppdateringen igen med den nya skivan.

Det är också viktigt att strömförsöjningen i bilen är stabil. Vissa kör uppdateringar med bilen kopplad till en laddare. Själv brukar jag se till att göra uppgraderingar direkt bilen har rullat en längre tur.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grafiken som dök upp är den som ligger default i naviläsaren och den är knappast high tech....

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Text-tv funktionen finns om du trycker in högerknappen(den stora) när du har en kanal igång..Precis som på en vanlig tv:)

Sebbe

Min bil:Länk
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Okej, nu har jag varit iväg och köpt lite nya skivor, Verbatim och Fujifilm.
Den förra var en LG så det var inte en noname precis.

Frågan är nu kan man bara trycka i skivan efter att man startat systemet?
Enligt anvisningar ska man jo sätta igång navigatorn först???

Ska i och för sig kämpa ut skivan först, läste i en BMW service manual jag hittade att man kan koppla ut strömmen via en blå kabel bakom läsare och sen sätta in kabeln och direkt trycka och hålla ner eject knappen.

Får se om jag hinner med detta idag eller imorgon.

///Cosmo
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Programmer; eftersom du vet vad som syns på min display nu, ska man bara koppla laddare, sätta nyckeln i läge 2 och sätta igång huvudenheten, sedan ladda skivan eller???

Har inte lust att få fler roliga problem med detta.

///Cosmo
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det ska fungera så om du lyckats få ut den andra skivan.

___
//Ulf
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Få ut skivan var minsta problemet.
Gjorde så här ifall nån råkar ut för samma.

Ta ut nyckel gå bak till Navin,
Lyssna på CD-enheten, när man hör att den slutar låta, tryck länge på eject.
Om den börjar låta som den försöker läsa igen, släpp knappen låt tystna och tryck länge igen. Skivan kom ut efter andra gången. Ca 20sek.

Då testar vi i kväll.
///C
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Idag provade jag att uppdatera igen.

Eftersom man har den inbyggda mjukvaran numera gick det inte så bra.
Jag provade att stoppa i CD´n i alla möjliga menyer, men inget resultat efter lite kliande i huvet kom jag fram till att GPS får ingen ström. Dvs powerlampan lyser inte, då en kompis har en likadan GPS så kom vi fram att denna enbart fungerar när man ställer in datorn på navigering.

Dagens fråga lyder altså hur uppdaterar jag mjukvaran när enbart "lotech" mjukvaran ligger i???

Är det någon som råkat ut för detta, eller ska man ge upp och låta en verkstad fixa det?

Sen att det var nån jävel som repade min framskärm i veckan blir man inte gladare av.

///Cosmo
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, tror att det kan vara så illa att du stekt din navi i och med den misslyckade uppdateringen. Den "lotech" programvaran du ser kommer antagligen från TV modulen, detta sker när systemet ej har någon kontakt med Navin.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förra året när jag skulle uppgradera navin i 530'n så fastnade jag på samma sätt, dvs naviläsaren påbörjade uppgraderingen men den fick halvvägs igenom problem att läsa CD'n. CD'n fastnade men fick till slut ut den genom att hålla ejectknappen intryckt i 7-8 minuter. I detta läge så var först min naviskärm helst släckt men nästa gång jag startade bilen så fick jag upp "lo-tech" grafiken. Fixade sedan en ny CD-skiva (Sony) och brände om programvaran. Sedan var det bara att köra om uppgraderingen och allt löste sig som det skulle.

___
//Ulf
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Okej, men hur fick du igång skivan??
Dvs, i vilket skedde stoppade du in skivan för att den skulle börja läsa den?
När man hade den förra mjukvaran, så skulle man jo starta navigatorn för att GPS modullen skulle slås på.

Det finns jo en diod på GPSläsare(till cd skivan altså) som det står power bredvid. Jag får inte denna att börja lysa. Eject knappen lyser men inte mer..

Därför tror jag inte heller att den läser skivan.

///Cosmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.