AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.551

Mörk framtid för bilismen..

Sida 2 av 2
Stekaren
kaptenlöjtnant: Jo om nu energiåtgången/miljöförstöringen är den samma som tillverkning av de andra kvalitéerna och drivmedlen.
mikaelodoris:
Bra poäng! Missade det i mitt förra inlägg. Motorerna har ju som sagt blivit mer effektiva, men den vinsten äts upp av ökade krav på säkerhet m.m. som leder till tyngre bilar. En tråkig trend är ju däremot dieselmotorerna blir törstigare och törstigare, dels pga krav på ökad effekt vilket gör att man måste köra med högre laddtryck och lägre kompression, dels ökade miljökrav som kräver mindre fördelaktig förbränning och partikelfilter (vilket ju iofs är positivt). VW:s första generationer "moderna" dieselmotorer på nittiotalet med direktinsprutning var ju faktiskt klart snålare än dagens motorer.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag började köra motorforden i början på 70-talen, då låg bensinen på 1:- litern i rätt många år, men min månadsinkomst var bara 1200:- brutto, och jämför man med andra saker, t.ex en 100 grams Marabou, kostade också 1:-den ligger väl på ca: 15:-.

BMW CS #5206
kilroy
christer silvén*

Du och din generation (50 +) tillhör nog den sista generationen som relativt obekymrat kunde köra bil i slutet av 60-talet och början på 70-talet. Därefter har kraven och kostnadsbilden förändrats ganska avsevärt.

Vad man nog ska akta sig för är att snöa in i ett resonemang som handlar om att privatbilismen är en rättighet och en självklarhet. Så är det naturligtvis inte, privatbilismen måste ses i ett större sammanhang.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bensinpriset 1981 - 2005
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.