AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.550

Mörk framtid för bilismen..

Sida 1 av 2
Har den senaste tiden fått en klart mer negativ uppfattning om bilismens framtid.. Fartkameror i snart tusentals, rondeller i varje kvarter samt ett riktigt skenande bensinpris, dessa faktorer i en trist förening gör att man börjar fundera på hur kul det blir att köra bil i framtiden..
Drivmedelspriset är givetvis den mest negativa faktorn. Varje krona som priset ökar sänder chockvågor till plånboken.
Undrar just hur värdeutecklingen kommer bli på V8:or och SUV:ar när snart soppan kostar 15 spänn...

Var under juli både Spanien och Tyskland. En överväldigande majoritet av de nyare bilarna är dieseldrivna. Hög tid att Sveriges poitiker tar bort straffskatten på dieseln och låter folk få chansen att köra bil till något lägre kostnad.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
En sak jag funderat på gällande bensinpriset är hur stor den proportionella ökningen har varit genom åren. Själv har jag bara varit med i matchen 27år och varit bilmedveten i 12 av dom. Ni som har fler år på nacken än mig måste ju komma ihåg ihåg vad bensinpriserna låg på slutet av sjutti-början av åttiotalet. Om man jämför månadsinkomst kontra bensinpris. Med dagens bensinprisutveckling så borde ju bensin ha varit gratis 1982 :-)
Alternativet är att åka kollektivt eller en snålare bil. Jag åker BMW och tar mig råd att tanka, har inte högre driftskostnader än bekanta med sina Volvosar & Saab. Provade Toyota, sjukt billig bil men inte det jag ville ha.
Prioriteringar får man lära sig att leva med, personligen skulle jag vilja åka en 760li men det tillåter inte min ekonomi om jag ska betala övriga räkningar och ha semester med barnen osv... Det jag tycker illla om däremot är försäkringspremierna, galet höga.
I löpande priser har bensinpriset ökat från 0,69 1948, En hyfsad prisutveckling.
Å andra sidan har biobiljetter under samma tid ökat från 1,02, så relativt sett är bensin mycket billigt. För nog får man mer än 1,5 liter bensin för en biobiljett idag?
För att inte tala om prisutvecklingen för 1 liter renat! från 2,65 till dagens ca 300! Men om jag inte missminner sig är prisutvecklingen för frisörbesök än värre, men den informationen hittade jag inte denna gång.
Men det reala priset är mer relevant än det löpande och då kostade bensinen 1948 drygt 11 kronor med en topp strax efter 1950 som närmade sig 12 kronor vilket troligen orsakades av oron kring Koreakonflikten.
Då är det viktigt att tänka på att skatteandelen av bensinpriset har ökat kraftigt sedan dess. Så vore det inte för den skulle vi ha långt lägre realt bensinpris idag än 1948.
När jag sökte denna information noterade jag att den bas som användes i flera undersökningar utgörs av 1970 eller däromkring och det året hade vid det lägsta priset för bensin som förekommit under nämnda period. Vilket troligen beror på särintressen.
Källa: SCB

Mvh
Mikael
Det är bilarna och dess STENÅLDERS teknik det är fel på. Otto motorer med skrattretande verkningsgrad med pyrande skorstenar i tvåtons klumpar som vi kör runt med ensamma. Hallå!!! Någon måste tänka till ordentlig och det nu. Tänk på allt elände som bilismen skapar helt i onödan och då talar jag INTE om alla cancer fall eller dom helt bissarra olycksstatistiken, utan alla komflikter och krig i världen svält och misär som detta system skapar. Bilismen i dag är en dinosaurie från svunnen tid. Fram för mindre, lättare, drivmedelssnålare, roligare, renare och säkrare alternativ. Det är inte så att alternativen saknas utan dom har enbart bromsats upp av kapitalstarka intressen.
Hastighetskameror: Inget problem, håll hastigheten!

Rondeller: Bra för framkomligheten, men ett problem när vissa kommuner vill göra det trevligt med utsmyckningar och då rondellen är för liten.

Bensinpris: Ja ledsamt kanske, men ett faktum. Trist att inte bmw satsar på gasbilar som ju är det bästa miljöalternativet och dessutom ett billigt bränsle som mycket väl kan produceras i Sverige och andra länder med för den delen. Gammaldags av bmw med enbart oljebrännare i sortimentet, "bmw följer inte utvecklingen utan leder den" var en slogan på 80-talet, lika förlegad som bensinmotorer. Jag tror att bensinen snart kostar 20:-/l och kommer att stiga så länge den produceras.

Dieselbilar: Är definitivt inte något miljöbränsle, men jämförbart med bensin blir det mha partikelfilter (och lite, lite billigare pga mindre förbrukning).
PowerMac:
Tänkvärt!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Och värre blir det, enligt försäkringsbranchen fördubblade trafikförsäkringspremier efter valet, om opinionssiffrorna håller i sig. Bensinpriset är en sak, man har i alla fall möjlighet att påverka förbrukningen och milen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Trafikförsäkringspremien stiger väl i snitt en hundring i månaden. Vilket inte är en speciellt stor kostnad om man tänker på vad bilägande kostar i övrigt (värdeminskning, övriga delar av försäkringen, drivmedel, kapitalkostnad, service....)

Bilförsäkringen i sverige är riktigt "billig" sett ur ett europeiskt perspektiv.
Stekaren
PowerMac: Man kan tänka tvärt om också... Att det är bensinen som är för energifattig för att tillgodose oss :) Det är väl kanske så man ska se på saken, så man kan börja köra på annat som är miljövänligare men endå bibehålla samma standard som nu.
Betänk även: Hur mkt var en hundring på 50-talet värd i dagens mått?

___
Mvh
Patrik N.
Stekaren
Patrik Nilsson: Här torde du finna svaret Länk
Stekaren: Man kan börja bygga roliga mindre och lättare bilar som inte kräver fullt blås i 200 knyck för att vara underhållande att köra. BMW har visat att det är möjligt med sin Mini, även om den är allt annat än miljövänlig med sin stenålders motor och sin höga vikt. Kanske något åt det här hållet? ;) Länk Länk
Ännu roligare ---> Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Snittet är helt säkert hundringen, men då finns det många äldre damer med Fiestor och herrar med 740:or. För mig ligger trafikförsäkringen på runt 3000 om året, om jag inte minns offerterna fel. Tillhör helt fel kategori, ung med relativt motorstark bil, vilket enligt försäkringsbranchen kan ge betydligt högre ökningar än en dubbling. Alltså, dyrt. Skulle det stanna vid en hundring i månaden är det ungefär jämförbart med vad parkeringen till bilen kostar :)

Förra bilen var tvärt om. 1200 helåret i trafikförsäkring, men en bränsleförbrukning som med ett helt hönseri under högerpedalen aldrig kom under två liter milen.
Powermac mfl:
Jag blir lika trött varje gång jag hör det här argumentet med att "kapitalstarka intressen bromsar upp utvecklingen". Många säger dessutom att motorerna är "stenålder" och inte utvecklats på 100år. Som forskare inom förbränningsmotorteknik tycker jag sådana där påståenden är rent ut sagt förolämpande. Staten finansierar större delen av den forskning som bedrivs i Sverige, och skulle det finnas bättre alternativ än kolvmotorn skulle vi redan använda dem! Saken är ju den att man inte bara kan se till motorn i sig, utan hela kedjan, dvs. bland annat infrastruktur för distribution av bränsle, framställning av bränsle, säkerhet och användarvänlighet. Det pratas ju mycket om vätgasdrivna bränslecellsbilar som nån slags räddning på alla problem. Tyvärr så är ju inte vätgas en energikälla utan bara en energibärare, som kostar en hel del att framställa (fler kärnkraftverk anyone?!). Dessutom finns det stora problem vad gäller distributionen av vätgas. Nån gång i framtiden, visst.. men i dagsläget så är kolvmotorn (och då helst diesel som ju har överlägsen verkningsgrad, uppåt 50% i lastbilsmotorer) det bästa alternativet, så är det bara! Flytande bränslen är väldigt smidigt pga deras höga energitäthet och att dom är enkla att transportera och hantera. Jag är helt övertygad om att dieselmotorer drivna av syntetiska bränslen (t.ex. Fischer-Tropsch-diesel eller RME) framställda av biomassa är framtiden..

Något jag däremot *helt* håller med om är att vi borde köra mindre bilar. Det är faktiskt idiotiskt att som jag köra omkring 2000 mil per år i en fläskig E39:a. Det är ju dock bara en tidsfråga före folk kommer kunna tänka sig att köpa mindre bilar av ekonomiska skäl, kanske skulle lagstiftning kunna snabba på processen. Som det är nu vill kunderna ha stora, säkra och rymliga bilar.. och då är det det som vi fordonstillverkare producerar.

Just my two cents.
Stekaren
PowerMac: Det är mindre säkert att krocka i en bil som väger lite, dagens teknik för att bygga en lätt men lika säker bil som en tung kostar för mycket var en vanlig svensson.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag är lite imponerad av SMART-bilen... fanns många av dem i Tyskland.
Skulle själv faktiskt kunna tänka mig att köpa en sån som komplement till 7:an. Just bara för att den är smart! Man känner sig inte så smart när man åker i sjuan på Hamngatan i Eskilstuna på fredageftermiddagar...;)

Japp, nånting är sjukt när man tar 2tons kollossen till jobbet. Än så länge är inte bensinpriset för dyrt helt enkelt. Så är det. Naturligtvis hoppas man ju att bensinpriset skall ner till 5 kr/litern. Men vore det vettigt?

Hur som helt, stiger bensinpriset till 20kr/l snart. Så lär det bli vrakpris på V12:or. Då ska jag fynda!

mvh
Ett litet tillägg till den dystra utvecklingen är att trots det negativa som sagts här angående dagens teknik, så har det varit en mycket positiv utveckling under många år. Sett till relationen mellan effekt/vikt och förbrukning är dagens bilar rena sparbössorna (bensinförbrukningen för en Volvo 740 från mitten av 70-talet kan väl nästan jämföras med dagens långt starkare 530 från BMW och om den jämförs med en modern 520 blir det ännu tydligare hur tekniken utvecklats). Nu är det ju så att vi trots det svenska amerikahatet verkar tillhöra de länder som åtminstone i fråga om bilar gärna närmar oss dem avseende effekt och storlek. När jag var en liten gosse så ansågs tex. amazonen vara en mycket stor och kraftfull bil och en VW-bubbla var ngt helt ok. Idag väger bilarna långt mer har mängder av förbrukare och har större motorer samtidigt som bensinförbrukningen på dessa "monster" är relativt sett låga jämfört med 60-talets dödsfällor. Naturligtvis kan vi alla hopas på att tekniken gör stora framsteg för lite otrevligt känns det att blåsa på som vi gör. Fusion kanske? Men att som jag ibland har hört att det är bilindustrin som stoppar utvecklingen är med förlov sagt stolligt. Bilindustrin sysslar med biltillverkning inte bensinförbrukning. För dem kvittar det vad bränslet heter så länge de säljer bilar och tjänar pengar. Det största hotet där är möjligen den tilltagande oligopoliseringen (få tillverkare) som kan sakta ned teknikutvecklingen.

Mvh
Mikael
Så därför tankar jag 98okt och håller inte på och blandar e85 och exprimenterar då bilen bara blir tröttare och förbrukar mer. Högre "näringsvärde" i 98. Och med ett friskt elsystem och frisk motor är förbränningen optimerad. Har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.