|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj, Faan va trist.... jag lider med dig.. nya skivor och sedan pangkaka av det... Jag är inte en mettallurg men det här med inkörning har inte med att dom skall härdas(härda gör man genom att snabbt värma upp och sedan snabbt kyla ned ett material) etc Det är just snabba temeraturförlopp som gör att Metaller ändrar struktur. "inkörning" border därför behövas för att... mollekylerna i sin egen takt skall lägga sig till rätta... detta kallas Spänningsutjämning. Det som sker när man ljuter och bearbetar något... t.ex svarvar, svetsar i en järn/stål/aluminum klump. är att det blir massa spänningar i materiallet. Detta sker med alla stål och järn prylar... Även plast men det är så mjukt att det inte märks. Det är bl.a. därför t.ex BMW kör med beg. motorblock i sina värsting rääääsers... Man har liksom tagit bort alla spänningar genom att köra med motorn länge. (Jag vet att en 24timmars bil hade en sådan motor iallafall) En vanlig metod för att göra s.k spänningsutjämning är att man lägger in metallklumpen i en ugn på några 100 grader i en lång tid... (ett par dagar kanske) (Detta skall göras på fabrik, inte hemma... frugan blir sur... men det funkar) JAg skulle tippa är att Brembo skivorna är Spänningsutjämnade... Medans Biltemas inte är det. Annars kan jag inte se varför don ena skulle slå sig så förbannat.. Så vida det inte är av ett pissdåligt stål. Det man alltid skall göra är att köra in nya prylar... Detta gäller allt från Sinterlammelkopplingar. Bromsskivor. Kolvar... däck. etc. Slutligen... om man nu vill ha bra skivor... som inte slår sig... så förelår jag Keramiska skivor. CarbonCarbon.... eller något... Jag vet att man bl.a. har det på lemans bilar.. Krävs ju lite att bromsa ned farten från 400 knyck... Fast jag tror inte Biltema lagerför CarbonCarbon skivor. |
|
|
"DAB" Där fick man lära sig lite :) Om det du skriver stämmer, så förklarar ju det en hel del. Tur man e frånskild, kan ju lägga halva motorn i ugnen. |
|
|
liten kul grej om biltema, spännrulle till kamremmen på e30 320 är samma på biltema och bmw. båda ser exakt likadana ut och har samma nummer. det enda som skilje är ett litet bmw-märke på rullens fäste och kartongen |
|
Miper335 |
"kul" att så många gillar Biltema. För mej är en "Biltemaskruvad" bil något jag aldrig skulle köpa och be mej inte förklara varför. Kvaliten skiftar som sagt mycket vilket jag inte orkar med. En del som är bytad skall hålla ett bra tag. Då vi nu också pratar bromsar på i vissa fall motorstarka bilar så huga.... Visst är det bättre att handla på Biltema om man inte har råd men då finns det nog också andra bilar än Bmw att köpa. Biltema ÄR bra bara man är medveten om vad man köper och orkar skruva lite då grejorna inte håller. |
| Biltemas bilvårds produkter, färg,spolarvätska, lite styling saker mm är väl ganska ok tycker jag, dessutom mycket bättre priser än på macken | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående inkörning av skivor och belägg så är det bra att iallafall vara medveten om varför det kan behövas. Alla skivor och belägg har sina egna krav på inkörning - dessutom finns det otaliga kombinationer av skivor och belägg (man får inte glömma bort att dessa samverkar för att skapa bromskraften) samt alla bilmodellers olika vikt och behov av bromskraft. Ju tyngre bil desto kraftigare bromsar behövs - och vill man ha tung bil och exceptionellt bra bromsar ja då blir kraven ännu högre. Kort genomgång (engelska) kring inkörningsprocedurer Länk En diskussionstråd som tar upp på ganska detaljerad nivå uppbyggnaden av skivor och belägg och hur bromskraften bildas genom ablativ och abrasiv friktion. Länk |
|
hm, köpte ett par bremboskivor till min m535 för ett tag sedan. vet inte om de var från mekonomen då de va i anda hand. de va iaf "nya" 302mm skivor från 750 så det var lite fetare grejer än orginal. efter kanske 30mil så var skivorna skeva. blev iaf rätt förbannad på skiten då jag får ständigt återkommande skeva bromsskivor. kör endå inte så häftigt. hur som hälst så drog jag ut och avreagerade mig på bromsskivorna genom att köra skiten ur dem. " långa hårda inbromsningar" efter ett tag så kändes bromsen mycket bättre och skivorna känndes inte skeva. körde lungt runt i yttligare 35min efteråt så skivorna fick svalna lite. nu fungerar dem mycket bättre iaf! det finns nån liten vibration kvar, men de är bra mycket bättre än innnan! |
|
FlashZZZ |
Det många glömmer av är att tvätta skivorna med sprit innan montage. Det är ytterst viktigt eftersom skivorna har en rostskyddsbeläggning som oftast inte syns och den MÅSTE tvättas bort. |
|
Hur stor är prisskillnaden mellan orginal och Biltema/Meconomen skivor då?? Jag har aldrig haft några som helst problem med orginalskivorna. |
|
|
Måste göra ett uttalande.. Många klagar visst på biltemas skivor, de som klagar kan inte vetat om att man måste köra in skivorna. Dessa skivor är faktiskt av hög kvalitet, tro det eller ej. Många gör Nog det felet att man bromsar in hårt från början och sen håller de även bromsen intryck när det står stilla.. AJJABAJJA.. Bromsa in mjukt så skivorna inte påfrestat sen när du väl står still så släpp bromsen så de inte ligger emot.. Och måste ni nu bromsa så jävla hårt så försök köra en stund efter väldigt hårda inbromsningar så skivorna får en möjlighet att kyla ner sig lite.. Så.. Bromsa mjukt och håll inte bromsen intryck när bilen är stillastående (om man inte måste då vill säga) Själv kör jag automat så jag bruka lägga i N vid rödljus i början |
|
Paap Reeder |
... men med originalskivorna kan man dra ut på konbana på direkten så någe "fel" eller nått som är annorlunda måste det ändå vara med Biltemas grejor. MVH /// Paap R |
|
Med bra skivor behöver man inte anpassa sin körstil som "corex" skriver...Visst,en viss inkörning krävs enligt gängse praxis,men inte f-n måste man väl börja "laborera" för att skivor ska hålla.. Hmm...få se nu...nu närmar jag mig en korsning bäst att börja kyla skivorna och komma ihåg att lägga automaten i N så att jag slipper "vibrera sönder" mig innan nästa korsning :) Observera,skivor med kvalité håller tills det knappt är något mtrl kvar alls,visserligen livsfarligt att köra så länge, men bara en liten påminnelse om att man knappast ska behöva byta skivor efter "någon vecka" eller så med kvalitetsgrejor..OBS!>>>>Tar för givet att man vet att oken+beläggen också är FRISKA! Kan väl i ärlighetens namn säga att jag lyckades med "konststycket" att göra ett par nya skivor något skeva efter en "vansinnig nedbromsning" till 0km/h från en onämnbar hastighet med dessutom fullt med folk i bilen så till den milda grad att "märklapparna" som jag "glömt" ta bort innan montaget började brinna :) Rykte en hel del från hjulhusen fram kan jag säga...Men ok,som sagt lite försiktigare inkörning än så när skivorna är nymonterade skall alltid göras :)) Jaja.. Mvh Janne |
|
|
Förresten...lägga automaten i N?...hmm,vad hjälper det mot att slippa "hålla med bromsen" ;) Mvh Janne. |
|
|
Hrmpff..Menar alltså att det knappast är speciellt många stopp som man KAN ha neutralläget i m.a.o.... Pga lutning,trafiksäkerhet,beror naturligtvis hur det ser ut på just det aktuella stället :) Mvh Janne. |
|
|
Jag körde med en ekonomisattsning på mina bromsar i år på min bus bil, biltema skivor. Efter ett x antal bankörningar + några körningar på flygfält. (sen blev is pensionerad och fick bli bruksracer i stället). Iaf skivorna har inte slagit sig eller spruket. Den enda inkörningen jag gjorde var turen på 4mil till årets första bankörning! Biltema belägg. Dom eldade jag upp ganska fort...( dom utvecklar en jäkla massa rök när dom blir överhettade ) Men det gick iaf att bromsa med den här uppsättningen. Ferrodos "gatbelägg" tja dom rök inte lika mkt som biltemas när dom överhettade + dom kostade mer. Ferrodo 2500. Eldade inte upp beläggen men fortfarande är detta ganska mjuka belägg. dvs inga skivdödare kanske är detta än ganska lam jämförelse då jag kör med pang på bromsarna vid banåkande och ligger inte och tjuvbromsar och bygger upp värme i onödan. Vilket det lätt blir vid dom långa mjuka inbromsningarna man tar till i trafiken |
|
|
Lätt att få vinda skivor om oken kärvar, trycker mer på ena sidan. Mvh. linkan Många mil. |
|
|
Även jag körde med skivor och belägg från biltema till min gamla 518i, jag var hur nöjd som helst... inga tendenser till vibrationer i samband med inbromsningar och ja bromsarna kördes in ordentligt. ___ Bilen: Länk |
|
| Janne T: Då kan du ju prova mina BMW orginalskivor nudå.. har suttit på bilen ganska så exakt ett år.. Har dem liggandes... bromsa in med dem.. går fan inte köra nån konbana med dem inte.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.