AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.693

Kassa Biltema broms-skivor.

Sida 1 av 2
le
234
leszek
BMW 535 -88
Nu lärde jag mig en rejäl LÄXA! Använde Biltemas skivor fram på 3.5:an och trodde det skulle funka! Tyvärr höll de i bara 25 mil. Slog sig så pass vi en inbromsning med full last att man inte vågade köra bilen mer!!

Bytte igår i samband med dämparbytet till BREMBO MAX - slitsade skivor. Mycket prisvärda då de bara kostar 750 kr mot Biltemas skivor för 350 kr. Testade idag på några rakor och kan säga att skillnaden är som natt och dag! Biltemas skivor mattas oerhört fort. Dessutom har jag fått det svart på vitt att slitsar hjälper oerhört.

Ska lämna in Biltema skivorna och se om de är villiga att betala ut pengar! Hoppas det iallafall.

Alltså har jag nu haft bra erfarenheter med Biltemas framvagnsdetaljer men bara strul med deras broms detaljer. Dock funkade det ganska bra på min 240 där motoreffekten inte översteg 100 hk. Oljorna verkar funka bra samt filtren, men bytesintervallen måste halveras...

Dessutom är inte längre Biltema den mest konkurrenskraftiga in Jönköping iallafall då de inte har ens halva Mekonomens utbud och priserna verkar ha rasat på Mekonomen...
På Biltema får man om jag minns rätt 1 års Garanti och på Mekonomen 3 års garanti, plus ett erkännt märke som står bakom löftet.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Vet inte om det är så men ska inte bromsskivor köras in. Min bror har kört biltema runt om i ett år nu på sin525:a och det funkar klockrent, polarn köpte brembo till sin 530i -01 som slog sig efter 100mil. Svaret brembo hade var att lämna in dom för svarvning så betalar vi. Tydligen så var inkörningen viktig som f-n på bremboskivorna, kanske lika med biltema. Själv har jag överlag positiva erfarenheter av Biltemas produkter (särskilt verktygen).
Frågan är vad är det som måste köras in?
Det skall vara härdat och klart från början.

Men man skall inte glömma bort att man får vad man betalar för.
Dock tycker jag att det är bättre att köpa grejer på biltema istället för att inte serva alls om man tex anser sig ej ha råd.

Har sett reklam i tv om någon ny bilkeja minns dock inte vad den heter någon som vet?
bromskivor SKA köras in punkt och slut...
Dom måsta härdas för att tåla värmen

/Fredrik
T3
400
T34
525i-07
hur kör man in dom?
unvika hårda inbromsningar i den mån det går dom första 100 milen, sen gradvis hårdare...

Bromsa i tid så det bli mjuka inbromsningar ´så att dom in blir för varma och slår sig

/Fredrik
T34: Undrar samma sak. Har just bytt skivor och vill inte behöva byta igen bara för att man kör in på fel sätt.
Jag antar att man bara ska hålla sig ifrån upprepade hårda inbromsningar de första 1-200 milen?

Någon som vet?
Svaret kom före min fråga... :-)
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Byte just till Bremboskivor från Mekonomen. Har tydligen missat det där med inkörning! En eller båda skivorna har redan slagit sig (100 mil). Har inte kört extremt! Tycker att skivorna borde klara detta! Byte även till Brembo på min Peugeot. De slog sig också! Fick nya skivor dock. Med Skivor från biltema har jag aldrig haft det problemet. Minst 2 byten på Bmw och Golf.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Den enda slutsatsen jag skulle våga mig på är att Biltema har skiftatnde kvalitet på grejerna. Och vi som handlar där tar den risken!!!

Apropå den biten med inkörning missade jag helt. När jag var färdig med provkörningen efter verkstadsbesöket rök det från hjulen - och inget hade slått sig... :)

Biltema på bana har jag i min volvo 480 vilka jag själv slitsat - inga vibrationer och skivan håller perfekt...

Men jag måste också berätta anledningen till varför jag köpte Biltema över huvud taget till BMW.
Jag hade beställt ett par BREMBO men när dessa anlände fattades det en stor bit på ena skivan - och detta hade inte hänt under frakten till Mekonomen i Jönklping då kartongen var hel!!! Alltså lämnade jag tillbaks dessa och köpte Biltema...
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Erfarenheterna i mina kretsar är, aldrig broms skivor, olja eller tändelar (utom stift) från biltema.
varför stift men inte olja på biltema?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Euyquem (Sagem) är originalleverantör till flera biltillverkare och deras stift sitter oftast som original i de flesta Fransktillverkade bilarna - att dessa stift bara kostar en fjärdedel av vad Volvo (Renault) vill ha för motsvarande stift säger mer om marginalerna än kvaliteten på stift.

Olja är strikt standardiserade produkter och man kan lika gärna köpa Biltemas olja som är gjord av ett stort oljebolag i Norge, som att köpa den på oljebolagets bensinstationer för betydligt högre pris... ;o)

Det verkar som om många på detta forum har positiva erfarenheter av deras bromsskivor, men samtidigt verkar det som de flesta dissar deras bromsbelägg som sägs damma mycket, skrika och slitas snabbt.

För övrigt skall givetvis ALLA bromsskivor ALLTID köras in korekt för att de inte skall slå sig! Bromsar man hårt med fullastad bil efter 25 mil, utan att skivorna är inkörda (brukar kräva minst 100 mils körning) slår sig nog de flesta skivorna, oavsett vem som tillverkat dem och hur mycket de kostar...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det viktigaste vid inkörningen av skivorna är att inte stå på bromsen när bilen står stilla efter en inbromsning. Värmen bibehålls då under bromsbeläggen medans den övriga ytan svalnar. Då har man dom skeva skivorna som ett brev på posten. (dvs kanske :) )

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har kört med bilema bromsskivor i över 2000 mil nu med 525:an. Skivorna är förtfarande spikraka och fungerar klockrent.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ett annat mycket vanligt fel som många gör när de ska montera nya skivor är att göra rent bakom bromsskivan på navet. Putsa rent ordentligt!!! Mycket vitkigt då minsta lilla rost/sten kan orsaka att skivan hamnar snett=Skeva skivor direkt.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jag kan bara inte hålla med. Oftast brukar jag försvara Biltema i detta forum men nu har jag grejerna i mitt garage och kan jämföra. Skickar man upp skivan i svarven så vobblar den något fruktansvärt. Dock bara ena - men det räcker.

Dessutom rostade skivorna snabbt och mycket efter att jag monterat dem!

Men det där med inkörning stämmer till 100% - det har jag missat totalt. Kanske därför slog de sig - men ser jag ett rådjur, då bromsar jag, även om bara skivorna gått 100 m!!!

I brembo instruktionerna står det att man ska köra in skivorna i 200km aldrig bromsa i mer än 3 sekunder, short gentle braking, trying not to reach ABS activation. Där efter står det med stora bokstäver: GOOD RUNNING-IN=EFFICIENT BRAKING SYSTEM!

Nu ska jag köra ytterligare 100 mil denna helg. Vi får se vad som hoppar ut och om BREMBO håller måttet...

TREVLIG HELG PÅ ER ALLA!
rörmockarn> gemförde biltemas fördelarlock till 735 mfl och de va samma tillverkare samma gjutkanter mm. ända som skillde va priset som va mindre än halva. Bromsdetaljer skulle jag aldrig köpa på biltema då jag tycker att de är det sista man ska snåla på.

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Jag vill ej förjupa mig i total förkastning av biltema, det vore fel. Tror dom har olika tillverkare av sina produkter efter tillgång, så köper man te.x. ett fördelarlock 1999 och samma fördelarlock 2006, så är det ej samma tillverkare. Kan ju nämna att en kusin som kör långtradare, hämtade oljefilter i en fabrik och fick körning till biltema och volvo, alltså samma tillverkare precis som "robber" skriver.
Har av egen erfarenhet rivit två totalhavererade motorer under mina år och oljan i tråget och innuti motorn var som gele´, i bägge fall var oljan inköpt på biltema, tilläggas bör att jag ej vet vad dessa motorer utsatts för, så möjligheten finns att det ej var oljans fel, vet ej heller vilken kvalite´ oljan hade.
Men denna erfarenhet gör att jag personligen ej köper olja från biltema.
Jag har ingen kunskap om vem som tillverkar biltemas olja.
Vad gäller biltemas bromskivor har jag personlig erfarenhet om att dessa skivor som jag köpt haft dålig stål kvalite´ och därför blivit "skeva" ganska snart, därför köper jag ej deras broms skivor.
Annars handlar jag ganska ofta på biltema.
Mvh Rörmokarn
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Johan B! Har för mig att biltemas 5/50 helsyntet numer har samma höga klassning som deras 5/40 stämmer det?

"Two for economy and One for the fun of it"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Biltemas 5W50 har samma API klassning (API SL/CF) som deras 5W40 men inte samma ACEA klassning.

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.