|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Mercedes har aldrig funnits på min önskelista öht. Känns mycket pengar - klen prestanda - tråkigt utseende, för mig. |
|
|
Som sagt, w124 kan jag tänka mig. Mycket stilren bil! Speciellt kombin och om den är lite sänkt. Sen kvaliteten lär ju enligt folkmun vara ruggig på den. Men de nyare mersorna? Njae... inte min stil. mvh |
|
| Jag tycker Mercedes stolar är värdelösa, känns som om man sitter på en knäckt plywoodplanka. | |
|
Hade tre BMW:ar på raken innan jag gjorde ett avbrott för att köra Jaguar, Alfa och MB. Nu kör jag BMW igen (ny 120d). Det är något speciellt med MB. Jag hade en W124 200E samt en W211 220 CDI (nya E-klassen). W124:an var en fantastisk bruksbil. Ynka 40 000 mil och gick somen klocka. Aldrig några fel. En härlig brukskänsla vilar över bilen. Finns inte ett uns av körglädje i bilen. Bara präktig robusthet. Körstilen blir därefter. Lugn och tillbakalutad. W211:an är ett annat kapitel. Min var i Avantgardeutförande, vilket innebär bla sportchassi. Jag hade också 19". Väghållningsmässigt var den riktigt bra. Absolut inget gung. Långfärdskomforten var fantastisk med sköna stolar och tyst kupé. När jag ser tillbaka på MB-ägandet så saknar jag W124:an mer. En billig slitvarg med en speciell charm över sig. Att åter köra BMW känns bra! E87 är en sportig BMW-modell med alla kärnvärden. KÖRGLÄDJE! Jag är hittills riktigt nöjd med min 120d. Snål och snabb. Dessutom riktigt snygg och rejsig i svart lack och fabrikstonade rutor. Schnitzer-fälgar i arton tum, sänkt chassi och en liten käck takvinge gör även sitt till för korrekt pubertalt utseende... Och jag som egentligen inte tycker E87 är särskilt snygg normalt sett. Tydligen går det att putsa på en gris... |
|
|
Bjoerck: Skulle var väldigt kul med lite bilder på din 120d. låter väldigt snygg:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
jonas-jonas; Jag håller med dig om sätena när det handlar om W123 och W124 "äldre med standardstolar av den senare modellen", medan W140 "Ryssmercan/pansarkryssaren samt är min absoluta favorit Mercedes" har gudomliga säten. För egen del har jag mycket lite erfarenhet av Mercedes tyvärr, men som jag brukar säga, Audi, BMW, MB, VW, Porsche är dom märken som S-klasse gillar jag sedan W116, W124 är en klassiker, dock usel kvalitet i början, Tyska taxichaufförer protesterade högljutt, deras Prestandasatsning gillar jag skarpt, när kommer motsvarigheten till S65 AMG? Från BMW/Audi/Lexus/Jaguar? Mvh Stephan |
|
|
Tycker att Merca och BMW har likvärdiga stolar. Rätt hårda att sitta i men suveräna på långresor man blir inte trött i ryggen som iaf jag blir av Volvo och Saab:s väldigt sköna stolar för stunden men dom funkar sämre på långresor. Keep Your Distance! |
|
|
Gillar inte heller MB:s stolar, platta och känns alltid nedsuttna efter några år.. undantaget W140 som är helt underbar =) Även gällande kvaliteten är jag lite undrande till att W124an hyllas så, dom är ALLTID rostiga i framskärmarna (pga. dålig konstruktion) samt oftast rostiga på dom flesta andra ställen med, stolarna är alltid nedsuttna, samt hål i klädsel på förarstolen är "standard" verkar de som, vidare brukar dörrsidorna extremt ofta vara lösa och hängiga, och inredningarna rent allmänt skabbiga. Detta tillsammans med att hela bilen känns uråldrig gör att jag förundras över folks entusiasm för denna vagn... Nej, en MB med kvalitet är W140, en riktig pansarkryssare, nått av dess like kommer vi aldrig mer att se tror jag tyvärr... BMW CS #5139 |
|
|
Clubsport: Håller inte alls med. BMW:s standardsäten gällande, i varje fall, 1- och 3-serien är bedrövliga. Mercedes säten känns också träiga och platta men är tusenfallt bättre än BMW:s. Det enda som är bra med Volvo och Saab är väl sätena?!? Särskilt Volvo har fantastiskt bra stolar. Sköna från första till sista milen. |
|
|
Till och med när man är full och åker Mercedes-taxi är det obekvämt att åka i framsätet. Trevligaste taxifärden var dock i baksätet på en V70 med en brunett som var "behjälplig" med sina händer, såna åkturer gör jag gärna om :P |
|
|
jonasjonas: Jag undrar då hur taxichaufförerna står ut att spendera hundratusentals mil i de okomfortabla stolar som MB har? Jag vill påstå att Mercedes är ledande när det gäller stolarna. Därefter kommer Volvo och Saab. BMW kommer längre ned. Sämsta skiten har väl Peugeot och de andra fransoserna. Förföriskt fluffiga men vedervärdiga i det långa loppet. |
|
|
Har alldrig gillat mb.för gubbiga.slekiga lådor död styrning. men en måsvinge eller en 300slr skulle man väl inte tacka nej till.. Valde mellan en E220 coupe och en e36 320 coupe. ungefär samma årsmodell.mersan hade inget på någon punkt som ens gjorde valet svårt på någe sett. har dessutom många vänner och släktingar som har eller har haft/kör nyare mercor och deras kvalitet imponerar inte ett dugg på mig (och inte på dom flesta av mina vänner och släktingar heller) bmw kör man mb åker man abulance eller taxi i.BASTA!! |
|
|
Tyska bilar är enl. min uppfattning kvalite´. MB & BMW är mina favoriter, men har oxå haft Audi som arbetsbil. Tyska bilar brukar hålla efter mina erfarenheter. MB kanske har lite "gubbstämpel" men min AMG är jäkl... rolig och går mycket bra. BMW´n har klart körglädje och är en snygg bil. Min BMW är "chippad i motor o låda, älskar den. Jag har haft flera BMW o MB Kolla gärna länken. Länk Mvh Rörmokarn |
|
|
Jag är faktiskt lite sugen på en E55 AMG till nästa år ev, gamla karossen (kan inte MB´s betäckningar) Riktigt gott ryt i den, plus att dom går otroligt fint. Jag gillar Mercedes, dock inte på samma nivå som BMW såklart. Men jag känner att jag skulle vilja prova något nytt. Provåkte en SL55 AMG tidigare i sommras, & dra åt he**vete!! M5 e39 framstod helt plötsligt som slö, tyvärr. Men jag antar att kompressor & 100hk till gör väl sitt. |
|
| "Delonge" min är till salu... dock CLK "gamla" karossen :) | |
| Har eldrig ens tänk tanken att skaffa en MB. BMW gör snyggare bilar överlag och MB känns mer som en gubb bil. De MB modeller som är fräna kostar ju skjortan. | |
|
bjoerck, Jag vet inte, jag kör inte taxi... |
|
|
Måste nog säga att MB aldrig har varit attraktivt för mig då de som sagt inriktar sig mer på komfort än körglädje som många här nämnt. Sen får man alltid slanta en jädrans buntar för att få en fin merca :) Sen rosten ! Är ju helt oacceptabelt på så pass nya bilar. En jobbarkompis har en mercedes e430 w210. Min colt ser bättre ut i lacken än den. Mb:en är en 99 a med 11 tusen mil. MIn fina colt är från -92 och 11000 mil, lacken har börjat bubbla ovanpå framrutan. PÅ mercan finns det rost på varenda karossdel... Hade Mb haft bätttre rostskydd så kanske de skulle vara tänkbara obejkt :) |
|
|
MB har ju blivit bättre på vägen, men för 15 år sen var det ju bara en bil man "åkte i". Jag jobbade på Alfa Romeo 89-91, altså sammtidigt som Alfa 164 presenterades. Vi bjöd in potensiella köpare (tjänstebilsåkare BMW,MB Volvo mfl) till provkörnings kvällar. Många MB ägare kom tillbaka med ett stort lenende på läpparna "Jävlar vad det kan vara kul att köra bil" BMW ägarna var inte lika roade, men många konstaterade att en framhjulsdriven bil faktist kunde vara kul, och många erkände att ljudet i Alfa 6an faktist var ett strå vassare än BMW. Att Alfan sen bara höll till närmsta gathörn är en annan historia ;) Jag har ägt en MB, en 124 200 manuell. Jag köpte den genom jobbet (inbytesbil) i stan och åkte hem, 4 mil, sen sålde jag den, fy fan vilken tråkig farkost, men jag tjänade 10.000:- på den =) |
|
|
Vore det inte för Mercafolkets seriösa attitydproblem och då menar jag folket som jobbar på Mercedes så skulle jag kunna överväga att köpa en Mercedes privat när man blir äldre. Satt o fikade på Landrins igår och vi pratade med en säljare som jag känner rätt bra och när det värsta pro-Mercapratet klingat av då erkände han faktiskt dom problem som finns i Mercaorganisationen, det var kul för att det var just samma problem som Mercedes nya nordenchef pratade om i en intervjuv i Teknikens V. för några nummer sen. Dom har stora problem i sin serviceorganisation. Det är bara att titta på hur det ser ut i Västerås. Mercadoktorn har massvis med kunder medans Landrins egen verkstad har dålig beläggning icke utan orsak såklart. Då Mercedes egen serviceverkstad inte är så serviceinriktade som man har rätt att kräva som kund. Ett problem som dom tydligen försöker att lösa. Sen finns det ett mått av överlägsenhet hos hela organisationen som iaf inte jag tål. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.