AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.390

BMW VS Mercedes-Benz, hur många funderade på MB innan köpt av BMW?

Sida 1 av 4
Jag pratade med en säljare på Mercedes-Benz, som upprepade gånger sa att MB och BMW inte var konkurrenter, köpare av BMWbilar tittade inte på MB och vise versa, Jag var förvånad eftersom jag inte upplevt det så, så var MB ett alternativ innan köp, det kanske till och med blev en?

Mvh Stephan
Gick i de tankarna. Med nuvarande bil så tänker jag i svaga stunder att jag lika gärna kan köpa en W124, men så kommer jag på att jag istället ju kan köpa en >=sexcylindrig BMW igen så får jag tillbaka den där körglädjen som ju är grunden till varför man kör BMW :)

/Olof
Jag får nog hålla med säljaren i viss mån. Har fått uppfattningen att många BMW och MB ägare är väldigt trogna sitt märke och inte skulle kunna tänka sig att köpa det andra märket. För mig personligen är M-B i princip otänkbart.

Mvh Johan
farsan har en mb just nu men ska sälja den och kommer med all säkerhet att köpa en bmw... han funderade på en ny merca igen men eftersom de nya mercorna har en tendens att strula så mkt numera så tänkte han försöka köpa ett annat märke så att han slipper detta.... han tyckte att bmw var mest likt så det blir nog en, modellserie har han ej bestämt sig för än dock.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nja... jag har ju tidigare varit Mercedes-Benz entusiast, så en MB ligger inte långt bort egentligen, men ändå så har mina senaste 7 bilar varit BMW och inte MB, det finns dock inget som säger att MB är uteslutet som nästa bil.

Hellre en 300CE-24 än en 525i om du frågar mig ;-)

Men jag håller med om att BMW och MB vänder sig till lite olika målgrupper.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
hej grabbar!! jag vill bara säga några ord.har gått fram o tillbaks när det gäller bmw o merca på sista tiden,men bmw har det lilla extra som inte merca har.merca åker man väldigt skönt i ,men mer en så är det inte,jag menar komfort i all ära,men ingen körglädje som bmw är +allt annat som merca inte har.jag vet i alla fall vad jag kommer köra i all framtid bmw en riktig bil mvh dicka o.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Mercedes har aldrig varit ett alternativ för mig lika lite som BMW har varit ett alternativ för min svåger som åker Mercedes.
Kommer ihåg att en Mercedeshandlare en gång sade att begagnade BMW är svårsålda hos dem eftersom deras spekulanter på beg Mercedes inte tittar på BMW.
Så det ligger nog något i påståendet att de inte är konkurrenter.

För övrigt har inte MB löst rostproblemen. Svågerns E-klass av sista generation har rostbubblor på bakluckan efter två år.

Innan jag köpte min första BMW för snart tre år sedan var det E-klasse som skulle inhandlas pga kvalitetsryktet, rostskyddet och kombidelen. Men efter att ha sett mellan 30 och 40 bilar i varierande rosttillstånd tappade jag lusten och tog mig en titt på BMW som jag aldrig sett på nära håll och aldrig tidigare kört och var helt såld efter att ha sett skicket och provkört en 320 iAT. Idag så är E-klasse inte så intressant och jag är inne på min 3.e BMW.

Mvh
Mikael
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag äger 3 BMW och 2 Mercedes för tillfället, så det varierar nog från person till person.

BMW CS #5206
Mercedes är fina bilar som dock, likt BMW fallit kvalitetsmässigt på senare år. Finns dock många som jag gärna haft, trots bristande körglädje i jämförelse med våra BMW.

Tilläggas bör att jag var väldigt, väldigt nära att inhandla en SL500 -96 innan jag tog förnuftet till fånga och köpte 750 :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Hawar
Enda gången jag skulle kunna tänka mig en mercedes är om jag skulle välja mellan de stora lyxbilarna. S-klassen tycker jag är mkt snyggare/fetare än BMWs 7-serie. Detta är en förstås en smaksak.

Mvh
Hawar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
När jag var sugen på en öppen bil till sommaren kikade jag på såväl Z4 som SLK. Så att säga att de inte konkurrerar är nog skitsnack.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
BMW kör man, MB åker man, svårare är de inte för mig. MB saknar totalt körglädje, och "det" som BMW har. Enda MB som är intressant för mig är W140 600 SEL, bara för att den är så fet... max av allt =)

BMW CS #5139
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Haha det var lustigt. Satt precis och läste tråden och tänkte skriva BMW kör man osv som du J.L. Den enda MB jag ägt var en W126. Den hade jag i tre år och körde året om som bruksbil. Inte en enda pryl gick sönder under tiden, vilket man inte kan säga om de BMW jag ägt...

Tycker det finns många fina MB och jag skulle kunna tänka mig en igen, gärna CL.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla klagar på Mercedes rostskydd... nya BMW är inte mycket bättre på den punkten. Hur många E39 och E46 ägare har inte bytt bagagelucka eller motorhuv på garantin pga rost?

___
Bilbloggen: Länk
Jag skulle ju egentligen ha köpt en MB CLK 430, men eftersom affären inte gick i lås så blev det en BMW istället. Så jag är absolut inte märkesfantast, snarare fantast av tyska kvalitetsbilar och tysk ingenjörskonst.
MB finns inte på kartan här, även om jag kan beundra gamla hederliga W124 som konstruktion. Som upplevelse så är all MB totaldiskade både vad gäller design och körglädje. Nä, inget älghuvud på väggen för min del inte... Sen så är rostproblematiken ännu värre hos MB än hos BMW, vilket inte säger lite...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag var själv spekulant på E50/E55 AMG och har väl inte riktigt släppt tanken på en sådan än.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Hehe Stephan, du vet ju vilken bil jag kikade på innan/samtidigt jag köpte mig M5an. 500E/E500 (W124) är och kommer att förbli den grymaste Merca av dem alla:)

Min gamla pärla: Länk
Gemini__
Gillar Mercedes starkt. Skulle jag ha pengarna skulle jag förmodligen införskaffa mig en nyare Merca som bruksbil. De är något speciellt över dem, helt klart. De är mer åt glidarhållet, men man får väl ha andra bilar med körlädje i vid sidan av (läs BMW) ;-)

b97_knl: 500E/E500 (W124) är riktigt grymma, läge att köpa en nu när du inte längre har M5:an i din ägo =)

Mvh:
Thomas
Jag var iaf inne på att köpa en C-klass kombi innan jag hittade 523an... Det som fick mig att välja bort mercan var främst rost-problemen som har drabbat dem något enormt på sistonde.

Sedan är ju faktiskt BMWn en roligare bil:P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.