AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.391

BMW VS Mercedes-Benz, hur många funderade på MB innan köpt av BMW?

Sida 2 av 4
Och... Angående rostproblemet som tidigare skribent pratade om... Du påstod att BMW hade ungefär lika stora problem också... Det stämmer kanske på vissa bilar, det gör nog en hel del vem som har haft bilen.

Min Farfar t ex.. Han har en C240 (Sedan) som han inhandlade helt ny -98... Han har skött den som ett barn ända sedan dess... Rosten började att komma runt 2000-2001... Och då pratar vi följande ställen : Bagagelucka, Skärmar, huv, Dörrar, Vid listerna m.m.....

Är lite avskräckt om jag säger så...:P

Har ett ställe där det har kommit lite bubbel (antydan till rost) på bmwn och det är vid tankluckan.,... Vid "fågel-badet".
Jag går i ständiga bilbytartankar och kör förtillfället en Audi och en Polo. Jag skulle säga att jag har tänkt MB men inte samma dag som jag tänkt BMW, om ni förstår vad jag menar. Lite olika saker man är på jakt efter när man väljer respektive bil.

Mvh,
/Wille
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Gemini__: om livet var så enkelt;) ....

Min gamla pärla: Länk
Den choppade mercan är rätt så kul i och för sig (läs CLS Länk ;) Och nya posörmercan (läs SLK Länk ) är väl också rätt så kul. Lika så McLaren dragstern (läs Mercedes McLaren SLR Länk ) Mer och mer kul, mer och mer BMW på något sätt skulle jag säga...
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Har kört Merca i 4 år och byter till BMW. Det är kul att byta bil och märke. Mercan funkade fint, men blir lite tråkig efter ett tag, nu ska jag prova BMW några år sen får vi se vad det blir...
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hade seriösa funderingar på en E55 AMG runt årsmodell -01 innan jag köpte min 540. Det sprack på att jag helt enkelt inte tycker mercan är snygg och att den ser "gubbig ut" speciellt inuti.
Men visst sneglar jag i svaga stunder på merca fortfarande iallafall deras AMG modeller. En beg C32 är jag inte främmande för och hade plånboken räckt till hade en ny E55 AMG suttit som en kniv i ryggen.
Om Mercedes fortfarande haft den kvalitet dom hade för en 20 år sen så kanske dom hade kunnat vara ett alternativ.
Går man in hos den lokala Mercahandlaren så tycker jag att dom beggade exemplaren ser väldigt sunkiga ut i lacken vad nu det kan bero på...

Keep Your Distance!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Håller med J.L.: "BMW kör man, MB åker man".

Är man bilintresserad är det svårt att inte känna för Mercedes historia och klassiska bilmodeller, men den avgörande skillnaden för mig är just körglädjen.

Mercedes gör bilar för folk som uppskattar komfort snarare än vägkontakt.

Hade jag trots det kunnat tänka mig en Mercedes skulle de senaste årens kvalitetsproblem ha fått mig att tänka två gånger.

Att C-klassen inte har fyrhjulsdrift är ett annat stort minus.

Dessutom är Mercedes omotiverat dyrare än BMW och audi. Fungerade fram tills för 20 år sedan då Mercedes ofta var en bättre bil. Idag känns det bara löjligt.

Dessutom är handlarna snorkiga.

(ja, visst är det härligt med generaliserande uttalanden, men kundundersökningar i Sverige och Tyskland liksom mina egna erfarenheter bekräftar detta).
larsssss; Jag kan glädja dig med att C-klasse finns med 4-Matic, med dom äldre motorerna till W203/S203, 240 och 320, samt dagens 280 och 350, alltid något=)

Mvh Stephan
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Stephan735i, och det säger du NU när jag beställt en 325xi?!? Nej, skojar bara.

Det visste jag inte, men det är ju bra. Ett stort minus mindre. Men det hade inte räckt som köpargument.
Conan999
Vad är Mercedes för nåt? Har aldrig ens tänkt tanken. Personligen tycker jag dom är gubbabilar av högsta klass.

Conan999
Är för tillfället inne på en W124 coupe, 124:an är den sista riktiga mercan som byggdes, andas kvalitet rakt igenom, känns fortfarande nästan som ny trots snart 37000 mil... men jag kikar efter en 525 touring som vinter/alltiallobil för allehanda transporter. Hittills har jag haft 2 BMW:s o dessa 2 har jag haft positiva erfarenheter av förutom en nästan rasad vattenpump på den ena.

124-coupen var min första merca, så den ska behållas med tanke på mina påkostningar jag gjort för "skojs skull" :-D Länk

Hade en annan riktigt kul bil i vintras medans coupen var avställd, nämligebn en 190E med lilla sexan på 2.6 liter, grymt rolig bil men inte lika busig som E30 2.5, o inte så nervös efter vä'gen för den delen. Många SAABar o diverse andra ickenämnbara bilar blev ifrånkörda i kurvorna hehe... men jag hade FÖR kul med den bilen... det fick lådan att börja sjunga på sista versen ;)

Båda Märkena är för mig mycket attraktiva, dom kompletterar varandra skulle jag kunna säga!

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom jag ägt/äger en o annan MB så fanns inte alls tanken, det är inte bilar i samma kategori överhuvudtaget är min åsikt, fin comfort, men ack så tråkiga att ratta runt med.
Jag var mer inne på en Jaguar innan jag bestämde mig för BMW.
Eller en rätt ny Ford Mustang :)

///MVH Hasso
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

hasso!
Antar att ditt inlägg ovan ,ang att mercedes är tråkiga,inte inkluderar AMG:s modeller.

MVH Patrik
En reflektion angående mitt klagande på Merca kvalitet nuförtiden,
Mercan har gått prickfritt 8600 mil och 6 månader.
325:an hade ett antal fel, så många att jag inte vet på rak arm hur många verkstadsbesök det blev första halvåret...

Keep Your Distance!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M635/Patrik nej AMG är inte inräknat och inte heller i den kategori som jag är beredd slanta upp heller. Fin bil (Vem vill ha en plastcitchad gubbracer :DDD)

En Carlsson /MB ligger mera till hands om jag finge välja utan att betala :)

///MVH Hasso
Länk
Funderade på en mb 500-600 cl innan jag köpte min 750. M-testade t om en CL 600 men motormännen sågade bilen längs med fotknölarna så jag glömde den...

Jag gillar de stora vulgära mercorna... Mest för att en del människor mer eller mindre blir förbannade för att man kör en sådan bil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nyare BMW och Merca har nog helt olika kundkategorier, när det gäller beggat är det nog mindre skillnad. Har haft 520 som andrabil och nu en 230E. Rätt dött lopp förutom att Mercan har ybermycket bättre kvalitet. Just W124:an är nog en av världens mest kvalitativa bilar.

Nya Mercor har tappat grymt mycket av sitt kvalitetsrykte, där har nog BMW vunnit en del köpare som uppskattar tysk ingenjörskonst.
AMG lider av exakt samma problem som alla andra Mercor - tråkig styrning, uppstyvat chassi som inte hänger med effektkurvan osv. Jämfört med en 518 är säkert CLS55 AMG underhållande, men inte när man jämför med likvärdiga bilar.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Lite om Mercedes planerade imageändring: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.