AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.361

Hur ska bakhögtalarna kopplas till steget?

Sida 1 av 2
re
169
reference
330daT -02
Hej fick inget svar av mitt förra inlägg om "ljudbygge i e46 touring"

Har skaffat mig ett dls ca12 mono steg och undrar hur jag gör med håg/lågnivå från bakhögtalarna (dom har jag monterat bort nu) det följde med en kontakt till steget och 4 sladdar som jag inte vet hur jag ska installera...

Har ni något bra förslag på framsystem som drivs av HU (pioneer)

och lämplig bas till steget (prisvärd)

mvh anders
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bruksanvisning till ditt DLS steg med beskrivning av hur du kopplar finns här: Länk
Lämplig bas till steget torde vara en bas med dubbla 4-ohms spolar som du då parallell kopplar eller en enkel spolig på 2-Ohm typ DLS UR10 , framsystem bör du lyssna dig till själv hos bilradio affär för att se vilken karaktär du gilla , se till att de endast drivs av en HU då!
Jag håller också på att bygga ljud i E46 touring. I går kväll/natt fick jag in steg + baslåda i bagaget. Jag tog högnivå från höger bakhögtalare och omvandlar till lågnivå med adapter. Provspelade lite och det lät för jävligt, men väääldigt högt. Jag misstänker att jag fasvänt signalen och ska om den andra hälften tillåter spendera en kväll till i garaget med fintrim.
Lågnivådaptern köpte jag på Biltema för 79kr, billigt, men jag tror att den filtrerar bort en del låga frekvenser.
Ska om tid ges m

Reference,
hur fick du bort panelen som täcker bakhögtalarna? Jag rev isär igår men fick inte loss den i överkant. Högtalarn kunde jag iofs få ut genom gallerhålet.. Du kanske gjorde samma sak?

Jag köpte en Alpine 12" bas fädigbyggd i låda
Ooops, kom åt fel knapp :)

Ska om tid ges mäta upp den, skulle det ju stå.

MVH
Klaus
re
169
reference
330daT -02
Den sitter med 1st skuv i sidan indredningen och i en plastplugg nertill, dra sen försiktigt lös inredningen (den sitter bara stoppad i övre kant) jag böjde bara ut försiktigt å då kom jag åt alla 3 skruvar som högtlarna satt i.

sen var det lite pilligt att få dit det igen, man fick använda lite våld & försitighet!

Klaus, har du tänkt installera högtalare där bak?
re
169
reference
330daT -02
Vad tror ni DLS C5 kitsystem? det borde passa nog duga att drivas av den vanliga bilsterion, lr vet ni några andra lättdrivna?
Goafton/gonatt!

Jo jag funderar på att byta både fram i dörrarna och bak i skuffen. Har också börjat kika lite på en DLS-lösning. Eventuella adapterringar tänker jag tillverka själv i mdf eller dyl.

Har nu iaf fått ordning på subben och det låter faktiskt riktigt hyggligt, tråkigt bara att resten av systemet fortfarande låter som en flock skator. Basen ligger dock en aning fel i tid. Vete fasen hur det skall lösas med orginal HU.

Panelen sitter bara stoppad i överkant säger du. Hmm, tyckte att jag drog och bände mer än vad man borde göra. Får väl gå på det igen. Tackar för tipset!

/Klaus
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Klaus: Har du inte steglös fasvridning på steget? Det brukar gå att få basen att spela ihop med framsystemet genom att justera den.
Nej jag har ju ingen fasjustering på steget, och då är det väl i princip omöjligt att få det rätt utan att byta HU?
re
169
reference
330daT -02
Tror jag ska köra på den vanliga bilsterio lågnivån så man slipper tjorv med det andra.. men det är ingen lek att dra i en e46a jag har redan provat det i en bil :)

Jag tror att det var 6,5" högtalare i skuffen,

det ser inte svårt att modifiera själv å nästan få plats med 8" om man bara moddar lite, för plats bakåt finns det ju bra med och det är ju redan dämpat baksidan med dämpmatrial så nu blir det att starta hjärnkontoret å hitta på nåt spännande där bak kanske slipper bygga baslåda =)

mvh anders
fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Ser fram emot bilder.
Jag hade också bemödat mig med att dra lågnivå från HU'n, känns inte alls bra med Biltema-adapters och skarvar lite här och där.
Åttor bak i sidorna säger du.. Det hade ju onekligen varit en trevlig lösning om de kan ersätta subben. Själv klurar jag på att ist försöka fixa ngt i reservhjulsbaljan. Min andra hälft förstår inte varför det ligger en stor låda där hon brukar lasta in matkassar och annat, och ska jag vara ärlig så förtar det ju lite av vitsen med en touring.

Fortsätt skriv om dina funderingar, högintressant läsning! :)

/Klaus
fl
124
fluppen
Har oxå funderat på att gjuta nån låda under bagageutrummet..där finns ju bra med tomplats !! <Men hur går man tillväga när man gjuter en form ??
Här har du en beskrivning: Länk

Länken postades ursprungligen av "HFR".
Går också och klurar på en glasfiberhistoria i baljan.
fl
124
fluppen
JAg gav upp glasfibergjutning och byggde mig en smäcker låda iställlet, barnvagn och allt går fortfarande in....fits like a glove

Bilder:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Snyggt!

Tog du signal från någon av bakhögtalarna och omvandlade till lågnivå? Och isf vilken typ av adapter använder du? Vilken typ av ljudsystem har du i bilen?

/Klaus

Nu knackade precis DHL på dörren och levererade mitt Carsoft interface från Kina. Tog bara två dagar att få hem det! Nu blir det till att åka till garaget och köra lite diagnos :)
fl
124
fluppen
Tack, jo jag tog signalen till bakre subbarna,omvandlade dom med Biltemas 79 kr omvandlare, sen lät jag orginalsubbarna vara inkopplade och sänkte basen lite på stereon och höjde på volymen på mitt slutsteg och MDS basarna tar stryken istället för orginalelementen.

Inte det bästa ljudet man har byggt men det flåsar lite mer i nackhåren iaf ;)
fl
124
fluppen
Jo...nej jag vet inte vilket ljudsystem det är som sitter i bilen..hur ser jag det ?
Funderar på att bygga baslåda själv i bak på min 330 sedan. Jag har Harman Kardon stereon nu men jag känner att jag vill ha lite mer bas.

Är det värt att ta signalen ifrån bakhögtalarna? Det är ju förbannat smidigt men hur bra blir egentligen basen?
fl
124
fluppen
Jo..basen blir kanonbra, jag är riktigt nöjd med tanke på vilket lätt jobb man gjort för att uppnå det ljudet !
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
reference> skippa C5orna och gå upp någon prisklass, är det någonstans man ska lägga pengar är det framsystemet. jag lägger hellre 4'kr på framsystem och 1'kr på sub än tvärtom.
talar vi DLS så minst R5 eller UP-serien. UP6 går in i en E46a (pga neodyn-magneten), väldigt få 6,5or som gör det. men så länge du inte dämpar upp (noise-killer) och ev förstärker insidan av dörrsidan (plast) är det frågan om det spelar någon roll om det sitter 6,5" eller 5,25"..

vi kör R5 i brorsans 330iM -03 och det låter helt ok. de ligger väl runt 1500kr paret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.