AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.193

"Varför köpa BMW?"

Sida 2 av 2
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tack vore Er lyckades jag övertala honom till att köpa en BMW redan idag!

Vi tog en sväng med min bil o det blev reaktioner direkt!
Hans Volvo är trimad till 210-220hk men han tyckte att min bil gick bättre o finare på vägen o i kurvorna.
Sedan fick jag svara på massa frågor om E34 o E39, sen ringer han: "jag har hittat en fin 523:a på blocket!"
JA! Det blir en BMW inköp till helgen!!!!

Volvo 0 - BMW 1

BMW - Beroende Med Wilja!
Om han är mest ute för att få en kombi och nyare bil säg att han köper ett udda märke. KAn ju få en ganska ny bil för dom pengarna om inte märket har så stor betydelse

Bmw är rätt okey!!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jo, man kan köpa nåt made in japan eller korea men hur är det saken att köra?
Hans trimad 745 är inte direkt snål o en bimmer med lika många hästar drar mindre än hans traktor...
Han erkände att han hade testat några japsar o det var inget att ha för hans del.
MB o Audi gillar han inte o BMW tänkte han inte ens på.
Men vi får se hur det blir, vi ska besöka några bilhandlare i veckan, provsita o provköra om det gåt...

Svaren kommer när han har köpt bilen!

Tack för stödet!

Jag har haft flera BMW innan, senast en e39 528 97:a och kör numera V70 2,4 140hk 03:a. Volvon vinner enligt mig följande ronder:

- Bagageutrymme! (Har två barn 10 månader och 3 år)
- Framsäteskomfort
- Försäkring ca 3KSEK mot drygt 6KSEK för motsv 39 för mig
- Något billigare service
- Markant bättre 2:a handsvärde

BMW vinner

- Bättre körkänsla
- Snyggare design(subjektivt)
- Härligare motor och växellåda

Bara att välja vad som är viktigast, just nu faller valet på V70 för mig mkt pga bagageutrymme och den katastrofala värdeminskning som framförallt e39 lider av.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Är det inte framhjulsdrivt på V70:n???

Självklart är det framhjulsdrift på volvon. En stor fördel vintertid enligt mig. Sommartid spelar det inte så stor roll. Min fru fick ett rejält kast med vår fd 530i 93:a första vintern, bestämde mig då att aldrig köra någon mer vinter utan antisladd. Själv fick jag otäcka kast i rondeller trots relativt låg fart i blött väglag. Min erfarenheter är således inte att bakhjulsdrift skulle vara en fördel i sig.

Min fd 528a med ASC+T funkar helt klart bättre än utan, men lika stabilt som framhjulsdrift anser jag defintivt inte att det är. Dock acceptabelt.

Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift är en fördel över 200hk då framhjulsdrivna bilar skarar och lever, med mina 140hk känns det inte som ett problem. Jag är själv en stor BMWentusiast, men har aldrig förstått varför bakhjulsdrift skulle vara något att eftersträva i sig för körning utanför bana.

I jämförselsen mellan E39 och traktorkopian volvo 745 är självklart e39 att föredra. V70n och e39 som jag jämför känns mer rättvist.

Så ja! Kul att du i alla fall lyckades övertala honom om att provköra. Sen när han provkör en E39:a borde han inte bli mindre positiv.

Mvh Johan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ok så V70 kan han glömma!
"det ska vara bakhjulsdriv för att den känns bättre på vinter o roligare" en av fler "kom på" kraven...

Jag är förvånad över hur stabilt E39 ligger, tre exempel, min fars 530iA-01 köpt i Tyskland för ett år sedan, bilar med liknande utrustning, mil, garantier, handlare kostar exakt lika mycket i dag som 2005, exempel 2, en kompis köpte en M-paketad välutrustad E39 Sedan innan facelift tidigt i år, han har under ett år följt prisutvecklingen på M-paketade med okej utrustningsnivå, inte heller dom sjunker, köper man ett attraktivt exemplar med god historik och skick så förlorar man mycket lite på att köra E39 under 2-3år.

Exempel 3, M5 E39, vettiga exemplar från Tyska BMWhandlare ligger högt, försök hitta en 99:a med max 13000mil med navi för under €17-18000, finns inga, lägg på €10000 för den billigaste med den specen, dock en 01, med 9500mil.

V70 har bra framstolar i övrigt är den besvärlig att sitta fram i, in och ursteg är riktigt dåligt, testa en E39 med komfortstolar simon_en en sådan skulle du trivas i.

Bäst med V70 är rostskyddet, där ligger BMW i lä.

Bilar som inte utmärker sig med någon positiv kvalitet som få andra har kan bara konkurrera med pris, en arbetskamrat försöker sälja sin Audi A4-99 med knappt 16000mil för 94tkr, starkaste turbo 4: an, men ingen Quattro eller Avant = inga hör av sig.

Mvh Stephan
Snälla... Lura aldrig in någon på att köpa 4-cylindriga bmw-bilar om det inte är m3 e30 då förståss...:P
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
simon_en, jag skulle vilja påstå att e39 inte har speciellt dåligt andrahandsvärde längre. Tom M5e39 99-01 har nästan stått still i pris sista året.

Nu är det tre år sedan jag letade e39 och köpte en fin, välutrustad 523iAT-00 för 120' (efter 1år fick jag tillbaka pengarna). Jag skulle tippa att en liknande kostar runt 100´ idag.

Vid samma tidpunkt kostade en 523/528 -99/00 med M-pkt 135-160.
Dessa annonseras idag från 120´ (Då menar jag kompletta originalmonterade paket)

Racerbilen: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
m_johan84.

Finns några trevliga 4-cylindriga BMW.

Som du nämner, m3e30 (och 320is).

Men också 318is
Nya 320si, har inte kört den själv men hört en del gott om den.
2002 ti, tii, turbo

Har själv varit nöjd 518iT ägare. Prestanda som en genomsnitts Volvo från samma tid (ganska seg alltså) men komfort som vilken 525 som helst.
Och rätt så billig att äga. Men jag kan förstå de som inte nöjer sig med de drygt 100hk den har.

Jag skulle snarare vilja påstå, lura inte någon att köpa en BMW med 2 liters sexa ;) Men vissa gillar dem trots allt.

Racerbilen: Länk
Efter att ha ägt båda huvudkombatanter är det min uppfattning att Volvo erbjuder: Bättre stereo
Bättre rostskydd
Mindre värdeminskning
Efter 01 nästan jämnbördiga motorer avseende bränsleförbrukning och "rolighetsfaktor"

BMW E39 erbjuder:
Större komfort (även om Volvos stolar också är bra, men BMW:s komfortstolar är helt överlägsna)
Lägre kupéljud
Mer kontroll över körningen och körglädje
Bättre hållbarhet
Relativt billig i inköp efter några år och mil
Bättre service (åtminstone i V-ås)
Mer och roligare extrautrustning (tex bestod Volvos träpaneler av plast till för 2 år sedan)
Stephan 735: När jag skulle byta ned mig nyligen för att få loss pengar så tittade jag även på Audis mer kraftfulla kombibilar (pga rostskyddet) och i Tyskland tycktes åtminstone Avant hålla värdet bättre än BMW, men det är kanske annorlunda för sedanbilar.

Mvh
Mikael
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kör hellre min 325:a än våran v70 -05, alla gånger... v70 är bara stor, ingen körkänsla alls,
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Nu är det klart! Det blev en bimmer!
Efter mycket men och om samt hans fru vägrar att köra Volvo så blev den en 328touring -00 gått 12000mil o finns i småland hos en bilhandladre.

Det lyckades tack vore alla inblandade! :)

Man får hoppas att det blir ett lyckligt och problemfritt bilägande så vi får en ny medlem på forumet och så att vi inte blir hemsökta av en besviken fd Volvoägare. :)

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.