AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.194

"Varför köpa BMW?"

Sida 1 av 2
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
- Varför inte?

En bekant till mig ska byta bil o nu kör han med en traktor i form av en Volvo 745 o jag försöker övertala honom att köpa en BMW.
Hans krav:
- kombi
- stor
- snål
- max 100.000kr
E39 523-528 touring skulle uppfylla hans krav, eller?

Fler forslag som kan övertala honom?

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bästa sättet måste ju vara att han provkör för det är många gånger svårt att med ord tydliggöra det speciella med BMW...

___
//Ulf
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är sant men han vill inte ens göra det!

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Då är han förlorad. Skaffa ny bekant! :)
Visa honom skriften "bilens starka och svaga punkter" från bilprovningen, där BMW:s 5 serie är mycket bättre än genomsnittet och volvo V70 sämre än genomsnittet så kanske intresset växer, plus att han får mer bil för pengarna med en BMW eftersom värdet för Volvo i Volvoland inte faller lika snabbt och uppmuntra honom sedan att prova din bil. Jag var hänförd efter mitt första test och gick med glädje från Volvo till BMW och har inte ångrat mig.

Mvh
Mikael
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Enligt min åsikt är BMW:s största fördel körglädjen.

Vill han inte ens provköra tycker han sannorlikt inte det är speciellt kul att köra bil och då är nog inte BMW det lämpligaste märket för honom.

Racerbilen: Länk
BMW är inget logiskt val utan ett val då man inte har något annat att välja på. ;) Alltså, körglädje, hållbarhet, kvalitet, bakhjulsdrift och ekonomi till kaffepengar (nu pratar jag begagnat). Var hittar man det någon annan stans? Det finns inte... Men så finns det folk som inte känner, bryr sig i några skillnader, utan det handlar om transport. Thats it! Och då passar en Toyota eller så fint istället... En e39 är ingen sparbössa, däremot så kan BMW:s fyrcylindrare faktiskt vara det. Det vill säga om man kan hitta någon som är någorlunda rostfri och icke misshandlad för vettiga pengar. En e36 318 Touring kanske???
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
PowerMac: Jag skulle inte kalla e36:an för stor! ;-)
Bryr sig vännen mer om ekonomi än körglädje skulle jag tipsat honom om Avensis eller Passat.. Tror det kan bli svårt att motivera köpet av en e39:a, modellen har ju 10 år på nacken och priserna är förvisso låga men vad han än köper så lär han förlora ordentligt på affären..
Själv tvekade jag aldrig när jag sålde min BMW 740 och köpte en V70 istället, nu får tex jag plats med 4 däck i "bagaget" vilket jag inte lyckades med i 740:n.

Memento te mortalem esse
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
mikaelodoris: hur viste du om V70??? Det är just sån bil han tänker köpa! :)
Han komm på att det ska vara bakhjulsdriv på bilen!
Valet ligger mellan V70 o E39 kring -00 det sa han själv men vi får se vad det blir för jag tror att Volvo har slutat med bakhjulsdriv...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde en E39T -00, bytte till V70 -02 och efter drygt ett år så blev det en E39T igen även om V70 behölls ytterligare 9 månader innan den byttes mot en E46T. Har alltså haft både E39T och V70 samtidigt och dagligen kunnat jämföra bilarna...

V70 har förvisso många positiva sidor men den saknade mycket av de aspekter som BMW-ägare lärt sig uppskatta...Körglädje, kvalitetskänsla, etc. Om E39T är en bättre bil än V70 är svårt att säga men jag upplever att den ger mer tillbaka till mig som förare/ägare. I mitt fall så har ekonomin varit bättre på mina E39 men det beror mest på värdeminskningen på Volvon då den var nyare och med färre mil då den köptes. Service är dyrare på Volvon, försäkringen något billigare.

___
//Ulf
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Som vissa ovan nämnt, så är en inbiten Volvoägare ganska svåra att övertala betr. märkesbyte.
Men är människan så omöjlig att övertalas att ens provköra en BMW?
Det är bara att plocka upp den propellerförsedda nyckeln ur fickan och stoppa i handen på honom, risken är väl att du får åka en 745:a hädanefter.
Visst är V70 en fin bil för övrigt,både komfort och lastutrymmen,men den har ju faktiskt felhjulsdrift!
Och säkerligen har V70:an ett bättre andrahandsvärde på kort sikt,men på lång sikt tror jag nog att det kvittar.

MVH Patrik
Grabber: En inte helt omotiverad gissning med tanke på han haft en 745 som var en traktor, men suveränt hopskruvad sådan och han troligen var rätt nöjd men att den föll för åldersstrecket. Är man nöjd med en bil går man gärna över till den nyare modellen när det är dags att byta (det blev bara en Volvo iom att jag fick reparera den för ofta, men är inne på min tredje BMW). Samt givetvis punkterna kombi och stor som du listade som brukar tillskrivas Volvo (men inte snål). Dessvärre är V70 en modern men sämre hopskruvad bil med sämre lastutrymme än tidigare, men köper han en modell från 2001- så får han åtminstone en lägre bensinnota än tidigare så han får råd att betala reparationerna som enligt bilprovningens ovan nämnda skrift krävs i mycket större utsträckning för V70 än för 745 och BMW E39.

Mvh
Mikael
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att via ständiga övertalningsförsök försöka tvinga någon (som inte ens är villig att ta en provtur) att börja köra BMW (eller något annat märke) är i mina ögon helt fel och väldigt lågt.

Vill man själv inte att andra ska lägga sig i ens bilägande så borde man kunna kosta på sig samma nivå av respekt och låta andra fatta sina egna beslut.

Givetvis kan man dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter, och blir man tillfrågad så kan man givetvis ge tips och råd. Men när personen i fråga själv saknar intresse och inte ens är villig att provköra en BMW, varför ska man då försöka tvinga honom? Låt honom istället köpa en bil som han själv trivs med och vill äga.

Bilar är i allra högsta grad en smaksak och man köper inte alltid en viss bilmodell för att den är det bästa som finns (t.ex. enligt bilprovningen), utan många gånger köper man en viss bilmodell bara för att man vill.

Det är i alla fall så jag ser på det hela och jag gillar själv inte alls när andra försöker lägga sig i mina val av bilar.

Ps. detta blir mitt första och sista inlägg i tråden.

___
Bilbloggen: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mugge!
Enl Grabbers inlägg "Valet ligger mellan V70 o E39 kring -00 det sa han själv"
Men vägrar prova en BMW, hur går det ihop? Envis, eller rädd att Grabber ska ha rätt?
Som sagt en del som är inbitna i ett märke, har svårt att svälja sin stolthet och kanske inse att det tidigare fabrikatet inte är det bästa valet!

MVH Patrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sätt han bakom ratten och tvinga honom att köra 2 mil för att få ta in den FÖRARORIENTERADE känslan BMW erbjuder.
Vill han inte göra detta är han inte heller redo att få uppleva förmånen att åka BMW ännu, dvs låt han åka traktor och vara ovetande.
Mvh
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Efter att ha ägt ca. 11 Volvobilar(plus en del annat krafs) så provkörde jag en BMW mest på skoj när vi gick förbi en handlare. Efter den provkörningen på 5 minuter var jag fast, tog några veckor så var Volvo 850'n utbytt mot en 325'a :)
Om traktor föraren får prova på en BMW så faller han säkert för BMW.

/Fd. Traktorföraren
Glöm inte heller att bilägande handlar om mer saker än körupplevelse och ekonomi. Det handlar om vem man vill vara, och vem man absolut INTE vill vara, och till en viss mån vem man är... ;) Och betänk att traktorer kan vara bra att ha när man plöjer sig fram vinglandes i vänsterfilen med skrikande ungar och igenmurad bakruta i full karriär genom Autobahn med och ett par hundra kilos bryggeri övervikt och halva Tyskland upp i häcken. Don efter person helt enkelt... ;)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
En annan anledning till att Jag bytade från BMW till Volvo är att jag bor i närheten av Malmö - Det är kul att skilja sig lite från mängden..

;-)

P.s körde 328:an idag, visst skiljer det i "körglädje", men man har ju andra hobbies än att köra bil!

Memento te mortalem esse
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som Asken mycket riktigt påpekar är en BMW i mångt och mycket en bil man ÅKER i. Ingen kan väl riktigt med handen på hjärtat påstå att det handlar så mycket om körglädje utan snarare om KOMFORT. (om vi inte pratar om M-modeller)

Har precis avverkat 130 mil i en E46:a, 328 IAT. Och visst fan är det en gudomlig bil på flera sätt, men den inbjuder inte direkt till inspirerad körning och rolig....nja, då tycker jag att begreppet "körglädje" missbrukas lite.

Så att prata om körglädje tycker jag är fel, däremot gudomlig komfort.

Argumentet blir alltså: Oslagbar komfort för pengarna.

Har en lika gammal Volvo som brorsans 328, med liknande mil på mätaren. BMW´n känns betydligt tajtare i ALLT. Däremot är den inte lika körglad :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tillägg: Kvalitet. Argumenten blir oslagbar komfort och bättre kvalitet, därför ska din vän köpa BMW.

Det sitter djupt rotat i alla "svenneskallar" att Volvo står i någon egen klass beträffande kvalitet, vilket är väldigt fel.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Kombi, stor OCH snål... HA HA HA!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.