AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.482

Nytt batteri till 530iA E39 - original eller?

Sida 1 av 2
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Det verkar som om mitt batteri börjar sjunga på sista versen. Fick ta till starthjälp i morse efter att ha haft dörrarna öppna någon timme i går kväll när jag städade invändigt. Råkade ut för samma sak för någon vecka sedan, och lät då batteriet stå på laddning ung. ett dygn.

Då inställer sig frågan - Ska man köpa ett BMW originalbatteri, (sitter ett 90Ah i nu), eller något med lite mer "pulver" i av bättre kvalitet?

Såg t.ex. att Mekonomen hade 2 modeller av Exide som skulle passa:

1. Exide Ultra X-trem 100Ah/800A 1649:- ("För bilar med krav på djupurladdningsförmåga")
2. Exide Excell 100Ah/850A 1539:-

Tilläggas kan att bilen i huvudsak går kortkörningar. (Sällan över 1 mil åt gången).

Har församlingen någon åsikt vad man bör satsa på?

Tack på förhand

(Finns säkert någon tidigare tråd om detta, men sökfunktionen här funkar väl så där just nu...)
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Hade nog valt ett kraftigare batteri.Efter som du kör så mycket småsträckor
bör du nog ladda upp ditt batteri någon gång då och då.

/Whalle
Jag har för mig att BMW orginal är just ett Exide batteri. Satsa pengarna på en batteriladdare typ Länk och köp ett BMW orginalbatteri. Det är mitt tips till dig... Se till att underhållsladda batteriet då och då så håller det.
E3
1.828
E36
USA bilar
De var inte blyga på att ta betalt på Mekonomen! Jag köpte ett 100Ah (850A) batteri avsett för MB för en bra bit under 1000:-,
Får du in ett MBbatteri? Det är lite högre än BMWbatteriet men annars samma mått

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag hade valt nr2 samt en c-tek 3600 laddare.
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Det här med att underhållsladda lite då och då har jag faktiskt praktiserat under det dryga år jag haft bilen. Antingen var batteriet dåligt skött redan från början eller också håller inte ett batteri längre än c:a 4 år i ett modernt ampereslukande monster som körs mest kortare sträckor;-)

Att jag tog Exide som exempel beror på att jag har bra erfarenheter av detta fabrikat i en tidigare bil. (Körde över 10 år med samma batteri utan problem).

Har inte hunnit kolla hur mycket man får lägga upp för originalbatteri än. Tänkte göra det i morgon eftersom det kan vara intressant att ha som jämförelse i alla fall.

Annars var jag faktiskt inne på exakt samma linje som Hewi föreslår.

En annan sak - är det så att bilen inte går ner i "sleep mode" om man har någon dörr öppen med tändningen avslagen? (Glömde bort att titta på indikeringen vid växelväljaren).
Runt tusenlappen fick jag slanta för mitt orginalbatteri till e39 vill jag minnas. Men minnet är kort, och det var förra året. ;)

Sterio vulgaris
Sleepmode går in efter 16 min, men tillbaka igen om man öppnar nån dörr eller lucka igen, bäst är att ha allt öppet under städningen.

FP
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
OK - Tack för den informationen Folke!
Det förklarar ju varför bilstackarn inte fick en chans att somna om när jag for och smällde i dörrarna hela tiden under några timmars tid ;-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Röstar för Powermacs alternativ.
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
DLux: Själv köpte jag ett nytt batteri för c:a 1 1/2 år sedan då jag fick hem min nya 540. Jag undersökte noga vilka batterier som rekommenderades samt vilka batterier som "folk" haft bra erfarenheter av. Tillslut föll valet på ett Tudor Tech-Tronic Batteri 100Ah. Detta batteri är det som många taxibilar rullar med och tål djupurladdningar bra. Jag betalade 1365 sek. ink.moms och batteriet passade som handen i handsken och har fungerat klockrent för mig. Ibland underhållsladdar jag det med min C-Teck Xs7000.

Längst ner på denna sida kan du läsa mer om det batteriet
---->Länk

Rekommenderas starkt:)

Vh/Kermit,

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
DLux: Det var startsidan för Tudor som dyker upp i länken klicka på "Bilbatteri" längst ut till höger och scrolla sedan till mitten på sidan ungefär:)

Notering: Tudor ingår sedan år 1994 i Exide group.

Lycka till.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Nu verkar batteriproblemen vara lösta, (för den här gången...)

Fick ett mycket förmånligt paketpris på ett Exide 100Ah/850A + en CTEK Multi XS 3000 som bara inte gick att motstå.

(Brydde mig aldrig om att kolla vad BMW ville ha).

Nu sitter i alla fall prylarna på plats och bilen verkar nöjd :-)

Tack till alla för visat intresse!
52
1
520i touring
520i Touring -00
DLux
Vad fick du ge för det paketet?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
DLux: Ett bra val:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
520i touring: Tror att det är lite känsligt att lägga ut priset här eftersom det var lite personliga kontakter inblandade...

Såg att jag i min iver skrev fel nummer på CTEK-laddaren - 3600 heter den ju, men det förstod ni väl :-)
E3
1.828
E36
USA bilar
Priset är väl inte hemligt? Du behöver ju inte nämna var...
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
jag har satt in det fetaste batteriet som går i en personbil, minns inte alla benämningar på detta nu, men då jag har bensinvärmare och bor i norr så kan det vara bra med ett stort och starkt batteri.
Köpte mitt på Wibergs, tror det kostade runt 1200-1400 kr.
har även byggt in en CTEK-laddare under huven så att man snabbt kan ladda eller boosta upp batteriet som så behövs.

"Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison
Ba
31
Barkarö
BMW 520i -97
Betalade 1410:- för ett 90 AH batteri för ca 1,5 år sedan
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
vill man köra lite overkill kan man ju välja ett OPTIMA batteri ...... kostar kring 3500+ kronor men levererar tillräckligt med ström för att driva en mindre by i ett par timmar... :)
Optima är bra på kortvariga höga strömmar, men totalkapaciteten är bara runt 55Ah, att jämföra med t.ex runt 100Ah ovan, vilket märks vid "normalurladdning".

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.