|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare... vilken motorolja är lämplig att ha i en 325 -92 e36 utan vanos? m50 tror jag att motorn heter! Vilken oljha kör ni med i era bilar? Vad rekomenderar ni för märke/densitet??? Mvh //Hebbe | |
|
Kör med Castrols oljor. GTX 3 Protection 15W-40 om motorn inte har gått med helsyntetisk olja förut och Formula RS 0W-40 om du vill ha den bästa helsyntetiska oljan. Det kan vara lite riskabelt att hälla på helsyntetisk olja i en motor som inte har haft det förut. Det finns nog inga bevis men av egen erfarenhet så vill det gärna börja att läcka olja ur p-boxar mm. who dares wins... |
|
Axel |
Kör helsyntet. R6 är bäst |
pjotor. |
Själv kör jag på Shell Helix "Ultra racing" 10w-60. Garanterat bättre än Castrols 40 oljor. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En kvalitetsolja delsyntet eller helsyntet som har de specar som din bil ska ha.Det viktiga är inte märket på oljan om du håller dej tll märkesoljor utan hur ofta du byter. Det finns inget som sägar att castrol är bättre än mobil eller shell tex. MVH Hasso |
Axel |
Men bytesintervallet ökar betydligt med helsyntet. R6 är bäst |
| Kör också på Helix och är nöjd | |
|
Jag kör på Valvoline. Helt okej olja inte så dyr heller! |
|
|
Helsyntet klart bäst! När man köper delsyntet så behöver dom inte ange hur många % mineral eller syntet det är i oljan för det finns tydligen inga normer om det. Själv kör jag på Mobil 1 eller Pennzoil. M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN |
|
| Helsyntetiskt, De är BMW´s värda | |
| Mobil 1 helsyntet 0-40. | |
|
Vad ska man ha för olja på 318iS -88 m40 motor. För jag har köppt bilen precis så jag vet inte vilken olja fanns innan?????? |
|
|
Jag hade aldrig hällt på helsyntet men det är ju min åsikt. Efter att ha jobbat som bilmek i tio år så tycker jag att jag har tillräckligt med bevis för att det inte är bra med syntetolja i äldre motorer... who dares wins... |
|
Anders Wängström |
Du skall helt klart ha en halvmineral olja.Jag kör på quaker state 10w 40. funkar bäst i alla bmw motorer. Har kollat med många bmw mekare som inte är "BMW själva" o nästan alla säger samma sak att bmw s oljor smörjer för dåligt dvs helsyntet typ 0w 30. Jag har ägt många bmw o har alltid använt delsyntet (halvmineral) utan problem. Har haft flera m3or både 321 hk och 286 hk och de har aldrig krånglat. Däremot så känner jag till kompisar o bmw vänner som man pratat med som har haft problem både med vanos o motor. De har använt helsyntet typ 0w 30 allesammans. I den nya m3 an använder man en tjock helsyntet 10w 60. Den e riktigt tjock. Den ska tydligen vara bra men kostar 169 kr litern. Den heter castrol tws. Men de jag har pratat med säger att halvmineral ändå skall vara bättre, och det för nästan halva pengen!!! Jag kommer alltid köra på halvmineral så länge de riktiga självlärda mekarna säger det! |
|
Jag antar att BMW AG ljuger när de rekommenderar Castrol slx , Mobil 1 till bilarna hmmmmmmmm..... Undrar sa flundra |
|
Aldric |
Det kanske finns en aldrig så liten chans att BMW får en slant av Castrol för att rekommendera deras olja .. ? Eller något annat byte, t.ex att det står Catrol på BMWs tävlingsbilar etc. Bara en oskyldig tanke ;) |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bmw använde Mobil innan de för inte så länge sedan böt till Castrol, och det beror säkert på ekonomiska fördelar och avtal, och står det Castrol på Tävlingsbilarna så kan dom ju inte fortsätta att sälja Mobil det säjer väl sej själv. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Jag tror att kvalitets olja från Biltema är det bästa för Beamern = ) Allvarligt talat så håller jag med hasso har man inte en jätte performance bil så är nog bytes intervallen viktigare än oljan. Själv kör jag på Statoil superway i min 318iS och det har sin naturliga förklaring i att den handlar jag för 26kr/litern. |
|
|
jaha så om ok skulle betala mer i sponsorpengar skulle BMW rekommendera ok olja??? knappast kamaxlar är dyra.... |
|
BMW rekommenderar säkert den olja de gjort bäst avtal med och säljer själva vilken olja det än må vara. Nästa år kan det var ett annat märke. Tror inte någon OK mack ägaren är så korkad att han rekomenderar STATOIL GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Visst rekommederar BMW oljor som man har avtal med men dessa oljor uppfyller också de kvalitetskrav som man ställt på tillverkaren, men det är ju upp till var och en att tro att delsyntet från statoil är bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.