|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
robert pentén |
Köpte mig en bmw 540 e39 med steptronic och automat i måndags , aldrig kört automat när man står i köer är det bäst att lägga i neutral då? och kan man göra detta när man rullar ? eller ska man stå på drive och hålla ner bromsen? sliter inte det på grejerna eftersom den verkar vilja åka framåt väldigt väldigt långsamt. när använder man knappen som sitter påspaken den man trycker in är det bara när man lägger i backen? manuella läget om man har växel 1 i hur är det då när man står i köer lägger man bara i neutral då när man kommer rullande och ser en kö framför? mvh robert väldigt nöjd 540ägare :) |
|
Klurig fråga :) Precis som du skriver, så brukar jag lägga i neutralen när kön står still längre tid eftersom man får känslan att "allt jobbar mer" vid stillastående med driven i. Knappen måste du annvända för att komma åt vissa växel lägen (minns ej vilka) men det märker du, du kan ej komma från "park" utan knappen. Rulla aldrig en automat utan motor igång, bogsera heller aldrig en automatbil. Blinka med blåljusen... om du vill rejsa! |
|
|
Rörmokarn har helt rätt, knappen är till för att inte av misstag få i backen vid 150 km/h mm. Du kommer säkert få sladd fast du antagligen har både antispinn och antisladd någon gång och det är då du ska slå ur driven in i äge neutral för att kunna häva sladden. Det är som att koppla ur med manuell.... |
|
| Eller ännu värre... få i "parken" i 150 :) | |
|
Du bör inte gå från drive till neutral i högre hastigheter, men vid rödljus stillastående eller kökörning i krypfart kan man lägga i neutral utan problem. Knappen på växelspaken är en spärr för att inte backen ska i från läge P eller D om man skulle råka komma åt vxlspaken. Plus att backen skall endast läggas i från stillastående om man inte vill att lådan ska paja. Har du ingen instruktionsbok så köp den på BMW kostar ca 100-200 kr. Där får du mer utförlig information om hur man handskas med autlåda. |
|
|
Rörmokarn: Det går att bogsera en bil med autlåda, dock inte längre sträckor. Hur långt står i instruktionsboken, det brukar röra sig om 5-10 mil med vxlspaken i läge N. |
|
|
Ok, du har nog rätt och det gäller väl nyare bilar... Jag har erfarenheter från 50 o 60 talare, mest jänkare... är 50 fyllda :) |
|
|
Henke Lexus: Direkt ur instruktionsboken: *Läge N (Neutral). Använd detta läge endast under längre uppehåll i körningen. Under pågående körning bör N-läget endast användas om bilen råkar i sladd på halt underlag. Naturligtvis ska man inte sitta och fippla i N-läget hela tiden. Men att det skulle var förenat med skador på vxl-lådan att lägga i N högre hastighet än kö/krypkörning har jag aldrig hört talas om. Vill du vara snäll och förklara vad för skador man kan tänkas råka ut för och varför? |
|
| Om bilen råkar i sladd... så gasa ! Bästa sättet å häva sladden :) | |
| (skäms) Kan berätta att lådan är idiotsäker mot att få i park eller back vid fart.... När jag fick mitt bensinstopp i 200kmh på autobahn i Juli fick jag litet frispel och ryckte runt på alla lägen i ett desperat försök att starta om bilen (visste inte att det var bensinstopp då). Gick tex utmärkt att rulla fram i 100kmh i park läget med startmotorn tuggandes etc, antar att bilens växellådsdator inte tillåter andra dumheter än neutral vid fart. | |
robert pentén |
tackar för alla svar :) nu vet jag hur jag ska göra, jag håller alltid in knappen nrä jag växlar av någon anledning men nu vet jag att det inte kanske är så smart :) tackar så mycket vilken power dom har på motorväg lika glad varje gång man gasar och ser bensinnålen försvinna lika snabbt som bilen i bakspegeln :) |
Paap Reeder |
... på 4hp22eh och 4hp24eh kan man inte lägga i P i högre hastigheter ty det är en mekanisk spärrhake som "hugger tag" i en separat kuggkrans som sitter på utgående axeln. Snurrar den för fort - gissar över 20 kmh - kan spärren rent mekaniskt inte "hinna ner i kuggarna" och gripa tag. För 10 år sedan råkade jag på en volvo 740 automat lägga i R vid ca 60 kmh ... och det enda som hände var att bakhjulen "låste sig" på nått sätt ty två burnspår bidde det (det är väl det enda sätt man kan burna med en volvo = lägg i R framför korvmojen!) MVH /// Paap R |
|
För snart 20 år sedan med en Volvo 240 automat lyckades jag lägga i P-läget i ca 40 km/h - det enda som hände var precis vad Paap beskriver att spärrhaken inte hann ner i kuggarna på spärrkransen. Numera undviker jag nogsamt att trycka ner spärrknappen annars än när det faktiskt behövs. Mitt bidrag till ursprungsfrågan är att jag aldrig går från D till N under kökörning, men jag använder P-läget vid längre stopp. Och jag är hypernoga med att stå absolut helt still när jag lägger i backen. Dessutom instämmer jag helt med rörmokarn att om man får sladd så är det gasa som gäller, inte lägga i N-läget. Mvh Björn |
|
Paap Reeder |
... på halt väglag har jag en ful ovana som jag haft med mig ända sedan 3,0/E3 + 3 st 528iA/E12 + nu med M535:an som jag byggt om till aut. Ofta när jag skall backa in någonstans så lägger jag i backen när det fortfarande går kanske 5-10 kmh framåt. Har man då lamelldiff kommer båda bakhjulen att börja driva bakåt medans bilen fortfarande går framåt - givetvis slirar det på snön. Det kanar litet hit och dit beroende på hur man "lägger upp" förevisningen men lyckas man få balans i rörelsen stärker det egot. Innbillar mig att det är så "framhjulsförarna" upplever sin vardag på halt väglag ... därför kör jag bakhjulsdrivet. MVH /// Paap R |
robert pentén |
"Mitt bidrag till ursprungsfrågan är att jag aldrig går från D till N under kökörning, men jag använder P-läget vid längre stopp" varför lägger du inte i N för tex vid rödljus utan istället P? |
| Lägger man i P så slipper man tänka på att hålla ner bromsen... | |
|
Iwarsson: "*Läge N (Neutral). Använd detta läge endast under längre uppehåll i körningen. Under pågående körning bör N-läget endast användas om bilen råkar i sladd på halt underlag. Naturligtvis ska man inte sitta och fippla i N-läget hela tiden. Men att det skulle var förenat med skador på vxl-lådan att lägga i N högre hastighet än kö/krypkörning har jag aldrig hört talas om. Vill du vara snäll och förklara vad för skador man kan tänkas råka ut för och varför?" Jag har inte påstått att det skulle vara förenat med skador att lägga i N i högre hastighet än krypkörning. Vad jag menade var att man inte skulle använda Neutralen som man kan nyttja friläge på en man vxllåda, tex frirulla i nerförslut. Själv brukar jag lägga i N ganska ofta vid rödljus eller kökörning. |
|
| Ok. | |
Stekaren |
Tex när du gasat tokhårt och ligger i hög fart och vill kyla av snabbare än att motorbromsa? |
| Varför kan man inte använda N läget om man t ex vill rulla nedför en backe? Vad kan tekniskt hända med växellådan? | |
|
Om man sitter i lååååååånga (typ autobahn) bilköer så drar det ju tokmycket soppa om man står i D läget hela tiden och bilen gasar utan att röra sig. Går man över till N så är det stor skillnad. Har märkt detta när jag suttit i köer med automatare, de slukar soppa. Kör man manuell bil eller "fipplar" till N hela tiden så drar det inte mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.