|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade tänkt att ge mig på att laga rosten som finns lite här och där på min bil. Men jag undrar vad det är för färg på min bil, och var jag får tag på den? Jag har en bmw 318i -92 -blåmetallic / Leon | |
|
Färgkoden kan du utläsa på placketten i motorrummet... Färgen kan du köpa hos BMW. Eller uppsöka din lokal bilfärgshandlare och be dem blanda till rätt färg. När jag lagade rosten på min bil köpte jag zinkfärg som grundfärg, sedan tvåkomponents metaliclacken som jag lade på mha kompressorn. Sedan på med klarlacken, också den pålagt med kompressorn så klart. |
|
|
Ok. Är det den som sitter på höger sida, vid batteriet? Det står en massa olika siffror på den... vilket är färgkkoden? Jag har ingen färgspruta till kompressorn, så jag behöver på sprayburk. Kan man få färgen i en sprayburk hos lackeraren, eller måste man åka till bmw isåfall? (jag har lite längre till bmw, än till lackeraren...) Vad menas med tvåkomponents metalliclack, hur funkar den? Hur är det med biltemas zinkspray, och klarlack, är det något att ha, eller är det bättre att köpa hos lackeraren? / Leon |
|
|
Du kan få lacken på sprayburk. Tvåkomponent är väl att klarlacken är på en burk och färgen på en annan? När jag skulle köpa färg kunde jag välja mellan två olika färgsorter gjorda på burk, en med ställbart munstycke och den färgen var bättre,(såg mkt bättre ut) fast kosta dubbelt så mkt, 160kr mot 80 tror jag det var. Men det var det garanterat värt. |
|
|
ja, om det inte är dyrare än så är det ju värt det. Tack för svaren! Jag hade tänkt att åka och köpa en punktbläster på biltema. Funkar den bra? / Leon |
|
|
Och det är Aluminiumsilikat blästermedlet som hör till den va? Det räcker väll med 4l ? / Leon |
|
|
Glömde också att fråga om någon kan ge ett exempel på färgkoden som står på placketten i motorrummet, så jag vet vilken som är färgkoden? / Leon |
|
|
2-komponentsfärg innebär att färgen består av 2 komponenter, härdare och själva färgen. B-M: skriv upp alla siffrorna sen kan den du köper färgen av lista ut vilken som är färgkoden |
|
|
Även en del Mekonomen-butiker blandar färg. Här Länk är färgkoderna. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag tror jag hittade den: 287 - Mauritiusblå Metallic. kan det vara den? / Leon |
|
|
Grattis till en snygg färg. Jag har mauritiusblå på E34an! Den går litet i lila vid viss belysning, tycker jag iaf. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ja, den är fin! JAg var och köpte färg på färgtema precis, så nu ska jag bara till biltema och köpa en bläster, så ska ge mig på de små rackarna! Gärna några sista tips! / Leon |
|
| PRices 2 komponent innebär att färgen består av 2 komponenter man blandar samman innan man målar, färg + härdare... | |
| Oj, vad illa man kan stava ibland... En editfunktion hade ju varit bra... | |
|
Jag fårgade på färgaffären om tvåkomponents lack, och han sa att på metalliclacker så har man härdaren i klarlacken istället för orginalfärgen, och att det var det som var tvåkomponents lack. Jag fick bara en färg, förutom klarlacken, och ska inte blanda ihop något innan jag målar, men det kanske finns olika... (Micke_gbg: Läs igenom de du skrivit innan, så slipper du editera... ;P) / Leon |
|
|
När vi ändå är inne på färg...någon som vet vad färgen på min "lille" kallas? Länk |
|
|
Kom på en grej till! Ett av ställerna jag ska roslaga är precis intill dörlisten(finns säkert tom. lite rost under den). Men hur plockar man ner den? Jag kollade också vad det skulle kosta att lacka fram, och bakspoilern samt tröskalrna i samma färg som bilen hos lackeraren. Han kunde inte säga något exakt sådär på rak arm, men sa 3-4000 kr i runda slängor. Är det rimligt, eller kan man få tag på billigare? / Leon |
|
|
Harry_BMW_Potter: Om det är orginalfärgen står det väll färgkoden i motorrummet! (Fick jag precis lära mig ;P) Här kan du kolla vad den heter: Länk / Leon |
|
|
Oj, kom på ett par saker till att fråga om! Hur många lager cirka ska jag spraya av varje sort(grundfärg, orginalfärg, klarlack)? Och Måste man ha lackstift? Jag läste guiden i Gör-det-själv om rostlagning, och där stog det att ma skulle ha lackstift. Vad har man det till? Tack en än gång för alla svaren! / Leon |
|
|
Lackstift är väl precis vad det låter som... ett stift med lack... Det kan vara praktiskt till att laga små stenskott osv med om man inte tänker lägga ner någon större energi. Om du grundar, lackar och klarlackar så använder du inget lackstift. Hur många lacker som är lagom känner du bäst själv... Men lägg ganska tjockt, alltså många tunna lager som läggs vått-i-vått. Lägg inte tjocka lager på en gång då det lätt blir rinn då. |
|
|
Angående 2komponent så kan detta nog vara olika mellan olika fabrikat på färger. Det färgen jag köpte bestod av 2 olika delar att blanda samman. Färgen + förtunning, samt klarlacken som bestod av klarlack + förtunning + härdare. När jag köpte färg från en annan firma till den Saab 9000 som var min första bil bestod det av färg + förtunning + härdare på metalliclacken och klarlack + förtunning + härdare till klarlacken. Men namnet tvåkomponent komme rju av just att färgen och härdaren är två olika komponenter som blandas på det ena eller andra sättet. Antingen direkt eller indirekt via klarlacken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.