|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
E38B12: Jag anser att det var ett klipp, men jag är ju part i målet. Kolla mitt galleri och bilblogg för mer info. |
|
|
fdaa, Efter herr Askens utlåtande, samt lite läsande i din blogg och en snabb titt på bilderna kan jag bara konstatera att du gjorde en rejält bra affär. Underbar bil :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
A.G Efterfrågan på 850 är ju inte överdriven och speciellt inte då man bor "en bit ifrån". Själv tycker jag naturligtvis att det borde vara en stor fördel med en 850 som inte gått på saltvägarna i söder, men tyvär är avståndet för långt till Jämtland. Vilket även påverkar prisbilden. Nu ska vi ner till Stockholm och Linköping till veckan, ska skriva in det i annonsen. Hade tänkt ta Alpinan, men det kan ju bli 850'n istället. Kan bli hyrbil hem då... Helst en D10 förstås :) Asken: Intressant, fick ett pris på 5.000:- för fyllning/konvertering om det inte behövdes någon ev. läckage-rep. Ska kolla upp hur dom resonerade. |
|
|
Asken: Tack för tipsen. Pengar kvittar inte men är heller inte huvudsaken. En M5 01-02 för 300 k är för mycket. Ägde en 330 ci förra året. Köpte på firma för 180 k sålde för 190 fyra månder senare. Blev för trångt. Köpte sen en SAAB 9-3 Aero 03. Blev för lite BMW. Har ägt en 740 iA -96 som jag gillade skarpt. Har sen tittat på M3 Limo, 540, 750, 840 och 850 samt en hel del sunkiga M5, och några toppex. Kollade som sagt på en 850 i Örsjö, Nybro på bytbil, vad tror du om den? 1991 6400 mil 159 k. Har inte varit där bara sett anonnsen. Bimmer 8: Ser fin ut men det är ju det där med avstånden....... Mvh US |
|
|
Vad är en resa inom Sveriges gränser om man hittar en bra bil ? |
|
| Om du bara behöver fylla A/C:n kostar det inte mycket mer än på andra bilar; 1000-2500 beroende på vem som fyller. Måste du repa: 4-25kkr. | |
|
Bimmer8: För att förtydliga mig. Om din bil inte är konverterad till R134(nya typen av kylmedium) då kommer ombyggnationen till som en kostnad. För en normal läckagetest plus påfyllning av R134 kostar det från ca 1600kr inklusive moms är min erfarenhet, det är en minimumkostnad på en ackrediterad A/C verkstad. Konverteringen kostar från ca 10kkr i de exempel jag sett. Bayerische I Göteborg var de som gav mig siffrorna 10-25kkr beroende på vad som är sönder på en AC när jag fick den Svarta prisbelönta CSIn testad lite noggrannare före jag avfärdade den från min köplista över fina bilar. Har din bil blivit underhållen som en 850 behöver underhållas? T ex genom verifikationer eller verkstadsräkningar? Har du det på bilens underhållshistoria är chansen att du få bra betalt för den än med bara en annons. US: Du bor inte offside, däremot har du helt rätt att inte kasta dig ut för att leta reda på en 850. Använd magkänslan och läs på rejält om bilmodellen, man lär sig mycket på autopower och att kommunicera med andra E31-bilägare. Läs fdaa:s blogg och maila med han, han har nyss hittat en fin. JAg är lite ringrostig och medelfina bilar hittar alltid mig, sen blir dom som nya:)) A.G: En resa skall vara meningsfull, väl värd och väl spenderade milpengar, för rätt bil. Rätt bil säljer sig självt är min inställning. Rätt fynd det luskar man fram genom lite arbete. Betr bilen i örsjö. Mina korta tankar. Positivt Två ägare i Sverige sedan import 97-04 varav den senaste i 7 år. Nån i Örsjö tog in den(handlaren?) Ser ut att vara milt sliten jämfört med samtliga andra på bytbil.com-sökningen jag gjorde nyss. Samt icke att förglömma psykologin i Sv.. "Bilar över 100kkr känns bäst att köpa av bilhandlare..." Negativt, detta kan gälla flertalet E31or. Avställd och körförbud. Jag gissar att nuvarande registrerade ägaren, en dam, int nyttjar bilen längre. Du åker på skatten 3kkr. då de flesta av dessa bilar nyttjas lite och ibland med varierande underhåll kommer diverse grundgrejor till bilen för att undvika ev problem med, exempelvis: antagligen 2 nya batterier a 1250kr st, ett minimummåste att byta på en bil som stått stilla länge. Man måste byta båda batterierna på en gång! Grundservice att byta samtliga stift, filter samt vätskor och allmän genomgång 6kkr så man vet att allt är i gott grundskick efter stillestånd. Bussningar, leder och stag är förslitningsvara på biltypen i fråga. Rent personligen vad gäller min smak som kräsen om den bilen. Färgkombinationen Blå/ blå blir lite fadd. Bilen ser inte ut att ha bra puts. Alla bilar med tysk mobiltelefonantenn modell flaggstång på vänster bakskärm går av enbart estetiska skäl totalbort i min värld:)) Våldtäkt! Bilen skall ned 35kkr för att kännas något sånär prisvärd. Motorgaraget i Borlänge har 2st 850or. Vore ja dig skulle jag ta en kik på dom. dock säger min magkänlsa att de ska ned under 100kkr för att vara prisvärda. Tito Beltran var den silverfärgades förre ägare. Minns man hans rubriker i tidningarna i kombination med bilar så funderar man onekligen. Bilen på Sportwagen i Århus ser fin ut på bild. Håller mig outtalad tills nån kikat på den. Bilen på thunbergs bil i Gävle känns spontant som en av de bättre köpen i Sverige om man måste handla bums. Fel fälgar(-10kkr direkt) i övrigt enligt ovan. Sportstolar( ovanlig utr, plus). Summa summarum: Passera gå och gå direkt till din lokala pub och inmundiga en god öl samt fundera på om du vågar kika på en 750a med M73 spisen så du får en känsla av V12 medans du väntar på "rätt" bil. Borlänge-gävle är vettigt investerade milpengar in nan ett ev köp. Läs extra mycket så kan du i princip bara åka runt och bocka av skrotet du hittar i Sverige för över 80% av bilarna jag sett hittills är just det tyvärr. Innan köp, ett REJÄLT test, gärna på en lokal BMW-verkstad är väl värt sina prutpengar. Missa för guds skull inte Modell- och Begagnatguiden ovan till vänster på autopower, gudl värda de med. Mina små enkla rader:)) Asken Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Korrigering efter det missade fikat. US: tolkade din hemvist som Way up north när det var Bimmer8 som bodde Way up north. Abropå D10, den som syntes på börsen, för billig för att vara klockren:) Merparten av E31orna som är importerade är delvis eller i sällsynta fall helt omlackerade. Både min och fdaas är delvis det. Det beror i fallen där det är en fräsch bil på att tyskar är fullständigt rabiat noggranna att det inte skall finnas några lackskador på en bil innan den går in i försäljningshallen som begagnad. Då det är en skabbig bil är det ett stackars smällt skrälle som någon mindre nogräknad vimpelhandlare skruvat och spacklat ihop för vidare export till godtrogna Sverige:) Alltså, kolla noga innan ni köper... Asken Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Asken . Det jag menar är att man inte ska dra sig för att åka en bit för en BRA bil .. Många bilspekulanter tycker att det är för långt att åka från Stockholm till Uppsala :) Ando |
|
|
Tack igen Asken, engrej jag inte hajade bara? Abropå D10, den som syntes på börsen, för billig för att vara klockren:) Missade jag nåt här??? |
|
|
A.G: Inte lätt att tolka skrift alla gånger, nu är den saken utredd. Känner du Bimmer8 sedan tidigare förresten? US: Det var en fotnot och min kommentar på en bil jag såg på autopowers säljes avd. D10 är en Alpina E39 med biturbo, 3 liters diesel. Föregångarmotorn till dagens E60/61 535d motor. Resten fixar du själv nu när du fått grundkursen i "hitta en 850 och såga den i bitar sedan bygger du en ny bil av den":)) Asken Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Asken, "Bimmer8"( Mårten) , jag och Morgan Hasselkvist startade Alpina Club Schweden tillsammans :) Ando |
|
| Asken: Har du tittat på CSI:n på Solvalla biltorg, eller nån annan kanske har nåt om den? | |
betriebsanleitung3 |
Jag ringde på den då jag var intresserad, kopplingen var slut mm men det som fick mig att tappa intresset är att den har varit röd från början. |
|
US: Solvalla biltorg är av den digniteten handlare att jag inte ens skulle ta i någon av deras fordon med tång och gummihandskar. JA jag erkänner att jag har fördommar mot vissa typer av firmor och det är välgrundat.... Asken |
|
|
Kan meddela att den alltid nyfikne "fdaa" varit och kikat på 850 CSIn på solvalla biltorg och mera sunk-supreme-de-luxe var svårt att finna om jag förstod han rätt. fdaa mer input tack. ASken |
|
|
2 som ser fina ut har dykt upp på bytbil, en ljusblå manuell svsåld 91a på autoclassica i malmö och en vinröd 850 iA import med CSIpaket. Asken |
|
|
Precis som Asken skrev så kunde jag inte hålla mig när jag hade vägarna förbi Solvalla Biltorg idag. Jag hade lite bråttom så jag gjorde bara ett snabbstopp och pratade inte med någon säljare. Bilen var dessutom låst så jag kunde endast göra en snabb "utvärtes undersökning". Bilen ger ett allmänt sunkigt intryck, dammig och skitig. Lacken är under all kritik, rost samt krackelering börjar komma på flera ställen. Hjulhusen uppvisar spår av många saltmil. DTM stuk på avgasrör istället för original. Fel fälgar, ser ut som "M-Kontur". Motorhuv felakigt injusterad i sidled. Ser allmänt sliten ut innuti. Innstegssida passagerarstol rejält repig. Skinn på växelspaksknopp rejält slitet. Originalstereo utbytt mot nyare Blaupunkt med fjärrkontroll i ratten. Jag skulle gissa att den gått betydligt längre än de uppgivna 17.000 milen. Vad dess rätta värde är vågar jag mig inte på att gissa utan en noggrannare undersökning men personligen anser jag att det är ett rullande objekt som behöver helrenovering. Skulle jag köpa bilen om priset varit 100.000:- lägre? Tveksamt, men jag skulle i i alla fall titta på den en gång till noggrannare. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.