AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.618

Fram eller bakhjulsdrift?

Sida 4 av 4
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är inte kast med FWD också obehagligt?
Nockenwelle,

självklart är det säkert otäckt med sladd med FWD, har dock aldrig behövt uppleva det.

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Den här säger ALLT:-) Länk

Mvh Danne
No
5.161
Nockenwelle
simon_en, märkligt att du aldrig fått sladd med FWD. Jag har fått det massor av gången, faktiskt fler än med RWD. Jag har dessvärre även skrotat en Golf på grund av en sladd som jag inte lyckades reda ut.
No
5.161
Nockenwelle
Vad jag egentligen vill ha sagt är att en framhjulsdriven bil mycket väl kan släppa med baken först, precis som en bakhjulsdriven bil mycket väl kan släppa med framänden först.
Jag har fått ett släpp på 90 väg där bakändan kom först när det var halt med FWD. Tycker att det känns klart mer otäckt att köra RWD dock.

No
5.161
Nockenwelle
När väl sladden kommer så är nog sådana saker som chassibalans, styrrespons, fjädringens egenskaper, osv mer betydelsefulla än var drivningen sitter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med. När man pratar om gamla bakhjulsdrivna Volvobilar som är ruskiga på vintern är det ju oftast just drivningen som nämns fastän huvudproblemet är ett annat.

AE
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Värsta vinterbilen jag haft är en Ford Scorpio 2,9l med automatlådan. Fjäderlätt där bak och väghållning som en båt. Om du körde med lagom gas spann du först halva första växeln. Sen när det var dags att växla till tvåan (tror det var mellan 50 och 70) började det spinna igen =). Kast i rondeller var mer regel än undantag! Men kul var det sålänge man inte behövde komma till jobbet snabbt!
randrup
Min vinterbil blir inte en BMW utan en Saab 900i -88. Så nu har jag en bil med framhjulsdrift till mitt förfogande. Ska bli intressant, trots att jag hört från en god vän att den blivit utsedd till tråkigaste bilen genom tiderna att köra :)

//randrup
No
5.161
Nockenwelle
Man bör nog inte göra för mycket av skillnaden mellan framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Visserligen torde knappast någon konstruktör välja framhjulsdrift före bakhjulsdrift om han eller hon fritt kan välja när en bil skall konstrueras för racing, men gatbilar är i jämförelse en stor mängd kompromisser. Det som avgör hur en någorlunda normal bil för allmän väg uppträder är hur konstruktörerna hanterat alla dessa egenskaper som skall vägas samman och delvis motverkar varandra.
Har ju framhjulsdrift på min bil, kan lätt hålla med om att bakhjulsdrift är mycket roligare. Om man tänker på säkerhet under vinterhalvåret, så är det väl bara att anpassa sin hastighet efter rådande väglag (oavsett fwd, rwd, 4wd).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.