|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
randrup |
Hamnade i diskussion ang. detta ämne i förrgår, och jag kunde inte komma på någon speciell fördel med bakhjulsdrift – vilket jag fann ganska enerverande. Till skillnad från min motpart, som menade att framhjulsdrift är en mer kompakt installation i bilen med en motor som är monterad fram, och eftersom det inte behövs någon kardanaxel för kraftöverföring till bakhjulen i en framhjulsdriven bil, ökar kursstabiliteten - eftersom framdrivningen blir dragande i stället för skjutande. Även framkomligheten ökar tack vare mer tyngd över drivhjulen. Det ända jag kunde komma upp med var att styrningen befrias från drivning, som ger bättre svängradie och mindre slitage på drivaxeldamasker - men framförallt att man får mer känsla och kontroll över sitt fordon under körning. En annan fördel jag nämnde var att tyngden på de drivande hjulen är större hos en bakhjulsdriven bil, vilket är bra för accelerationen om man har en kraftig motor med + 200 hk. Sedan kom det sedvanliga snacket om vinterkörningen, och hur otympligt det är med en bakhjulsdriven bil under vintermånaderna. Det finns säkerligen lite sanning i att framhjulsdrivet kan ha en marginell fördel på en isbana, men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med att påstå att framhjulsdrivet skulle vara bättre än bakhjulsdrivet. Dagens moderna bakhjulsdrivna bilar är utrustade med antisladd eller antispinnsystem vilket gör att de klarar haltväglag bättre än de gamla bakhjulsdrivna bilarna – som alla framhjulsfantaster alltid refererar till. Finns det fler fördelar med bakhjulsdrivet än de få jag nämnt – vill sätta min framhjulsfantast till vän på plats. //randrup |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Måste väl ändå säga att en diffbromsad bakhjulsdriven bil, tar sig fram oerhört bra på vintern med lite vikt i bakluckan. Det där med en framhjulsdriven bil på vintern, tycker iallafall jag själv, är hemskt obehagligt. Den absoluta fördelen med en bakhjulsdriven bil, är ju att den är så mycket roligare att köra. Hur många här har inte kört en framhjulsdriven bil på vintern, och vid kurvtagning kanske gasat på lite,och bilen bara åker rakt fram? En bakhjulsdriven bil kan ju rent av bli jätteskoj vid såna tillfällen! MVH Patrik |
|
Bakhjulsdrift alla dagar i veckan! Be din antagonist att provköra en turbobil, t ex en Volvo V70 T5. Be honom göra några fullgasomkörningar. Det går fort, ja! Men herregud vad vanskligt det känns när framhjulen letar grepp och spårar. Ibland är det inte långt ifrån att man åker ner i diket under omkörning. Jag har hittills inte krockat eller ens sladdat av vägen med bakhjulsdrift på vintern. Framhjulsdrift tycker jag kan invagga i falsk trygghet. Man märker inte av farten på samma sätt och det känns svårare att parera vid sladd med en framhjulsdriven bil. Men jag är ju innehavare av två bakhjulsdrivna bilar... så jag är ju lite partisk förstås. mvh |
|
randrup |
Var kommer då dessa påståenden ifrån - att framhjulsdrivna bilar är så mkt bättre? //randrup |
|
Jag överstyr mycket hellre i en isig kurva vintertid, än understyr rakt in i en dunge träd. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
randrup! Förmodligen kommer dessa påståenden från de som känner sig osäker i trafiken och inte vågar använda sig av bilens egen tyngdkraft! MVH Patrik |
randrup |
"M635 forever" Haha, det kan säkert ligga något i det. //randrup |
| Framhjulsdrivet, Bah! Det är inte särskilt roligt i en rondell iaf... Jag läste någonstans... att 300hk är en gräns för att överhuvudtaget få ner det i backen, ett minne jag har när jag långpendlade mellan Gbg & Dalarna i min 3,0:a skulle en Saab 900t köra om mig i en ytterkurva (vinter), jag golvade pedalen och raringen satt sig över bakhjulen, växlade ner och min motsåndare kunde inte släppa på en gång då jag tog upp större delen av vägbanan innan greppet kom. Japp, han fick ge sig. Funderar på hur en framhjulsdriven Top Fuel på 8000hk skulle hävda sig på 402m... Jag måste bara påpeka att jag numera kan stå ut med att bli omkörd. =)) | |
randrup |
"kaptenlöjtnant" Jag tror inte att den hade hävdat sig speciellt bra (: //randrup |
|
Typiskt med alla som är religiöst troende på fram eller bakhjulsdrift. Ingen är bäst på allt, de har självklart fördelar på olika områden. Prestanda: -Vid bra grepp som en dragster eller på torr asfalt är ju bakhjulsdrift bäst på av viktförflyttingen under acc. -Vid dåligt grepp (väta, grus, snö, is) brukar framhjulsfrift vara snabbast tex. Känsla: -Bakhjulsdrivet är ju överlägset om greppet är bra. -Omkörningar med tjocka moddsträngar och 110 km/h så tuggar framhjulsdrift fram bra mycket bättre. Osv.... |
|
randrup |
"BMW_MAN" Vet inte om jag är religiöst troende, men framhjuldrivna bilar är överskattade. //randrup |
| Ambulansen här i byn hade 2 st 9000turbo (6hjul), dom åkte inte på vintern. Jag tror att det har med överlevnad att göra att jmf m religion. Nog om detta, klart att var och en blir salig i sin tro. Jag är nöjd om det rör på sig, 520 är iaf ingen dragster och den kränger som bara den, körglädje... | |
kilroy |
Jag tycker "BMW_MAN" har gjort en utomordentlig sammanfattning. Inget system är bäst på allt. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Självklart är inget system bäst på allt! Mycket handlar ju om vana vid olika typer av drivning,har ju funnits ett antal stall inom rally som med framhjulsdrift haft stora framgångar! Har själv en 4 krafsare på tomten också, den är ju bara helt underbar att ta sig fram med på halt underlag,har även framhjulsdrivet också. Åker ändå helst bakhjulsdrift själv! Oavsett vilken drivning på hjulen under halt underlag,så har samtliga lika svårt att få stopp!!! MVH Patrik |
randrup |
"kilroy" Exakt, därför ska folk inte tala om framhjulsdrift som om det vore Guds gåva till bilindustrin. Och jag tror många av framhjulsfantasterna som fördömer mitt bilköp - bara för bilen har bakhjulsdrift – och påstår att den inte är säker - DE vet nog inte riktigt vet vad de talar om… //randrup |
| Framhjulsdrivna bilar kan väl lättare dra snett vid kraftigare acceleration. Är det inte p.g.a olika långa drivaxlar? Eller svamlar jag? | |
| Någon som har sett en framhjulsdriven tung lastbil? Jag skulle då inte vilja ge mig upp för en backe med en sån på vintern med 60 ton... Diffspärr, bakhjulsdrift och 15 ton på drivaxeln, då tar man sig fram rätt bra! | |
kilroy |
Apropå dra snett vid kraftig acceleration så var den Saab Aero jag körde i 3 månader (nov-jan för några år sedan) nästan livsfarlig vid fullt gaspådrag på lätt kurvig väg. Däremot var Saaben en trevlig vinterbil, inte minst när moddsträngarna var 20 cm höga på motorvägen. Det är möjligt att Saab löst problemet på de senaste modellerna. Av prestandabilarna är det väl bara Audi som lyckats någotsånär med framhjulsdrift, visserligen på bekostnad av högre vikt och klumpig transmission. Dessutom kör Audi med 4-hjulsdrift vilket man fått erfara vid några av de mycket fåtaliga rödljusrace jag gör. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Den största anledningen till att framhjulsdrivna bilar tillverkas idag skulle jag tro är att det blir en billigare konstruktion att framställa. Det går ju inte åt en hel lång kardan t ex. Samt att framhjulsdrina bilars drivlina inte stjäl lika mycket värdefull kupéplats som en bakhjulsdriven bil gör. | |
|
En icke nämd person från programmet trafikmagasinet lurade svedalas befolkning att en framhjulsdriven var lösningen på allt.Sen att biltillverkarna spar en rejäl slant på dessa bilar är det inte så många som tänker på. Jag gick aldrig på myten om felhjulsdrift,nä tacka vet jag BMW som håller fast vid sin "dyra" drivlina. >randrup fråga dina polare varför inte F1 bilarna är Fdrivna. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Tycker själv att bakhjulsdrift är roligare, men om det är bättre - de som kan ngt har väl redan svarat.. Dock var min BMW 740 helt värdelös på vintern fast den hade DSC, höll på att köra fast ett antal ggr i centrala Malmö i vintras.. Iaf - jag fantiserar om den dag BMW släpper en framhjulsdriven bil.. (kommer de kanske inte att göra men..) Då kommer många forumister att omvärdera sina åsikter.. BMW gör ju aldrig fel? Eller hur? ;-) Tsss |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.