|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Constrictor! Du får väl börja se dig om efter en IX modell eller övrig X modell! Nya 335:an med dubbelturbo ska gå att få som fyrkrafsat också.=) MVH Patrik |
|
Sen kanske det kan vara så att framhjulsdrift lämpar sig för personbilar, men kanske inte till F1-bilar & tunga lastbilar... Traktorer är aldrig framhjulsdriva - så man kan lika gärna jämföra BMW med en traktor ist för en F1-bil... Randrup: Med tanke på ditt första inlägg kanske du läst denna tråden: Länk |
|
| M635: Jag tar nog en av varje! ;-) | |
|
Naturligtvis är det "bästa" väldigt individuellt. Självklart tycker man att det är betydligt bättre med bakhjulsdrift när man är van med det. På vintern vet man precis hur bilen beter sig och man manövrerar bilen med automatik om man skulle få ett litet omedvetet "häng" i en kurva. Hade man tillfälligtvis då suttit i en fwd så är det inte lika självklart vad man ska göra om man inte är van eftersom det oftast känns mer okontrollerat till en början. En fördel med fwd är att det är lättare att häva en sladd eftersom helt enkelt kan använda sig av drivhjulen för att räta upp sladden. Man gasar helt enkelt samtidigt som man styr emot. Rwd är ju det roligaste. Men det säkraste på vintern är utan tvekan om alla fyra hjul driver samtidigt. |
|
|
För den genomsnittlige bilisten är framhjulsdrift och understyrning bättre, dessutom tar en framhjulsdriven bil med tyngd på drivhjulen sig fram bättre än en bakhjulsdriven i vinterföre. Men, lägger vi dessutom till sådana saker som körglädje, sportighet och känsla så håller jag bakhjulsdrift framför framhjulsdrift alla gånger. /Fredrik |
|
|
Öhhhh, ni som säger att ni inte kan köra en framhjulsdriven bil för ni flyger av "rak fram" borde nog ta och öva lite..... Jag kör omväxlande rwd, fwd och 4wd och man flyger inte av med någon av dessa om man inte är ett päron på att köra. Det är inga problem att sladda med bakhjulsdrift och sedan kliva över i fwd och sladda vidare... Bakhjulsdrifen är roligare men det är inte så himmla roligt att sitta fast på personalparkeringen med rwd när alla fwd tuggar sig fram. Visst kan det avhjälpas med sandsäckar i bagaget men vad är det för bil som måste fyllas med sandsäckar innan man kan köra.... Så därför har vi 3 bilar, rwd,fwd, och 4wd så tar man den bil som passar bäst för dagen. |
|
|
BMW_MAN, Vad jag syftade på är att kommer bilen in i en rejält isig kurva. Föredrar jag känslan av överstyrning, oavsett hur det sedan slutar. Minns när jag skulle köra halkkörningen i samband med körkortstagandet. Ett moment innefattade en hal kurva som man skulle stanna i höger körfält genom för att få godkänt. Bilarna var 1.6-liters Golfar. I ingången på kurvan märkte jag en tydlig tendens till understyrning, som jag med handbromsens hjälp lätt vände till bred överstyrning. Kurvan togs på bredställ och kontrollanten hördes i högtalaren yttra: "Väldigt okonventionellt, men klart godkänt" :) Tilläggas bör att nyare bakjulsdrivna bilar idag, som t ex. BMW har så oerhört effektiva antisladdsystem så bilarna beter sig i stort sett neutralt så länge det är inkopplat. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
randrup |
Vid en närmare inblick i detta, så är det givet att man kör det man uppfattar som ”BÄST” – som givetvis är en smaksak. Det kan VI alla vara överens om, men vad jag försökte får fram var myten – påståendet - i varför en framhjuldriven bil skulle vara SÅ mkt bättre. Det störde mig oerhört att höra att BMW skulle vara en dålig bil bara för att den är bakhjulsdriven – det är en gammal förlegad anda – som för länge sedan täckts av tekniken i dagens moderna bilindustri. I alla fall så pass mkt att skillnaden är marginell. ”Stavros” Läste också någonstans att framhjulsdrivna bilar existerar till stor del för den så mkt billigare konstruktionen (som du skrev), så det verkar stämma. ”Constrictor” Tråden du skickade är en av mkt info jag sökt på nätet för att ta reda på fördelarna med bakhjulsdrivet - vilket var relativt okänt för mig till denna dag. //randrup |
| I motorsporter som rally, rallycross och folkrace hävdar sig inte bakhjul så bra, det krävs mycket mer effekt (dyrt) för att matcha framhjul. rallysträckor ligger framhjul riktigt nära fyrhjulsdriva trots effektskilnad och det kan bero på vikten som gör att du kan bromsa senare, för det är nog konsten att hejda bilen som är det svåra. Men sommar som vinter gäller det att lära känna sin bil vare sig bak -fram el fyrhjulsdrift, det är fler ute på vägen, var rädd om dom oxå. Det hoppas jag alla med hus & släpvagn tänker på att bilen kanske orkar dra iväg men var tar ni vägen när ungar & älgar springar fram?! | |
randrup |
Konfronterade min framhjulsfantast till vän idag med all fakta jag fått här, och genom det jag funnit på nätet. Men människan vägrar resonera (hahaha), och håller fast vid sin tes om att framhjulsdrift är svaret på allt. Sedan kommer andra välkända påståenden som ”för dyr att äga - oekonomisk”, ”stöldbegärlig” och ”inget för Svensson”. Åh… Man kan inte tycka lika om allt… //randrup |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Din vän är möjligen inte Fransos? Hahaha! Det är klart,smaken är ju som baken, dvs delad. Många bildar tyvärr uppfattningar om saker och ting efter sin uppfostran och vad sina föräldrar och vänner tycker. Även jag i vissa ämnen, men dock inte om RWD, har alla tre typerna av drivning då jag äger 7 bilar,varav 4 bakhjulsdrivna,gillar garanterat bakhjulsdrift bäst under alla väderförhållanden! Kanske inte på vintern med dubbfria blankslitna däck! ;-) MVH Patrik |
randrup |
"M635 forever" Haha, nej... Är Fransos någon man borde känna? :) //randrup |
|
randrup: Länk ;-) |
|
|
Constrictor, Patrik skrev Fransos (inte fransos). Så randrups fråga känns ganska berättigad. ;) Racerbilen: Länk |
|
randrup |
Ah, nu var ALLA på hugget :) //randrup |
|
Det där med att BMW inte är något för Svenssons och vanliga löntagare är något jag är så innerligt trött på att höra. Till råga på allt grundar sig dessa teser enbart på felaktig info. Oftast kommer kommentarerna från personer som har mycket nyare och dyrare bil än den man häcklar. Jag antar att det är avundsjuka i botten, men varför i hela friden går man inte och kollar på vad den där läckra BMW'n kostar innan man beställer sin nya Volvo. Sen när man sitter där med sin S60 eller V70 som knappt flyttar på sig och bensinpumpen bildar virvlar i tanken så måste man ändå hävda hur bra traktorn är och hur korkade och kriminella alla som kör BMW är, jag blir så trött. Var bara tvungen att skriva av mig lite... /Fredrik |
|
Tat lugnt grabbar! Men som Constrictor så komiskt länkar till, så menade jag självklart en man från Frankrike! Syftar då närmast på deras bilproduktion med envishet på FWD! Hade själv inte 5:a i svenska under skoltiden,liksom så många andra bilintresserade här i forumet.;) Men man lär sig så länge man lever! MVH Patrik |
randrup |
"M635 forever" Jag hade VG - men ibland hänger hjärna helt enkelt inte med i svängarna ;) //randrup |
randrup |
"Fredrik M" Håller med dig till punkt och pricka i vad du säger. Fick höra det mycket när jag började intressera mig för ett eventuellt BMW köp – och även idag när jag äger en... //randrup |
|
"Jag antar att det är avundsjuka i botten, men varför i hela friden går man inte och kollar på vad den där läckra BMW'n kostar innan man beställer sin nya Volvo. Sen när man sitter där med sin S60 eller V70 " Aj aj det gjorde jag och BMW kostade tyvärr det dubbla :-(((( Så en av bilarna i gagaget är en V70 D5 AWD med allt i utrustning, försökte beställa samma i en BMW 5a och det fanns inte en sportmössa att budgeten skulle räcka till en sådan.. BMW är djävligt goa bilar men så kostar det att ligga på topp också... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.