AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.355

Läcker in vatten, var?

Sida 1 av 2
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I natt så regnade det ju.
Går ut på på morgonen och när jag börjar åka så nästintill forsar det in vatten vid fötterna på både passagerarsidan och förarsidan. Det måste alltså komma uppifrån eftersom att bilen stått still. Finns det nåt typiskt ställe på E32:an där det läcker in vatten?

mvh
HZRobban
Takluckan stängd? :S
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Avrinningen till takluckan kanske är igensatt någonstans. Såg någon tråd om det förut. Då kom det in vatten i bilen.
Bytt vindruta nyligen??Fick göra om jobbet tre gånger innan det blev tätt. Sista gången togs rutan ut helt igen. Kan vara lurigt att få rutan tät på vissa 7& 5ser. modeller. Trodde själv att takluckan läckte eftersom rutan var nybytt
/ Torrbollen
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hade problem med dräneringen till takluckan på en 750i för några år sedan, läckte in vatten vid kraftigt regn, trodde själv de va vindrutan som läckte, men visade sig vara dräneringen som var tilltäppt av smuts.

BMW CS #5139
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, ja efter viss genomgång av 7:an ikväll så har jag kommit fram till att det står Mycket illa till! När jag öppnade handskfacket så var det fullt med vatten. Fick ösa ur bokstavligen! Jag tog bort golvmattan och mycket riktigt så var det ju dyngsurt under. Lyfte lite grand på isoleringen i kanten vid dörren (nästan 1 dm tjock!!). Kände lite med fingrarna och kände grus och rostkorn där under.

Började banka under bilen. Började ana vad som väntade. Och mycket riktigt. Värre än jag överhuvudtaget kunnat tro. Isolering o golvmatta rörde sig inne i bilen när tittade och petade med fingrarna under. ALL plåt är totalt borta! Är bara själva rostskyddsmassan som skiljer mellan isolering och marken. Skulle tippa på att det är ett 4dm*2dm stoort hål vid passagerarsidan bakom hjulet. Måste ha fått rosta sådär i flera flera år.
Å bilprovningen märkte inget i våras!

Någon som varit med om något liknande? Jag är skräckslagen.

mvh
HZRobban
Rosthål?? Ingen plåt eller något som släppt?!? Låter ju sjukt!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
HZRobban: Nej jag kan verkligen köra upp fingret i isoleringen. Å när jag trycker med fingrarna på rostskyddsmassan över ett rätt stort område därunder så rör sig hela golvet inne i bilen.

En sak är dock aningen skum. Det är att det är ett helt "runt hål". Typ 5cm i diameter på både förarsidan o passagerarsidan där man kan köra upp fingret rätt i isoleringen. Å det hålet skall vara där vad det verkar. Nåt slags dräneringshål? Men jag tycker det är konsigt för då kan ju vatten även komma in... Så nåt är ju fel.

Tror inte att tackluckan är boven i dramat. Tror mer på vindrutan. Men det är inte lätt att lokalisera läckor inte. Pust...

mvh

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
TAKlucka...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Både >E32 och E34 har ju runda hål i golvet täckta av pluggar, och lossnar dom så de rinner in vatten där så rostar de såklart. Har för mig de har varit uppe trådar om detta på forumet.

BMW CS #5139
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
J.L: Ok, då kändes det lite mer normalt iaf. Men likförbannat rör sig hela golvet när man trycker under. Så det är nog redan alldeles för sent för min del. Jaja, det får bli byte till E30 redan i september... å svets för E32!

mvh
Ojdå, låter inte kul alls. Var sitter de här hålen/pluggarna? Är de synliga underifrån eller är det inne i kupén man ska titta?

Mvh Johan
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jiie: Underifrån. Där man har fötterna ungefär. Tror inte det går att missa de "hålen".

mvh
Ok, tack! Bäst och kolla så pluggarna sitter kvar.

Mvh Johan
det sitter såna pluggar i bagageluken med eller hur?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
luunggan: Ja det kanske det skall vara. Ej kollat efter.

Jag har känt lite överallt under golvet nu. Å det går liksom att göra så att golvet fjädrar emot överallt under hela bilen. Det rör sig lite på ovansidan när när man trycker med handen underifrån alltså. Men mer på passagerarsida fram alltså...där är det konstaterat rosthål.

Märkliga golv i E32:an.....

mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hej igen

Efter noggrannare översyn:
2dm*5dm rosthål på längden bakom passagerar framhjulet.
Jag är fortfarande i chock. Golvet är papper eller obefintligt. Ej fått stopp på vattenläckan än. Någon som varit med om nåt liknande??

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hmm låter skumt, har faktiskt aldrig sett en E32a som har varit angripen i undertill/golv/bärande.. och jag har synat en hel del exemplar...

BMW CS #5139
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
J.L: Ja jag begriper ingenting. Måste ju ha fått rosta i år och dar. Det är bokstavligen papp under!

Å jag fattar inte var det kommer ifrån. Vattnet. När man åker så hör man hur det skvalar framtill under panelen. Å helt plötsligt när man svänger till kan man få en dusch över fötterna. Handskfacket kan vara totalfyllt om det regnat ute. Samt det lilla facket ovan vänstra knäet. Teori?

mvh
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hur är det med dräneringsålen under framskärmarna? Vet inte hur det ser ut på E32, men på min sitter det två hål precis i bakkant på varje hjulhus där det ska rinna ner vatten från rutan och huven så att säga. DE hade jag lagt rostskydd över i höstas mitt nöt!!! Så jag hade samma fenomen som du, men kom till slut på vad det var och kunde fixa det. Kanske har dina dräneringsål täppts till?

*BAWORAK*
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tråkigt Stavros med rosten,har faktiskt aldrig sett en 7a med så dåligt golv,är med största sannolikhet vattenläckan som ställt till det.Kolla runt rutan slå på lite vatten runt listen samtidigt som en polare ligger i handsfacket (inte bokstavligt då).
Tycker att du ska ta dig en funderare hur du gör med bilen,det kostar en slant att fixa och billiga 7or finns det gott om.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.