AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.696

Olagligt med reklam på vindrutan?

Sida 2 av 2
Jag vet inte om jag har genomgått något direkt paradigmskifte, snarare utryckt mig mer nogrannt.

Vad jag från början hängde upp mig på var när du påstod att skadegörelse inte faller innanför ramarna för envarsgripande eftersom det inte per automatik gav fängelse. Vad jag då menade var att det inte är det som avgör. Den gripande personen är inte dömmande instans. Brottet måste inte per automatik ge fängelsestraff för att envarsgripande ska vara förenligt med lagen. I övrigt håller jag med dig helt om att uppsåtet är mycket viktigt ur juridiskt perspektiv om brottets beskaffenhet och därmed hur det ska rubriceras. Det är mycket svårt för en "vanlig" person att avgöra brottets beskaffenheter. Därför bör folk inte företa sig ett envarsgripande om de inte är helt säkra på sin sak. Precis som du också säger så händer det att även poliser åker dit för olaga frihetsberövande.
Ponera att en bilist kör över en person som blir liggande vid vägkanten och sedan kör vidare. Nog borde ett envarsingripande vara tillbörligt i detta fall trots bristen på uppsåt. Att hävda att själva smitningen rättfärdigar envarsingripande gills inte då bilisten inte (uppsåtligt) har smitit från platsen. Jag har bekanta som har fått en klapp på axeln av polisen efter liknande envarsingripande.

Den enda rimliga slutsatsen är att envarsingripande förmodligen är tillåtet oavsett typen av uppsåt alt. oaktsamhet. Det var bara det jag hakade upp mig på. Hurvida incidenten "totalt sett" har fängelse på straffskalan är givetvis en vansklig bedömningssituation, så långt är vi överens.
kilroy
Micke_gbg*

OK...då verkar vi vara ganska överens. Jag uttryckte mig kanske inte helt 100 heller i början.

starkid*

Att först köra över en person för att sedan smita är väl uppsåtligt om något. Att han kör över personen är troligtvis inte uppsåtligt men om han sedan kör därifrån så har han uppsåtligt smitit. Dvs det uppsåtliga brottet är inte i första hand överkörningen av personen utan smitningen därifrån.

För övrigt överensstämmer inte dina slutsatser när det gäller envarsingripande med domstolsväsendets slutsatser. Ärligt talat tror jag knappast att domstolsväsendet bryr sig...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
kilroy "Att man använder lim "som sitter fast" är inte att betrakta som uppsåtlig skadegörelse, möjligtvis som oaktsamhet. Det är bara att konstatera att din uppfattning och domstolsväsendets uppfattning inte sammanfaller."

Finns det alltså prövat i domstol att limma saker på en bil inte är att beteckna som skadegörelse?
Kan ju knappast likställas med att limma fast flygblad på elskåp eller husfasader.

Racerbilen: Länk
kilroy
BjörnB*

Det finns säkert liknande parallellfall, det mesta har prövats någon gång i domstol.

Sök gärna på nätet om du är intresserad...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Kilroy, läs mitt inlägg en gång till. Enligt ditt resonemang behöver man alltså vara säker på att bilföraren visste om att han faktiskt har kört på en person innan man gör ett ingripande. Annars har han ju heller inte smitit uppsåtligt.

Det jag ifrågasätter är alltså det du säger att envarsingripande förutsätter uppsåt, det borde rimligen vara fel. Om du har möjlighet skulle det vara intressant om du kunde fråga dina specialkontakter på åklagarmyndigheten.

ps.

Jag håller med i din analys, att myndigheterna inte bryr sig särskilt mycket om mina slutsatser, men det hindrar mig inte från att undra hur saken faktiskt förhåller sig.

He
29
Hebbe1973
M5 E39 -00 (Azurblå)
Bara måste lägga mig i när jag läser starkid´s tankegångar.

Pröva att göra som du tänker starkid. Kör på någon och dra därifrån och säg sedan att du inte hade för avsikt att göra det. Vad tror du skulle hända?

Du var fan i mig (ursäkta språkvalet) mig en ytterligen verklighetsbefriad individ.

MVH
Joakim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.