|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sämskskinn, gummiskrapa? Vad är bäst. Har precis lackbehandlat bilen och fick med ett medel som man skall blanda i en kanna och hälla över bilen efter tvätt, sen skall man inte behöva torka bilen alls, men det fungerade väl sådär. Vill nog hellre torka bilen, har alltid kört med sämskskinn, men det finns kanske bättre produkter. /Fredrik | |
|
Siliconskrapa fungerar bäst för mig. Det gäller bara att se till att bilen är helt ren innan man skrapar (Detsamma gäller väl iofs sämsskinn med). Jag tycker aldrig att det blir riktigt bra med sämsskinn. Tar tid och det blir lätt randigt om det är för varmt ute. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag tror jag såg gummi/siliconskrapor hos firman som gjorde lackbehandlingen, tror jag skall åka dit och inhandla en, är sugen på att testa. /Fredrik |
|
| Har aldrig gillat sämskskinn. På en behandlad lack fördrar jag skrapa tillsammans med polerduk för att ta bort det sista vattnet. | |
|
Den här använder jag Länk till torkning och då blir bilen för en gångs skull torr överallt. Med sämskskinn får jag aldrig bilen riktigt torr. Jag kör skrapa från Smartab på värsta blötan och sedan den här från Meguiars. ///Foppa |
|
|
Sonax Flexi-blade för stora ytor som tak, motorhuv, dörrar. Torkar med en microfiberduk där jag inte kommer åt med skrapan. Funkar kanon. /Tomas |
|
|
Har just köpt en gummiskrapa i silikon och är helnöjd! Innan använde jag engångs microfiberduk till hela bilen, men skrapa är betydligt snabbare. |
|
|
Har en gummiskrapa men den törs jag inte använda längre efter att man kunde se små små repor i lacken efter skrapan på min förra BMW. Och jag såg alltid till att skrapan var ren. Så nu är det sämskskin som gäller. Brukar även köra med fartvindstorkning, funkar ypperligt när bilen är nyvaxad! Keep Your Distance! |
|
|
Tror förövrigt att det är en sillikonskrapa jag har. Keep Your Distance! |
|
|
håller med foppa meguiars water magnet drying towel är absolut det bästa jag provat. |
|
|
Silikonskrapa använder jag. Den tvättar jag alltid av innan jag använder den för att undvika repor. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Höghastighetstorkning, funkar mkt bra på hösten, lite sämre på sommaren eftersom man riskerar få ett par insekter på bilen direkt. Annars kör jag med ett äkta sämskinn, och det känns inte helt 100%. |
|
| Brukar också köra med antingen fartvinden, eller oftast sämskskinn. Tycker att sämskskinnet ofta lämnar små ränder på somrarna. Ska kanske testa silikonskrapa... | |
|
Kör alltid med silikonskrapa först för att få bort det mesta, och sedan med sämskskinn (syntetiskt) för att få den riktigt torr och bli av med alla smådroppar. Skrapan är från Turtle, men jag skall byta till Sonax då hantaget på Turtles kan skrapa in om man inte är försiktig. Skrapa först + skinn sedan tycker jag blir bäst. |
|
|
Vilka säljer megiuars i Sverige. meguiars.se verkar inte funka och meguiars.com länkar inte till återförsäljare, måste vara grovt tjänstefel av killen som utformade websidan att missa det viktigaste (var ska jag som potentiell kund lämna från mig mina pengar) Racerbilen: Länk |
|
|
BjörnB: Micro har konsumentsortimentet. Annars har de en webbshopp. |
|
|
försök annars med denna Länk |
|
| Själv kör jag med meguiars water magnet drying towel , mycket bra produkt. Med sämskskinn fick jag bara ränder och repor. Har svart bil oxå, så det är extra känsligt, torkar med största försiktighet. | |
|
Har kört med riktigt sämskskinn i många år, och tycker det fungerar bra, även på svart bil, visst det blir inte torrt på ett drag. Man får ta både två och tre gånger och vrida ur skinnet mellan, men som sagt, det är en gammal produkt och tekniken har gått framåt. Meguiars duk låter intressant får kolla upp det. Syntetiska sämskskinn anser jag höra hemma i det runda arkivet... /Fredrik |
|
|
Tryckluft för att blåsa bort typ 99% av vattnet och sedan en supertrasa eller mjuk frottéhandduk för att suga upp det sista vattnet. När jag inte har tillgång till tryckluft, använder jag silikonskrapa och eftertorkar med trasa det man inte kommer åt med skrapan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ni som provat den där Megauairs Water magnet att torka bilen med. Hur är den i jämförelse med vanliga microfiberdukar som Micro säljer (69:- st eller nåt)? Brukar torka bilen med dessa med bra resultat, så ja undrar om de e värt att byta upp sig eller inte? // M.v.h. Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.