|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 330i -01, men jag är lite sugen på att köpa en annan nyare. Var inne på BMW för någon dag sedan och blev kär i en 320is -06 med M-paket och 18" fälgar (stcc). Bilen är jättesnygg och bra på alla sätt men jag tvekar i.o.m att den är 4-cylindrig. Jag ska prova den på tisdag. Den ska visst vara lite trimmad med fixade bromsar ifrån BMW motorsport med 173hk istället för 150hk och betydligt mer högvarvig. Finns bara 40 ex i Sverige! Är det någon som har provat eller vet något om 320is? Och vad tycker ni? Danne | |
|
320si heter den... och lite info samt provkörningsrapporter finns här: Länk Du kommer att uppleva den som extremt slö i jämförelse med din 330i :-( Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Den är nog inte lika rapp som 330:n, men jag är inte främmande för en snygg bil med lite mindre motor. Men slö vill jag inte att den ska vara. Visst heter den 320si, det visste jag, med jag var trött när jag skrev detta. Kolla på tiden (hjärnsläpp) Danne |
|
| Köp den, en samlarbil på sikt. Ett unikum i BMW:s numera torftiga avdommnade direktörs vagnpark. Fast om du är en avdommnad dierktör skall du inte köpa den. ;) BMW är mest kända för sina sexor vilket i min mening är lite tokigt då det är fyrorna som dom har utmärkt sig med. Till exempel M3 E30, 318is, och nu denna 320si. Samt alla andra (M40 undantaget) underbara fyrcylindriga konstruktioner som är bränslesnåla, hållbara, fin gångkultur, och momentkurva. Det kanske inte är för intet som BMW:s huvudkontor kalls för fyrcylindraren i folkmun, det har visst lite med design att göra också. ;) Länk | |
|
320Si är underbart rolig att köra, som en pånyttfödd E30 :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Danne, Slö är den inte, jämfört med de flesta andra "standardbilar", men man vänjer sig snabbt vid stor motor och tillhörande bottendrag. Och något nämnvärt bottendrag är det inte i 320si. Nåväl, ut och prova - endast du kan avgöra om motorn räcker för dina behov. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag tror att du kommer få problem med omställningen när det gäller effekt. Personligen upplevde jag bilen på gränsen till slö. Men rätt bra pris och utrustning om man går i tankarna att köpa en vanlig 320i. Och snygg i vitt! :) |
|
|
Har inte själv provkört den men min granne gav senast häromdagen en lyrisk provkörningsrapport...riktig kul att köra, underbar styrning och ett härligt ljud på högre varv. Även inredningen med kolfiberdetaljer fick beröm. Nu kör han iof ingen 6:a idag men han har genom åren haft åtskilliga klassiker, typ 3.0si, 323i E21, M5 E34, mfl... Han var i alla fall riktig sugen på ett bilbyte... ___ //Ulf |
|
|
Jag vill bara säga att jag inte kommer att köpa en 320si. Bilen var härlig på alla sätt, perfekt styrning, grymma bromsar, fräcka detaljer och snygg till tusen, framför allt i vitt Men...... Man är väldigt bortskämd med 330:ns bottendrag, och lugna avslappnande sexa. Dessutom är det de här med bensinförbrukningen, den är mycket högre än en vanlig 320, den är ju lika hög som på min 330 och det skiljer ju 2 cylindrar och 58hk. Nej, jag har bestämt mig för att byta nästa år. Och då blir det nog till 99% en 325i coupé 06-07 eller kanske 335i coupé om ekonomin tillåter. Den som lever får se! |
|
| Som gammal 330-ägare misstänkte jag att du skulle känna så. Tyvärr är man bortskämd. | |
|
Lyfter tråden med anledning av att jag sneglar lite på en 320si.... Har aldrig provkört någon 320si men testade en vanlig 320 när den hade premiär för snart 2 år sedan. Verkar vara en ganska schysst bil med hyggligt låga ägandekostnader (billig försäkring pga vsg, fri service) och sen är det ju inget fel på bilens utsida heller + att den tydligen ska vara hyfsat rolig att köra. Har också haft 330 tidigare (precis som trådskaparen) och känner mig väl lite osäker på om 4 cylindrar duger?? Fler åsikter om 320si????? |
|
|
Rolex. Tveksamt. Även om det är en trevlig vagn så måste den köras "hysteriskt" för att komma till sin rätt. Maskinen varvar gott och man får känslan av att äga en relativt "unik" BMW. Men som en daily driver är den allt för slö. Som alltid så ska man provköra, vi har ju alla olika preferenser. |
|
|
men för vem är denna bil i så fall egentligen byggd?? vem som helst kan ju annars knalla in och beställa en m-kittad 320 för liknande pris, eller en något sniknare utrustad 325:a ju..... är inte 320is lite överflödig då egentligen?? självklart var det häftigt när den intruducerades med buller o bång eftersom den gavs ut i limited edition men när bilen väl är 2-3 år så är väl det bortglömt?? vad tror panelen att den kan komma vara värd som 2 år gammal?? bmw-säljarna brukar ju säga att bilen är värd cirkus 50% av nybilspriset brutto efter 3 år, men stämmer detta också på denna "specialutrustade" bil?? mkt tacksam för svar |
|
|
Bilen var väl lättad på många sätt och vis? Därav ger den något som 325an exempelvis.. Lägre vikt... Bilen påminner andan bakom E36 318is Klass 2 (Den lättade m-pkt, specialvarianten"... Som också baserade sig på en touringbil. // MVH Jocke |
|
|
men man köper väl inte denna bil just för att den väger 40kg mindre än en orig 320? känns ändå som om de inte nått ända fram riktigt med denna bil? den är ju egentligen varesig jätterapp (23hk mer, 40kg mindre), unik (m-paket, so what?) eller snuskigt billig?? (355.900sek) Varför har folk varit så upptrissade på denna bil egentligen? Vissa bilar reades ju tydligen iväg en bit under 300' enligt info som jag hittat i lite gamla trådar här på autopower.... Vad tror ni om andrahandsvärdet om något år på dessa egentligen? Är det ett dumt köp? Vad ska man betala för en 06:a?? Åsikter i övrigt? |
|
|
Den högvarviga motorn, utväxlingen och den i princip optimala viktfördelningen gör 320si till en betydligt roligare bil för inspirerad körning än 325i. |
|
| Jag skulle nog vilja reservera mig mot ovanstående uttalande. Tappade lusten för Si:n när den åkte på storstryk av någon folka i AMS. Känns som ett får i Ulvakläder. Hur kul är det med bilen full av tejp och 173 kusar? | |
|
Bilen är byggd för att tävlas i WTCC. Bland annat så har motorn i 320si inte Valvetronic som vanliga 320 utan konventionell ventilstyrning med två överliggande kamaxlar, vipparmar och fyra ventiler per cylinder. Motorn har även annan kompression. Motorn har en annan karaktär och är betydligt trevligare. Men jag skulle endast köpa bilen om jag ändå var på jakt efter en vanlig 320 med m-paketet. Alternativt köra bana och bygga vidare på bilen. Tror inte BMW byggde bilen med tanke på någon. Endast 2600 har byggts, men endast för att kunna tävla med bilen i WTCC. |
|
|
Läs Automobils A-test av si:n för några nummer sedan. Köp sen! Roligaste Bmw:n hitom M-maskinerna..... Mvh Arese |
|
|
Ja köp den, om du tänt köra A-test hela dagarna! :-D |
|
| Hehe, har rattlåsracingsmaffian infiltrerat autopower:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.