AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
62.020

E39 läcker vatten, golven bak dyblöta

Sida 7 av 7
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De hävdar alltså att fuktspärren/isoleringen INUTI dörren har lossnat genom yttre åverkan?
Eller att du har hällt ut vatten på golvet själv.
ma
7.450
marin849
De hävdar alltså att fuktspärren/isoleringen INUTI dörren har lossnat genom yttre åverkan?
Eller att du har hällt ut vatten på golvet själv.
bl
13
blau_coco@hotmail.com
525i Touring M-pkt -03
De menar att om rost orsakas av "annan skada", som i detta fall att fuktspärren har släppt så gäller inte rostskyddsgarantin. Det spelar alltså ingen roll om det släppt av sig själv pga undermålig fabriksmontering eller om jag själv skulle gjort hål i plasten.

ma
7.450
marin849
Det skulle vara då att de menar att rosten uppstått pga att du inte upptäckt läckande dörrar och åtgärdat dessa direkt utan låtit det rinna, annars hade det aldrig hunnit rosta?
Men kolla även att det inte kommer in vatten underifrån i golvet, det sitter en plugg där på varje sida som ska täta annars kommer det in fukt underifrån.
Jag tryckte ut min plugg och tätade med nån industribåttätning som tål salt.
bl
13
blau_coco@hotmail.com
525i Touring M-pkt -03
Problemat är att jag nyligen köpt bilen privat och upptäckt detta problem när jag tvättat och när det regnat. Ägaren innan har tydligen missat detta och därför har det börjat rosta.

Pluggen du talar om, är det en rund ca 5 cm diameter bred överlackad på ovansidan med små flärpar under bilen?

ma
7.450
marin849
ja!
en rund rackare med fyra piggar som sticker ut under bilen
bl
13
blau_coco@hotmail.com
525i Touring M-pkt -03
Hjälp!

Har precis börjat skrapa i rosten på golvet och pluggen sitter löst, dvs rosten har trängt in i fogen runt den. Det är alltså inte tätt underifrån heller. Marin849, kommer du ihåg vad din industribåttätning hette och var du köpt den? Eller finns det ngt bättre sätt, pluggen/locket som täckte hålet känns oanvändbar då den är väldigt rostig? Tänker slipa rent och grunda m ex rost-stopp + en billack och sen försöka täta med ngn form av massa?

Alla bra råd är välkomna!
ro
111
romff
640i GT -18
Se rubriken Några små rostbubblor - fixa eller ej? under bilvård.
Jag har material hemma för att spruta på när du slipat bara att komma och hämta

ma
7.450
marin849
Det var någon produkt ur Bostik Simson ISR-serien. Mycket bra. Bra att fixa rosten först, Hagmans Stålplast CA epoxyprimer 2 komponent ger ett utmärkt rostskydd och kan lackeras. Kräver rengjord yta före applicering. Om porerna inte är rostfria efter skrap/grovslip använd rostätare och primer på det, sedan täta med kit (efter ev lack).
bl
13
blau_coco@hotmail.com
525i Touring M-pkt -03
Har grundat och lackat och ska nu täta hålen i golvet. Väntar på ngn form av plugg från BMW som ska vara till detta. Men fungerar det dåligt kanske det går att använda Hagmans stålplast karosserikitt? I annat fall får jag leta vidare efter Bostik Simpson-serien och köra med glasfiber ovanpå.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Upptäckte också att jag hade vatten på golvet på höger sida bak genom att trycka ner mattan vid det lilla hålet i mattan in emot kardantunneln. Nu är hela bakre matt halvan urriven och trots att det knappt märktes uppifrån innehöll nog isoleringen 3-4 liter vatten. Den är decimetertjock på vissa ställen i bakre hörnet på fotbrunnen t.ex. Efter urkramning kanske det finns någon liter kvar i mattan och jag anser att den bara kan kasseras. Den kommer inte torka i år vad det ser ut. Så ni som har haft problem med dörrmembranet, ta ur baksätet och snäpp loss tröskellist och B-stolpens maskering och lyft mattan i hela fotbrunnen. Bara ett tips. Nu vet man varför en E39:a är så tyst i kupén. Herrejösses vilken isolering i golvet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.