AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
62.018

E39 läcker vatten, golven bak dyblöta

Sida 1 av 7
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej

har läst i forumet om ämnet men inte kunnat relatera min läcka till svaren.

Har problem med min 525 touring -02, (ej taklucka)

Satt idag i baksätet genom biltvätten för att felsöka varför bilen läcker in vatten.
När högtryckstvätten kommer till bakdörrarna rinner det rikligt med vatten in över dörrtrösklarna på båda sidor av bakdörrarna. När jag efter tvätten öppnar dörrarna är det jättemycket vatten kvar mellan tröskelns utsida och dörr. Det forsar ut när jag öppnar båda bakdörrarna.

Vet någon om det skall finnas dräneringshål i trösklarna?
Kan detta vara felet med tätskiktet mellan själva dörren och inre dörrsidan? Verkar lite konstigt eftersom vattnet stannar kvar på utsidan av trösklarna. (Det rinner liksom över, tror jag)
Borde inte vara listerna det är fel på, vattnet stannar ju inte kvar i framdörrarna.

Vad är nästa steg?
Tacksam för svar som kan leda mig mot en torr bil.

Mattias

Jag testade endast med en sprinkler igång, men såg inte att något trängde in, men när det regnade så fick jag blöta golv som du. I mitt fall stämde det med filmen i dörrarna (dvs att den hade släppt). Jag lämnade in den hos BMW och fick det åtgärdat sedan återkom inte problemet.

Mvh
Mikael
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är inte så att en av dina gummikuddar som används som lyftpunkter för bilen fattas?

Jag har för mig att jag har läst om detta problemet och att det är ett relativt vanligt förekommande fel, men tyvärr så kommer jag inte ihåg den direkta orsaken.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Hej,
Har även jag fått problem med vatten efter tvätt på golvet bakom förarstolen.
Har inte felsökt ännu men kommer att göra det. Återkommer med info när jag vet mer.
Jag böt stötdämpare fram i förrgår och efter gårdagens tvätt så var det rejält blött på golvet bak. Tyckte att det såg ut att komma över tröskeln. Skulle gissa att det kan ha att göra med filmen i dörrarna.

Vänliga hälsningar
Mats
Hej Mattias,
Hur har det gått för dig? Har det löst sig.
Jag har inte hunnit felsöka min bil ännu.

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
Hej,
Har nu monterat bort min dörrsida bak. Vänster. Det var som sagt bara blött på vänster sida på min bil.
Det sitter ingen plast! Däremot sitter det en formgjuten gummimatta som hade släppt från plåten.
Provade med kontaktlim, men det funkar ej eftersom kontaktlimmet löser den gamla butyltätmassan. Ska nu åka iväg och köpa en tub med butyltätmassa.

Sen blir det spännande att prova om problemet är löst.

Vänliga hälsningar
Mats
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Har samma problem med min 525:a. Regnade ganska kraftigt i morse så när jag kom ner till bilen kunde jag vrida ur mattan bakom förarplatsen. Var ute med vattenslangen precis och det visar sig att vattnet kommer in i underkant på rutan och ut mellan plåten och inredningen i underkant på dörren. Sen är det väl så tätt mellan dörren och karossen så vattnet rinner in i bilen istället för att leta sig ut.
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Mats

Hur sitter dörrsidan bak fast? Har lossat skruven vid handtaget och lossat alla clips i underkant. Känns som att dörrsidan sitter fast någon stans på mitten också, sen hur f-n får man loss dörrhandtaget? För man måste väl få bort det helt?

MVH
Daniel
Hej,
Den sitter bara i skruven vid dörröppningshandtaget, samt klipps runt hela ytterkanten.
Handtaget som man drar i för att stänga dörren sitter bara i dörrsidan, inte i plåten.
Glöm inte att lossa kabel till elhissen & till instegsbelysningen.

Överst sitter den dit tryckt mot listen.

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
Ops, fel av mig!!!
Handtaget sitter med ett banjonett fäste.
Så här gjorde jag.
1. Pillade upp elhisskontakten samt tog lös kabeln.
2. Pillade upp instegsbelysning samt tog bort kabeln.
3 Tog bort täckbrickan samt skruvade bort skruven vid dörröppnaren.
4. Drog försiktigt lös dörrsidan från klippsen runt om. (Inte uppe).
5. Tog tag i dörrhandtagen höll ut dörrsidan så att inte klippsen tar i sina hål och lyfte lös dörrsidan.
Banjonettfästet glider då ut från sitt fäste. Sen när man monterar tillbaka så sätter man fästet på dörrsidan och trycker bara tillbaka dörrsidan.

Hoppas du hinner läsa detta...

Vänliga hälsningar
Mats
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Okej men det var dörröppningshandtaget jag menade. Det sitter fastkrokat i en wire eller något liknande, och jag har försökt lirka ut det men det går inte. Själva plastdetaljen sticker ju en bit på insidan och jag har inte lyckats få loss den pga wiren.

/Daniel
Du behöver inte kroka lös vajern. Dra bara hela dörröppningshandtaget framåt. (Håll i plast ramen). Vajern kommer att ge efter precis som när man öppnar dörren. Vrid sen ramen lite så går den igenom dörrsidan.

Vänliga hälsningar
Mats
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Efter ett j-a slitande fick jag loss dörrsidan och det var samma problem som på din, isoleringen hade lossnat. Åkte till BMW och fick ny massa att sätta fast den med sen var problemet med vatten i bilen borta! Tack för hjälpen!

MVH
Daniel
Kul att kunna hjälpa till.

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag hittade felet på min idag!!!
Märkte att det var fuktigt under mattan bak på vänster sidan efter tvätten av bilen.
Började kolla runt lite, det var torrt runt om men BARA fuktigt under velourmattan och på mattan. Mattorna är skruvade med bmw klipps. Kollade under bilen för att seom det kan möljligtvis vara några dräneringshåll och visst finns det!
Hållet finns exakt på samma ställe där hållet för mattklippsen finns. Tryckte på mattan invändigt och då kom det vatten igenom den undre dräneringshållet!!
Så då får man skaffa ny sådana!
Först får man hitta i ETK!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kan det vara nr 7 och 8 som ska sitta där under i dräneringshållen?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Såg att jag glömde länken till etk! Som sagt jag menade nr 7 och 8 tror jag det är. Länk

MvH Bmw 4-ever
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej,

länge sedan jag startade denna tråd.

Nu har jag äntligen tagit tag i mitt läckage problem. Frågade igår (060925) på BMW Solna om ett pris för att fixa läckaget i bakdörrarna. Fick då svaret att detta tyvärr inte är alltför ovanligt fel på modellen samt att felet troligtvis var platsfilmen i bakdörrarna som släppt. Priset för denna lagning föreslogs bli 3500-4000:-. Detta fick mig återigen att bli motiverad att fixa detta själv.

Fick bekräftat att BMW i skärholmen använder Butyltätmassa för att åtgärda problemet. BMW köper sin tätmassa från Würth och rekommenderade mig att köpa den därifrån. Butylmassan är en sorts band (även kallad apskit). Den ligger på rulle med skyddspapper på ena sidan och kostar 300:- för ett paket.

Det tog mig 1timme (från att jag låste upp bilen tills jag låste den igen) att lägga på tätmassan.
Hoppas att det hjälpte. När jag tog lös dörrsidan fanns det ej någon plastfilm men en form av mjuk hårdplast. Denna satt fast med butylmassa och den hade lossnat på halva dörren ungefär, lika på båda sidor. Nu är det åtgärdat återkommer så fort det har regnat eller jag kört den genom en biltvätt med resultat.

Mattias

Hej,
Ser att jag inte rapporterat resultatet.
Min blev bra. Dvs torr efter att jag tätat dörrsido isoleringen.

Jag använde butylmassa på tub. Samma som man använder till att täta husbilar/husvagnar.

Vänliga hälsningar
Mats
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Winther: haha, och det skulle proffsen ha 4 lök för att göra ;-)
gretzky
Hade ett liknande problem med min e46 efter att en klåpare monterat högtalare i dörrar fram. Kort sagt löste jag det genom att ta bort dörrsidan och tätade den formgjutna skumplasten mot plåten med en tätmassa som glasfirma tidigare använde till att täta vindrutan mot karossen med. Nu funkar det kanon.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.