|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Kermit: Det finns svarta plastplugg i underkant på tröskeln, alltså på undersidan/utsidan av bilen. Bara att dra ur ett par stycken så kom allt mitt vatten ut ur tröskeln. Men det är ju inte säkert att du också har vatten där, men det skadar ju inte att kolla. Är det någon som vet om det ska finnas någon självtömning av trösklarna? Eller är de helt "täta"? |
|
|
ChristoferB: Tack för infon:) Som sagt det skadar inte att kolla. Om vattnet samlas där pga. hål som finns under instegen så borde det ju rimligtvis finnas ngn dränering av trösklarna. Man tycker ju att det bästa vore om det var helt täta men insteget sluter ju inte 100% tätt mot metallen och hålen som du nämnde finns ju under. En idé för självdränering (om det nu saknas) skulle ju kunna vara att låta de utvändiga svarta plastpuggarna, som du nämner, vara urtagena. Om det i sin tur genererar ngt problem i sig låter jag vara osagt... Meddelar om jag hade ngt vatten i mina trösklar samt hur dörrsidorna såg ut. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| I lucor och så brukar jag alltid pilla ur en plugg i botten. Har drabbats av vatten i shoppingluckan efter tvätt och då rök en plugg. I trösklar brukar ju t.ex Mercedes ha gummiflärpar riktade snett bakåt som funkar som en backventil, d.v.s släpper ut men inte in. BMW borde nästan tillverka badkar i stället för bilar, för dom är duktiga på lösningar där vatten fylls på uppifrån, men släpps inte ut i botten. Trösklar, touringlucka, fågelbad m.m. | |
|
Otroligt... Knappt har man skrivit inlägget om vattenläcke-erfarenheter i bakdörren, då plötsligt jag får en rejäl dusch av bakluckan (touringen) Vilken tur då Anders att du skriver om exakt det som jag tänkte fråga om... Verkar uppenbarligen vara ett rejält fågelbad i bakluckan. De två små gummipluggarna är alltså de som är boven? (Jag undrar samtidigt var vattnet rinner in - det var inte lite vatten som forsade ut mellan innerklädseln och plåten. |
|
|
I mitt fall var det i själva glasluckeramen det blev vatten i. Man hör lätt skvalet när man öppnar och stänger. Där pillade jag ur en plugg. I stora luckan fattas en av pluggarna redan och så tycker jag det skall vara. Om du fått vatten i stora luckan tror jag en kabelgenomföring är boven. Öppnar du glasluckan så ligger det en plastflärp under nederkanten på rutan. Under den i ett fågelbad går kabeln till luckans finesser ner. Hasso har slipat, målat, tätat och donat där på sin 540. Jag tror det finns bilder i hans blogg. |
|
| Under dörren (bakom gummilisten, bort från bilen) finns ett antal små hål. Är inte dessa till för avrinning? | |
|
Verkar vara vanligt med E39 som läcker vatten!! BMW for the man inside you! |
|
|
Idag har jag också fixat mina bakdörrar efter att ha hittat vattenpöl på golvet efter regn. Jag använde mig av Mekonomens "Karosseritätningsband" för 110 kronor och det funkade alldeles utmärkt. Man kan troligtvis använda det andra på 19 mm också. Båda mina dörrar hade säppt där bak så jag ska nog kolla mina framdörrar också. Det tog mig ca en timme att fixa alltihopa, men då hade jag övat på att lossa sidorna där fram för att byta högtalare. För den som är lite vilsen så rekommenderar jag verkligen filmerna på youtube om hur man byter högtalare, en superinstruktion om hur man tar bort dörrsidorna. Sök på e39 och speakers så hittar ni den snabbt. /J |
|
|
Tack för tipsen om vatten läckage. Har nyligen köpt en e39'a 01'a och var efter ett par veckor tvungen att lätta på mattan höger bak, å va mycket vatten det var där. sög ut detta med en industridamsugare och kunde väl mäta upp ca. 3 liter vatten + det som var kvar i isoleringen. Har sedan letat efter var vattnet kommit ifrån utan att komma på detta. Det ända jag har funnit ut är att det runnit ut genom belysningen i botten på dörrklädseln, när jag lättade på klädseln så ramlade det till och med ut grus. Ett fel jag hittat är att den yttre dörrlisten inte var korrekt monterad i framkant på bakdörren, det var en glipa på ca. centimetern. Kan kanske vara ett tips för andra att titta på tätnings listerna för dom sitter inte helt OK. Så jag tackar för dessa tips, kommer att riva bort dörrklädslarna och fixa plast filmen samt kolla hur mycket vatten det finns i trösklarna. Putte53. |
|
|
Skulle byta från gummimattor till velourmattor häromdagen. När jag då skulle sätta fast mattan höger bak med fästskruven kom det upp vatten ur hålet i golvklädseln. Lyfte upp golvklädseln bak och där var det som en sjö.(c.a 3-4 liter) Sökte här på forumet och fann denna tråden som är mycket bra! Tog bort dörrklädseln och mycket riktigt , man kunde se att vattnet kommit den vägen . Klädseln var lite murken i nederkant och även lampan var ärgad. Den formpressade skumplasten hade släppt ifrån plåten, så det blir till att lägga på ny tätmassa. Kommer ev. sätta en bit byggplast som extra säkerhet på insidan av skumplasten som limmas i ovankant och när man sedan sätter tillbaks den så ser man till att plasten ligger innanför plåtkanten i dörren. Kommer kolla alla dörrar, men det verkar som att det är bakdörrar som drabbas. Ett tips är att kolla under golvklädseln även om golven verkar torra. Hade aldrig märkt detta om jag ej bytt mattor. Vattnet verkar lägga sig innanför den innersta gummilisten utan att kunna rinna ut. Resultatet blir att vattnet kryper in under plastkåpan innanför gummilisten och in under golvklädseln. Så det syns inte föränn det samlats så mycket vatten att det kommer upp ur fästhålen för mattorna. Detta är min tredje E-39 som är en -02 Har ej märkt det på mina förra, men vem vet det kanske var ett fotbad under mattorna där också. Tack alla för många tips! |
|
| Om den understa listen på dörren är felvänd rinner det in vatten.skall sitta med "flärpen" neråt. | |
|
Hej. Givetvis har jag samma problem på min bil. Men vågar en lekman som jag på mig att fixa detta. Har haft ner dörrsidorna på min Audi a6 men där finns inga el-hissar som kan ställa till det... Martin |
|
|
Det är inte särskilt svårt. Var lite försiktig så kommer det säkert gå utmärkt. Att betala flera tusen känns väldigt onödigt. |
|
| Det enda som är lite läskigt är att ta loss dörrsidorna från sina snäppfästen. Men om man tar det lite lugnt så går det bra. | |
|
Jaha! Då har man gett sig på att täta... Hur resultatet blev får vi se vid nästa tvätt eller rejäla regnväder. Det som slog var dock att lamphållaren inte hade ärgat något... Varken på höger eller vänster sida. Dock hade tätningen släppt lite strax under låset på dörren. Men jag tätade överallt ändå. Kan också säga till er som känner er osäkra på att fixa själv att göra ett försök. Var inte så svårt faktiskt. Och jag är en riktig rookie på sånt här... Sök Mvh Martin |
|
|
Kan också säga att jag fick mkt hjälp via youtube. Sök på "remove rear door e39" första resultatet som kommer upp är kanon... Ha det gott!! Mvh Martin |
|
|
Då har jag varit och tvättat bilen. Spola en massa vatten för att verkligen se om det höll tätt. Och golven bak höll sig torra! Skönt :) ruggigt bra med alla tips här på AP för en nybliven BMW ägare som mig. Mvh Martin |
|
|
Min med, höger bak. Har haft upp golvmattan och låtit torka. Terostat 2460 med 6mm diameter skall användas enligt BMWs instrukt för detta kända fel. Undrar var man får tag i det, förutom på BMW. |
|
|
falsterbo: Jag plocka dörrsidan tisdags och tur var det vi fick ett sky helvetes regn fall över malmö i går, men bilen är torr invändigt. jag kunde inte missa min läcka, det var isoleringen som släpt från dörren, dok inte över allt, fick känna runt hela kanten och hitta lite här och där. det var butylmassan som släpt. inget stort jobb, tog ca: 40min allt som allt. Lycka till !! |
|
| Så är det väl på alla bilar (där man kan veva ner rutorna), det kan komma in vatten mellan rutan och listen som sedan skall rinna ut via dränering i botten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.