|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Den runda skall det vara! Bra kvalitet; -Man gråter bara en gång.... |
|
| Lysande gubbs, tackar för tipset! Får bli en inköpstur till Würth i dagarna. | |
|
Är Mekonomens 40-390R68 (butyltejp, 6 mm bred, 8 m lång) likvärdig? |
|
| Jag köpte min på Würth igår. Tycker Mekonomens ser likvärdig ut förutom att den är 2 mm smalare och längre. Dock vet jag inte om det skiljer i kvalitet. | |
|
Håller nu på och försöker få loss dörrsidan. Fönsterhissel och instegljussel är bortkopplade och alla clips lösa. Dock blir jag inte riktigt klok på hur jag ska få loss dörröppnarhandtaget? Skruven är borttagen men det verkar inte gå att trä handtaget genom dörren och jag ser inte heller hur jag skulle kunna haka loss det. Funderar också på om den övre plastdelen som högtalaren sitter i ska loss? Denna och den nedre delen av dörrsidan verkar sitta ihop. Tacksam för snabba svar eftersom meck pågår! :) |
|
|
Finns instruktioner här hur du får loss dörrsidan: Länk Svekke |
|
|
Tackar, Svekke! Hittade lite innan du postade ett tips i en annan post om ett klipp på YouTube som visar hur man plockar loss sidan. Letade en stund och efter att ha sett detta var det bara att ta i som kom rubbet loss och handtaget gick att föra genom dörren. Filmen: Länk Hittade ett ställe nere till höger där plasten lossnat. Tätade detta och tätade även för säkerhets skull uppe till höger där en kabel går igenom plasten och som inte var tätad tidigare (kanske inte har nån betydelse?). Hoppas nu att det håller tätt! Till mitt förtret verkar nu dörröppningshandtaget inte fjädra hela vägen tillbaks. Har nog inte nån funktionell betydelse utan är väl mer ett skönhetsfel som förmodligen bara jag märker av, men det stör ju en ändå... ;) |
|
|
Hej, När dörröppningshandtaget inte fjädrar tillbaka som det ska har du inte fått styrningen till öppningsstaget i rätt läge. Det är som ett hölje till en vajer som brukar hamna lite fel. |
|
| Tack för tipset! Nu får dörrsidan (och mina fingrar) vila några dagar. Dörren öppnar fint så ingen brådska, men ska fixa till detta vid tillfälle. | |
|
Hej, Har följt diskussionen ovan då jag hade precis samma problem, på båda dörrarna bak. Köpte butylband hos Würth i Hägersten. Första dörren tog cirka en timme att fixa, dörr nummer två tog 30 minuter med visdom från första dörren... Innan jag tog beslutet att göra ingreppet själv ringde jag till BMW i Solna, de skulle ha cirka 2800:- per dörr!! Ringde även till Hackefors bil i Linköping då de brukar generellt ha bättre priser. Man trodde där att kostanden skulle bli mellan 2000 till 3000 kr för båda dörrarna. Min kostnad blev totalt 400:- (butylband + dörrklipps) och inget mer läckage. |
|
|
Vad sjutton är det BMW gör för att ta ut 2000-5600kr för detta arbete. Måste ju vara att dom byter hela tätningsplasten? Har själv problem med att vatten kommer ut i nederkant mellan dörrens innerpanel och plåten. Har inte kunnat se att det kommit in så mycket att mattorna blir blöta men om det har regnat eller efter tvätt så samlas det mycket vatten på trösklen och droppar mycket från dörren när den öppnas samt att man kan känna att innerpanelen är blöt i nederkant. Efter att ha läst denna tråd för något halvår sedan så bad jag BMW att kontrollera att tätningsplasten var tät och instruerade dom noga att om den inte var tät så skulle det tätas med butylmassa. När jag hämtade bilen så sa dom att det var tätt på båda sidor och inget behövde alltså göras. Trots detta så hanteras inte regn/tvätt på rätt sätt...På min andra E39 så är det marginellt med vatten på trösklarna efter tvätt eller regn och bara ett fåtal droppar kommer från dörrarna när dessa öppnas. Blir väl att ta tag i detta problem igen... ___ //Ulf |
|
|
Även jag har haft detta problem som numera är fixat på egen hand. Tog inte så lång tid att få till och var ju lättlöst. Ett tips är att kolla hur mycket vatten som står i trösklarna, mina var det mycket vatten i. Borde det inte finnas någon avtappningsgummituta till trösklarna som ska sköta detta på egen hand? Man ska ju inte behöva tömma trösklarna själv med jämna mellanrum? Hur som helst så hade jag samma symptom som Programmer ovan. Vatten som stod kvar när man tvättat bilen och när man öppnade dörren så rann det ner på gatan igen. Dock så verkar det som om en hel del vatten har tagit sig in genom tröskel via instegslisternas undersida. De sitter ju med clips, men brevid dessa 3 fästpunkter finns det även 3st 10mm hål som vattnet tydligen tagit sig in i tröskeln via. Har man sedan otur så får man så mycket vatten i tröskeln att det tar sig in i kupen via de buntband som håller fast elkablarna som går på insidans tröskelkant. Dessa buntband är fastsätta genom att de har borrat ett hål i tröskeln och tryckt fast dem där. Får man då för hög vattennivå i tröskeln så kommer det ju att rinna in vatten i kupen utan att man direkt märker det vid en tvätt. Detta kan ju pågå i flera år innan tröskeln har blivit så fylld att det svämmar över. Men nu är det torrt i alla fall :-) |
|
|
det kanske man ska kolla upp för säkerhets skull. Det är ju inte bra om det ligger vatten i trösklarna. Orsakar det inte rost invändigt? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Det kan det ju säkert göra om det får ligga för länge. |
|
|
Hej alla entusiaster. Jag har också drabbats av problemet med blötta mattor bak. Bmw bytte båda dörrarna bak samt passagerar dörren fram på rostskyddsgarantin, men förmodligen har inte dörrfoamen hamnat som den skulle eftersom det läcker in mycket vatten. Har nu läst denna tråden och jag anser nog att jag bör klara att utföra arbetet själv:) Några frågor har dock uppståt. 1. Är foamen tätad med butyltätmassa runt om eller bara på ovansidan? Detta för att veta hur mycket massa jag bör köpa. Har tänkt göra det på alla fyra dörrarna (förardörren tar också in vatten men inte lika mycket som bak) 2. Är det bara att skrapa bort den gamla massan och applicera ny eller behöver man göra rent med ngn vätska för att det skall fästa ordentligt? 3. Det samlas mycket vatten i själva tröskeln när det regnar. När man öppnar dörren kommer det ut en hel del vatten. Vad beror detta på och hur skall man lösa det problemet? 4. Jag har inbyggda solskyddsgardiner bak, behöver jag då lossa ngn mer skruv än de gjorde i filmen på youtube? 5. Sist men inte minst, behöver jag ngt mer än butytätmassan? Clips eller dylikt? Något annat att tänka på (jag och plast brukar inte komma riktigt överrens, slutar ofta med att plasten går sönder....) Tacksam för all hjälp:) Mvh/ Kermit. (som inte vill bada i bilen när höstregnen kommer) Min Bil-blogg. Länk |
|
|
blötta? blöta skall det ju vara:) Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Liten uppdatering i mitt ärende...Hade bilen inne igen på Theanders för en annan åtgärd och bad dom återigen att kontrollera tätningen i dörrarna. Förklarade att dom förra gången inte hittat något (samt att texten på kvittot sa "kontroll av dörrlister") men att bilen hade alla symptom av läckande tätning mellan dörr och dörrklädsel. Det var en annan kundmottagare denna gång och han sa direkt att detta är vanligt problem och att han visste exakt hur man fixade det...med butylmassa... När dom ringde senare på dagen så hade dom hittat att tätningen släppt på båda sidor och åtgärdat detta (FOC). Han sa också att nederkanten på dörrklädslen var riktigt vattenskadad/murken vilket inte är så konstigt då mycket vatten tagit sig ut den vägen. Jag klagade lite på att jag trots allt bett dom fixa detta i början på året men att dom då inte gjort något trots mina noggranna förklaringar, han höll med och sa att han skulle prata med verkstadschefen. Nu i veckan ringde han och sa att jag ska få nya dörrklädslar, den ena hade precis kommit hem men han väntade på den andra. Det är bara att applådera Theanders som sätter kunden i centrum! Och det är inte första gången.... Nu har jag kört ett par veckor sedan tätningen blev åtgärdad och det har varit mycket regn men alltid torra mattor och inget onormalt mycket vatten på trösklarna. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Det var roligt att höra. En verkstad som tar sitt ansvar gentemot kunden, jag menar du hade ju ändå lämnat in bilen för åtgärd av problemet men de hade ändå inte lyckats. Usch, hoppas bara min dörrklädsel inte är allt för vattenskadad. Till råga på allt så regnar det idag.....fyyyyy:( Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Apropå GDS-fix av dörrarna: Butylmassa finns även på Biltema för en spottstyver - fungerar utmärkt det med. Jag reparerade dörren för två år sedan, håller hur tätt som helst. |
|
|
Hej. Idag var jag hos Würth i Hägersten och köpte butylband (8mmx8m) för c:a 160 sek. Har tänkt att göra ingreppet på onsdag eller torsdag. Tänkte börja med bakdörrarna och sedan framdörrarna. Hoppas att dörrpanelen klarat sig hyfsat. ChristoferB: Hur tömde du vattnet ur trösklarna? Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.