|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
När jag gjort jobbet och såg att jag bara spenderat en timme på jobbet blev jag förbannad på BMW. Jag har fått en annan offert på byte av kondensorfläkt, fläkt + jobb, 4300:- ink moms. Då skall man veta att fläkten kostar 2500:- och man måste ta bort framspoiler samt lyktorna i den samma. Jämför man det priset med vattenläckaget känns som dom utnyttjat situationen med läckande vatten och saltat notan rejält, svårare för kund att se vad som faktiskt blir gjort. Mattias |
|
|
Hej Mattias, Har du mätt så att du vet att det är själva fläkten som är trasig? Vad har du för fläkt? Sitter det motstånd så kan det var ett av dem som gått. Går fläkten att snurra? Om det är motstånden så går det att byta utan att ta bort fronten. Om själva fläkten är trasig kan du demontera den och lämna in den till en bilelfirma "någon som sysslar med generatorer och dyl" Då kan dom renovera din fläkt till nyskick "alla slitdelar bytta" för ca 1000:- Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Hej! Samma problem med höger bak - när man öppnar dörren efter ett rejält regn är det som Niagara............. Men - några särskilda årgärder när man tar bort dörrsidan som innerhåller sidoairbag? (man vill ju inte ha en airbag "på nosen" ;-) Mvh/Saij |
|
|
Nej, Det är bara att demontera. Du kommer att se kontaktstycket till air-bagen när du fått lös dörrsidan. Du bör dock skruva lös minuspolen från batteriet. Fore saftey. Men det ska mycket till om du ska lyckas utlösa en airbag. Jag har inte airbag i min bak, men i framdörrarna. När jag uppgraderade mina högtalare hade jag bort dörrsidorna fram. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Hej Mats, bra med ideer ang fläkten. Kan vi för ordningens skull ta det Länk här. Läs bara på slutet om du orkar, så finns min felbeskrivning. Mattias |
|
|
>Mats Tack för infon! Får väl försöka få det gjort en mörk kväll. Mvh/Saij |
|
|
hej idag regnade och jag var ute och åkte, -torrt i trösklarna! Mattias |
|
|
Hej Lyfter en gammal tråd. Har precis samma problem! Märkte att golvmatta bakom passagerarstolen var dyblöt efter ett ganska kraftigt regn i natt. Har jag tolkat instruktionen rätt om; Ta ner dörrsidan. Sätt dit den mjuka hårdplastbiten (som lossnat) med hjälp av butylmassa/-tejp? Rätt? Nåt jag missat? Tacksam för svar. P.S Svineri av BMW att ta 3500-4000:- för denna simpla åtgärd!! Materialkostnaden är minimal, och arbetstiden är under 1 timme. Fattar inte riktigt!!?? Timdebiteringen torde ligga runt 1500:-/tim. Tar knappast 2,5 timmar.. Byter dom hela dörren då eller..... |
|
|
Hej Korrekt uppfattat! Ganska enkel åtgärd som ger ett fantastiskt resultat iförhållande till problemet med vätan. Mattias Bra kvalitet; -Man gråter bara en gång.... |
|
| Underbart, tackar för hjälpen Mattias. | |
|
Vilken mjuk hårdplast är det vi talar om här? Har samma problem, men fattar inte varför tätning mellan (för så är det väl tänkt) inredningen på dörren och plåten skulle göra att det rinner mindre vatten? Då samlas väl allt vattnet inne i dörren istället eller? *BAWORAK* |
|
|
Jag tror att det ger sig när dörrsidan är demonterad!? Men visst, det låter skumt. Först trodde jag att det var nån dräneringsplugg i dörren som var igensatt, och därmed "svämmade över" in i bilen på nåt vänster. Tänkte pyssla med det i helgen. Har skakat fram 1 m butyltejp nu så vi får väl se om det hjlper. Enligt förgående talare så skall det bli 100. BMW gör säkerligen på samma sätt. |
|
|
Hej Har nu varit ute och tagit ner dörrsidan, och mycket riktigt, den hade släppt på ett par ställen. Använde mig utav ny massa för att täta. Nu återstår att se om det funkar, det bör det dock göra med tanke på resultatet för er andra. Noterade även att det finns 2 st gummipluggar på underkanten av dörren, dessa har inget med detta att göra tro? Tog ett par bilder om någon är intresserad. Undra om man skall utföra detta på andra sidan oxå..? Förebyggande syfte...hmm. |
|
|
yes , fick samma problem med min e39 , blött på golvet , skulle ändå lämna bilen på service hos Bmw i Danderyd så jag bad dom att fixa problemet , hämtade bilen på em då den skulle vara klar , men fuktproblemet var utan åtgärd !!! vi har tyvärr inte delarna hemma sa dom ?? du får komma tillbaks med bilen igen så får vi beställa hem delar ?? konstigt... hittade sedan denna tråd och fixade enligt ovan , det var ju bara att limma tillbaks cellplasten ... och har haft torrt sedan dess. Konstigt bemötande av BMW men men sparade nog ett antal tusenlappar för en halvtimmes jobb. |
|
| Hur fick ni loss dörrsidan? Den sitter ju med clips men väldigt hårt fast. Har försökt med skruvmejsel med tejp på. Är det bara att ta i? | |
| ja det är det bara att med bred skruvmejsel nära clipsen bända loss dörrsidan , jag fick inte loss överkanten men det gick bra att limma ändå. | |
|
Var köper ni s.k. butylmassan? Jag testade "korktätning" från Kylma (även kallad neg*rbajs). Men den är inte riktigt lik originalet. Mycket riktigt annars, 523:an läckte så att dörrpanelen var fuktig. Gäller det bara bak? Eller har ni kollar fram? Jag hann bara 1 bakdörr idag. Mvh: Zoltan |
|
|
Då var det min tur att råka ut för vatten mellan dörr och tröskel. Många bra tips här dock så jag satsar på att fixa det själv. Om någon tagit kort på ingreppet så posta gärna dessa. Alltid bra att se hur det ser ut innan man ger sig på att mecka. |
|
|
Letat efter "rätt" butylmassa. Hittade en tejp på Classe men den verkar vara enkelhäftande och det är man väl inte ute efter misstänker jag? Någon tipsade om Würth och jag hittade en hos dom som jag tror är dubbelhäftande. Frågan är vilken bredd som är lämplig? Classe Länk Würth Länk |
|
| Jag hade satsat på den runda från Wurth, sådan använde jag och funkade lysande! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.