|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad trött jag blir... kommer ut och ser att hela fronten på bilen är intryckt... Och inte har den som gjort det hört av sig heller, eller skrivit någon lapp... Nu kontaktade en granne mig som såg alltihopa, och skrev ner regnr också. Hur lång tid har den som gjort det här på sig att höra av sig till mig, innan det räknas som smitning? Ska kontakta försäkringsbolag, och polisanmäla, men vill vara helt säker på att han blir av med kortet för det här! | |
|
Jag tror att du kan börja driva process i samma ögonblick som han lämnade platsen utan att ens göra ett försök att ta kontakt med dig. Var du hemma? Isf borde han ju ha ringt på. Ge honom 24 timmar för att vara snäll, även om du skriver en anmälan idag händer ju ändå inget förrän på måndag. Wilhelm Svenselius |
|
|
tråkigt det som hände. anmäl idioten på engång. vänta inte med det. såna idioter skall sättas fast ordentligt. |
|
Paap Reeder |
... lugn, lugn! Nu skall man först tänka sig för vad man vill uppnå: A) - bilen lagad B) - bilen lagad + att han som backade på dig blir av med kortet B) kräver stadig hand bakom tangenterna Det är inte fel att lämna en påbackad bil om ingen ägare finns i närheten. Man skall dock snarast anmäla det inträffade till polisen. Med tidpunkt - ngn annan kan ju också varit där och backat - regnr, ev vittnen o s v. Vad som menas med snarast kommer att bli den knäckande tolkningsfrågan. Backar man på en bil i Götet och ringer först in anmälan hemmifrån när man kommit hem till Korpilobolo ... torskar man. Backar man på ngn kl 1600 under sin resa till akuten och ringer in anmälan först morgonen efter är det sdannolikt OK. o s v. Om motpatren "sitter illa till" med sitt KK - kanske en bältesbot + en 15 kmh + en missad högerregel - har man däremot ett bra förhandlingsläge s a s. Utöver att få lagningen betald så "tillkommer" "omkostnader" + "litet plåster på såren för oro och ilska" kan lätt hamna på 5-siffriga belopp. ... allt i akt och mening vad det är för en skit man stött på. MVH /// Paap R |
|
Paap> Såvida inte vittnet har hans fingeravtryck eller kollade ID, så kan ju ägaren till den påbackande bilen blåneka till att han körde bilen och låta saken bli en enkel försäkringssak. Kostar bonus, men räddar körkort för hans del, alltså en rätt shysst deal för honom när ett vittne såg hans smitning. I det läget är det nog svårt att försöka mjölka någon på pengar. Så B är nog svår att uppnå, såvida inte bilägaren verkligen var föraren, och är så osannolikt dum så att han erkänner det. Har svårt att tro att någon som smiter skulle erkänna det, dock. |
|
|
Du försöker kontakta personen som körde på dig o säg att du har ett vittne. Se till att han förstår att du lika väl kunde ringa snuten och detta skulle betraktas som en smitning. Jag har oerhört svårt att tro att killen/ tjejen kommer att käfta emot. Om personen nu nekar eller käftar emot ringer du både polisen och försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget måste du ändå kontakta. I formuläret fyller du i ditt vittnes kontaktuppgifter och sedan sköter de resten. När man har ett vittne är det i stort sett omöjligt för den personen att ta sig ur situationen, om han nu inte är OJ Simpsons advokat. Lycka till! |
|
|
om du nu verkligen har en volvo av modellen 242 (som ditt nick) så ska du absolut inte tveka på att följa k1mzo:s tips. blir antagligen inte tillstrymmelse till slitage på dina enorma kofångare på din "pansarvagn". |
|
|
Jo önskade att det hade varit en 242:a som varit med om det här. Då hade jag inte tvekat att åka dit och köra folkrace, men tyvärr var så nu inte fallet :/ Smitarens gamla skrotiga Opel Kadett från -83 kan jag förstå att han inte bryr sig så speciellt mycket om. Men visst faen måste man väl ha lite hyffs och kontakta personens bil man förstör? Vilka idioter det finns... Han är nu polisanmäld för smitning. Jag berättar vad som händer. Känns riktigt bra att ha ett vittne som sett precis allt, tagit reg-nr samt beskrivit bilen, samt sett och kan peka ut föraren. |
|
|
Hoppas han tappar kortet och får betala en riktig slant! Berömm vittnet 242! Tur att han var där i rätta ögonblicket och gjorde ett riktigt bra jobb =) Lycka till -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| Personen i fråga kanske inte ens har körkort eller försäkrad bil..och vittnet kan ju ändra sig vid en konfrontation.. | |
Paap Reeder |
Hangaround! Lever i tron att bevisläget är ett annat när det gäller smitningsolyckor kontra exvis fortkörningar. Vad som gäller för fortkörningar och dessas fotograferingar vet vi ju. Om vittnet har regnumret och fordonet inte är polisanmält stulet så råder ett striktare ägaransvar vid påkörningsolyckor anser jag. Blir ngn påkörd på övergångsställe och smiter räcker det inte att säga:"det var min bil men det var inte jag som körde"... o s v. Sedan har vi ju det läget att vittnet kanske kände igen föraren. MVH /// Paap R |
|
Kände vittnet igen föraren så är det ju inga problem. Men jag har mycket svårt att tro att det är ägaransvar i den meningen att ägaren förlorar körkortet för att hans bil har smitit från en påkörningsolycka. Bevisbördan i Sverige ligger ju i de allra flesta fall så att skulden ska bevisas, det åligger inte den anklagade/åtalade att bevisa sin oskuld. För försäkringsbolaget räcker med största sannolikhet vittnesmålet att bilen backades på av smitaren med reg. nr. siochså för att avgöra försäkringsärendet. Här kan mycket väl bevisbördan ligga annorlunda, att den anklagade ska bevisa sin oskuld. Vet inte, men inget förvånar mig när försäkringsbolag är inblandade. |
|
|
gto80 :alla är trafikförsäkrade vissa genom Tff(dyr) andra har gjort ett aktivt val och betalar mindre :-) Min bil blev påbackad i vintras och föraren drog från platsen så det verkar vara "normalt" att smita.... På stationen satt vi 3-4 stycken som skulle göra polisanmälning samtidigt för smitare, och tanten jämte hade en granne som sett en påbackning det verkarde ganska kört för den smitaren..... Polisanmäla är det ända rätta och det verkar klaras upp bra med vittne! Mpower |
|
| Betan: Hur gör TFF om det är en pundarbil då kanske helt utan regnr inte ovanligt i Sthlm eller bara nåt påhittat regnr skrivet på en kartongbit.. | |
|
gto80:Då blir det jobbigt värre....men i just detta fall fans det ett regnr att gå på men det kan ju vara stulet för den delen ochså. Mpower |
|
kilroy |
Straffansvaret är inte kopplat till bilen utan till den som kört den. Indraget körkort är, om jag inte minns helt fel, en mycket vanlig påföljd vid smitningsförseelser. Har man ett vittne som kan styrka smitningen så ligger förövaren sannolikt illa till. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
242: glöm inte att bjuda vittnen på en rejäl tårta!!! |
|
|
Jösses vad tid allt sånt här tar.. Hade tänkt göra annat på semestern, men icke. Och det var inte ens mitt fel :/ Smitaren ska få ta sitt ansvar, och vittnet kommer belönas, tro mig :) |
|
|
242: Hur går det? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Polisanmälan är gjord, vittnen finns till händelsen, men med polisens brist på ork/lust, tid och resurser, så blir det med säkerhet nerlagt om något år eller så... Försäkringsbolagen är kontaktade så bara att invänta på att deras process blir klar... Får fortsätta köra omkring med min smashade bil ett tag till.. Pratade med vittnet, och smitaren hade sagt "Äsch det där var väl inte så farligt, bara att spackla och slipa lite..". Totalt noll respekt för andras egendom :( |
|
|
Lite lustigt (eller ja lustigt är väl fel ord) är att min bror råkade ut för en liknande händelse för bara några dagar sedan. Han satt i sin bil på en parkering, hade inte ens hunnit starta motorn då någon backar rakt in i fronten på hans bil. Och sedan bara kör därifrån, trots att dom borde ha sett att han satt i sin bil. Hur är folk funtade egentligen?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.