AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.850

M5 E39 och sportknapp olika effekt?

Sida 1 av 2
Har vissa BMW M5 E39 en sportknapp som kan ställa effekten mellan 296 hk och 400 hk? Jag har en kund som påstår det och jag säger att han har fel. Är det så?

Qvarnis

Har ALDRIG varken sett eller hört något liknande!!

jag håller med dig att han har fel. han har väl hitat knappen till stolvärmen el likn..:P

jimmy/bmw
Har aldrig hört talas om de så svar Nej
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Jo M5'an har visst en "sportknapp", om den sen ställer om effekten från 296 till 400 hk trort jag inte, men bilens fjädring styvas upp och den reagerar oerhört mycket snabbare på gasen!
Knapparna till stolvärmen sitter på annan plats...likaså till massagefunktionen på komfortstolarna :-)

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Ja, det är fel. Sportknappen påverkar bara gasresponsen och styrservon.
Fel. Dock har nya M5 och M6 en POWER knapp som ökar effekten från 400 hk till 500 hk.
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Kallas enl. instruktionsboken "kördynamikkontroll"...
Förmodligen har den som påstått att knappen skulle medföra en effektökning tagit miste på nya M5'an eller trott att detsamma gällde M5e39.

Buspelle
Din kund har fel. På M5 E39 är det, som sagt, bara gasrespons och syrservo som påverkas av sportknappen,
Bra, jag trodde jag hade missat något viktigt här!

MVH/ Q
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
sportknappen på E39 och E60 M5 är rent tekniskt samma funktion
men på E60 har man inte mappat spjällen fullt öppna i "normalläget"

= mindre effekt, det går att göra samma sak för E39 om man vill...

knappen byter mellan 2 olika spjällhusmappar i styrprogramvaran.

rätt kul att leka med, då man kan få dom sjukt snabba i responsen (och i praktiken okörbara...) :-)
Visa användare
56
jonas k
M3 E46 Cab SMG
rätt kul det där.....

jag har nog lite tvärt om på min M5:a....givet vis blir gasresponsen ryckigare(snabbare) o servom proggresiv eller så......

men jag tycker att jag har mer kraft i bilen när sportknappen ej är intryckt....

dvs jag har testat det enormt många gånger för att bekräfta om jag har fel eller ...tex legat på 2000 rpm i 3:an..accelererat till 4000 varv o gjort detta med sport inrtyck och utan.......men det känns o märks att när sport är inne accelererar min långsammare!!!!!!!!! känns så iallafall!!!! hur fan kan det vara???

M5-99 samt Skyline R32 GTR
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hej!
Från att vara ett lamm (nåja - litet elakt sådant) förvandlas min M5a till ett vilddjur när jag trycker in sportknappen, kan knappt nudda gasen innan den sätter iväg. Har inte mätt några acc.tider och så men det händer fan så mycket mer i alla fall.
Fö nöjd med bilen utan sportknappen intryckt, 5 pers i bilen 220 km/h och accar fortfarande som besatt, tyvärr tvungen att slå av pga trafik, och jag har ändå bara en tung komfortversion av M5an...

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Känns o märks det på ett tidtagar-ur också ?

jag skulle bli mycket förvånad om det gör det, kolla gärna.

Men du illustrerar ett bra exempel på värför det chippas så många
bilar och ägarna rapporterar glatt att bilen går som f*n med
nya chippet. när man i själva verket mest ändrat karaktären
och inte effekten.

Visa användare
56
jonas k
M3 E46 Cab SMG
ja, jag skall kolla det med stoppur idag faktiskt så lämnar jag rapport senare...ska bli kul att se om det bara är inbillning.....

Ma
12
Maets
M5 E39/99a
På tal om "stoppur", sitter ju ett i färddatorn på M5an .. men hur får man igång skiten, vill ju öva mina färdigheter från 0-100 =)

//Maets
Stålt ägare till en M5 E39.
OBS .."Pappa betalar, INTE!"
Visa användare
56
jonas k
M3 E46 Cab SMG
va!! stoppur i datorn...det har jag missat...måste nästan ner o kollas.....visste ej det fanns....

Ha
3
Habbe75
Bmw e39m5-01
Jo min bmw e39 m5 2001 har en knapp det står sport på och då går den från 295hk- 400 hk helt riktigt

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nä, den ändrar gasresponsen och trögar till styrningen.
Skön trådbump, 13 år ;-)

Mvh Ola

"There are two distinct features the Sport button controls on the E39 M5s, and only two, neither of which "add" any performance:

1. It decreases the Servotronic power steering assist. Most people report this as "tightening it up," but it's really just reducing power assist. It doesn't change the ratio or do anything else funky.

2. It changes(read: sharpens or advances) the electronic throttle mapping. As an example, hold the throttle at 50%, then hit the sport button, and the car leaps forward because what was 50% throttle became maybe 75% with Sport on. Full throttle is reached at maybe 70% or 80% of the full pedal travel, for example. It doesn't add power or anything like on the E60 M5, it just changes the throttle mapping to make the car feel snappier."

Mina bilar:
Länk
Ha
3
Habbe75
Bmw e39m5-01
Haha läste på i boken exaktare styrning och mer gas pedals känslig så få ta tollbaka om att den får mer hk men känns faktidkt så men men fel av mig ,,,

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
ahaha nice bump,

mappen till gaspjällen känner jag till, den är kul att leka med - har slöat ner "icke-sport" läget på min.

men servotronic ? nån källa på det olaO ?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
På de två m5 e39 jag haft har styrningen blivit märkbart trögare i sportläget, så det stämmer nog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.