AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.877

Stenskott på vindrutan, erfarenheter?

Sida 2 av 2
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Om du har helförsäkring så har du med all säkerhet glas. Titta i dina försäkringspapper, brukar vara en självrisk på 1000kr.
ska jag anmäla skadan i dag eller ska jag låta glas mästaren göra detta.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Ring till ditt försäkringsbolag och hör hur de vill att du ska göra, så blir inget fel. :-)
mm får göra det på måndag de hade inte öppet nu.
Ji
84
Jidde
120d -06
Jag brukar vara oehört försiktig med avstånd mm för risken av stenskott. När jag körde upp mot Åre och hade åkt på E14 en stund så märkte jag att detta skulle bli en mardrömsresa.
Det låg små sten i mitten av körfältet nästan hela vägen. När man blev omkörd så smattrade det VÄLDIGT mycket på min bil. Hur jag än gjorde, saktade ner och höll långt ut till höger så gick det inte att undkomma.

Det blev dock små stenskott, men jobbigt iaf. Glömde dock bort dom när jag fick möte och såg en sten studsa mot min ruta som då gjorde ett ganska stort märke mitt på rutan. Har dock lagat stenskottet men det blev ju ett "ärr" efter lagningen som irriterar ibland.

Funderar på att byta ruta.. men jag vet inte. Kanske är för dyrt?

Jag kör motorväg 11 mil om dagen. Folk kör som "galningar" och jag kan bara följa med strömmen, stenskotten kommer oavsett om man är försiktig eller inte... Man får försöka tänka på allvarligare saker, som min tjej sa till mig.

Jag orkade inte läsa hela tråden så jag vet inte om det har redan skrivits men brorsan lagade stenskott på sin bil.Det blev så bra att man inte tror sina ögon.Man ser apsolut ina märke efteråt.Vet inte hur mycket det kostar eftersom brorsan har lising(vet ej om man stavar så).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det går att reparera rutor som har stenskott på Länk och resultatet blir 85% jämfört med nytt till 85% lägre pris i mitt specifika fall! De har bara drive in mellan 11-14!

Gjorde det själv häromveckan då jag unnade mig en långlunch i och med det träffade jag en trevlig yrkesman, fick tid för en trevlig lunch ute i solen på medborgarplatsen samt förlängde livslängden på den ett år gamla rutan med 85%, det vill säga lunchen var självbetald samt att parkeringen ingick samt det blev pengar över till en bal toapapper om man räknar som jag gör:)

Mvh
Asken

do
3
dolphix
120D/M-paket
Har kört min röda 120D ca 1200 mil sedan den blev uttagen i november 2006 och bilen börjar se ut som en flugsvamp av alla stenskott (ca 30-40st) varav ett på taket!!!
Jag har dock inte haft några som helst problem med stenskott på rutan!!! Vilket jag tycker tyder på att något inte stämmer.

Är detta normalt? Någon annan 1serie ägare som har samma/liknande problem?

Jag har kört en hel del andra bilar, dock så har de varit tjänstebilar så jag har inte brytt mig om att sköta dem!!! Men ingen av dem varit särskilt utsatta för stenskott, iallafall inte i den som denna!!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att laga ett stenskott brukar ligga på en eller ett par hundralappar i självrisk beroende på försäkringsbolag. Betalade själv 200 kr för någon månad sedan och resultatet var mycket bra. Tog 20-25 minuter.

På den andra bilen hade stenskottet hunnit skapa en spricka och för att gå den utbytt så var självrisken knappt 1600 = 35% av totalkostnaden.

___
//Ulf
www.autocomplete.se

Dom fixar alla stenskott och sprickor i sthlm
Ur
184
Urma
118d -08
Ni som bytt framrutan på 1-serien, vad är kostnaden för det när dom 35% är draget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.