AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.878

Stenskott på vindrutan, erfarenheter?

Sida 1 av 2
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Har kört ca 1700 mil med min bil, och har upptäckt förutom 2 sprickor till följd av 2 rejäla stenskott att jag har ca 30-50 små stenskott på vindrutan, trodde först att det var rester från sommaren men vid tvätt har jag upptäckt att det är rätt små stenskott. Jag har i princip bara kört bilen vår och sommartid och åtminstone 1000 mil är bara motorvägskörning. Jag har förstått att nuförtiden vill biltillverkarna spara vikt där dom kan och således är vindrutorna rätt tunna om man jämför med förr om åren, men jag tycker inte att det är acceptabelt att man får så många små stenskott på så få mil, därför undrar jag hur ni andra 1-serie ägare har det med stenskott?

Mvh Mats
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Samma för mig på Min X3a. Där har jag klimatkomfortruta dessutom. Jag frågade glasmästaren. Han gav följande orsaker
Folk kör fortare och närmare framförvarande, sämre vägunderhåll, sämre asfaltskvaliteter med olika iblandningar som lossnar, inga stänksydd längre som skyddar från uppkastande småsten från vägen.
Detta bekräftar även min bilrekondare som noterar fler och fler stenskott i fronterna på bilarna. Minns även att jag läst om vitprickiga bilar när folk vaxat bilarna och de undrar varför här på forumet... Det är kalket i vaxet som fastnar i micro-stenskott...
Han sade inget om tunnare vindrutor det får du nog fråga tex Pilkington Glas om eller BMW själva. Be om spec på tjockleken på en E32 och en E87 glasruta. Det kanske säger ngt?
Sedan blir ofta ett stenskott förödande. Förr var alla rutor monterade med en glaslist. Idag är dom limmade och en del av den bärande konstruktionen i bilen. Därför en stenskott, ytspänningar och rörelser i hela bilen sen så spricker det. Den duktige glasmästaren jag anlitar åker 911 GT3 så onekligen gynnas deras bransch av dagens bilkonstruktioner, det glädjer mig
att det går bra!
Alltså stressen att nå goda ekonomiska resultat i Bayern SER man resultatet av om det är som du skriver, låter rimligt:)
Mvh
Asken
St
14
Stenfan
120i E87 - 05 Kvartsblå
Jag lider också av allt för många stenskott. Har ett stort stenskott så gott som i synfältet vilket är grymt jobbigt. Skall åtgärdas nästa vecka(om tid finns). Men som du säger så kryllar de av små irriterande stenskott så gott som på hela fronten och rutan. Extremt mycket känns det som då bilen bara rullat i 1 år.
Mvh
Stefan
Smerud
Hämtade min senaste E87a i dec 2005 och kör mycket Sthlm-Arlanda-Uppsala dvs hyfsat höga hastigheter (med moms på mätaren) och redan i mitten på januari hade jag en 15 cm spricka från höger mitt-kant orsakad av dubb eller grus. Svängde in till glasmästar'n som frågade om hur bilen används (stad / motorväg) och när jag förklarade att det blir mycket motorväg tyckte han att jag skulle avvakta byte till april då vägarna blivit renare och folk bytt däck annars skulle risken vara stor att det skulle bli byte igen. Har också märkt att rutan är mikroblästrad efter knappt 2000 körda mil, däremot tycker jag mig märka att E87 inte är lika blästrad i fronten jämfört med min gamla E46 320d-02a efter ungefär samma körsträcka. Upplevde min gamla E46a som väldigt känslig för just stenskott i fronten om det har med design eller lack har jag ingen aning om (hade arktissilver och numera solidröd).

Frågade glasmästar'n om nyare BMW var mer frekventa hos honom, men det tyckte han inte. Annars var regeln att ju dyrare bil desto mer mån är ägaren om att hålla sin bil fin. Han påstod att många bilmärken har samma glaskvalitet. Att det snålas på vägunderhållet och att man lägger ut en massa sand av dålig kvalitet (innehåller en del sten) gör att bilglas är lönsam business.

Till en del har jag mig själv att skylla när man lite på Autobahn-vis trycker bort bilar från vänsterfilen, men varje gång jag intalar mig själv att dagens resa till Arlanda ska gå lugnt till väga i högra körfältet med långt avstånd till framförvarande bil ja vad händer då ? Som på beställning svänger en risig 245 / 745 med lika risiga däck som sprutar dubb in just framför min bil. Har hänt så många gånger att jag gett upp den defensiva taktiken för gott.

Tänker inte byta ruta än på ett tag då skadorna inte stör sikten. Har för mig att Länsförsäkringar har noll självrisk, men det kanske gäller "symtombehandling" och inte byte av ruta ?

852
Sörpan
325xi -02
Kombinationen värme/kyla på vintern gör att det lättare blir sprickor dessutom.

De taxibilar jag kör har nästan alla någon form av spricka någonstans på vindrutan. Rutan byts någon dag innan bilen ska besiktigas, inte tidigare...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Till största delen beror stenskott/blästring på körstilen. Snabb motorvägskörning, men korta avstånd gör att bilen på kort tid ser helt prickig ut fram.
Min fabia RS 04 hade efter ca 8 månader och 4000 mil fått framrutan och fronten helt sönderblästrad, och spricka i rutan tvärtöver strax ovanför torkarbladen. Fick bli omlack av frontspoier och ny framrutan.
Va såklart och klagade hos min återförsäljare på dålig lack, men fick till svars att de va mitt körsätt som skapade problemen.
Min andra fabia RS 05a fick byta framruta efter 3 mån/1600 mil, men redan efter ca 300 mil kunde man se att rutan började bli blästrad.

Min E87 har än så länge bara rullat 1100 mil,men har klarat sig bra, har inte kunnat se ett enda stenskott i varken ruta eller front. Är positivt överaskad, eller beror de på att jag lugnat ner min körning pga. den trötta motorn? =)

BMW CS #5139
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Tack för alla svar, börjar väl inse att felet inte ligger på rutan utan för mycket motorväg/autobahn körning....så man får väl skylla sig själv!!

Mvh Mats
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alpinvit130: Jag skulle inte säga skyll dig själv. Utan köp stänkskydd och kör om när det är fritt då slipper du alla som inte kan gasa:) Jag, AlpinaStephan och Tretretti praktiserade tysk omkörningsteknik när vi åkte på Malmöträffen. Gå nära, vänsterblink och helljus/ tuta. Fungerar dock så är inte folk medvetna om att de har backspegel:))
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Asken: Hänger inte riktigt med på vad du menar, vad hjälper stänkskydd på min bil mig? Fö så sitter det faktiskt stänkskydd på den! Gällande den tyska omkörningstekniken är jag nog lite tveksam (kan ha å göra med att en cilvilare tog mig för fortkörning för 2 år sedan och då åkte jag även dit för att köra för nära) men jag antar att du menar att ligger man tillräckligt nära kan inte stenar flyga upp på vindrutan? Vi får nog leva med dessa stenskott.... :-(

Mvh Mats
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
jag har kört nu 2700 mil och har en del små stenskott och jag kör en väg där man kan vänta sig mycket sånt. Dessutom hur långt bak ska man vara, jag har varit med om att få ett stenskott från 30 m bakom en bil....

Sedan är det hur frustrerade som helst när en framförvarande bil kör 70 på en 90 väg. Jag menar då kommer BMW adrenalinet ut och man t.o.m. ljuspumpar för att de ska öka farten

Min BMW 116i
Länk
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Problemet med tyska tekniken är ju att den fungerar mesta dels i TYSKLAND! svenskarna är alldeles för dåliga förare för denna teknink och de blir bara nervösa och kör ännu sämre

Min BMW 116i
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har resignerat. Min 120d -05 (uttagen dec. -04) har gått knappt 11.000 mil, och är mogen för vindrutebyte nr.2. Den första rutan var i princip slut efter första vintern, med säkert 20-30 mindre och större stenskott varav ett par i siktfältet. Spiken i kistan blev en sten i storlek hönsägg, som sprätte upp från en mötande(!) flygbuss på E4 söder om Arlanda. Rutan sprack rejält, så det var bara att byta (våren -05). Nuvarande ruta är lika eländig som den förra, med säkert 10 rejäla och otaliga mindre stenskott, dock inget som direkt stör i siktfältet.
Jag kör huvudsakligen motorväg och hårt trafikerade riksvägar, och får väl erkänna att jag inte direkt håller stenskotssäkert avstånd när jag kommer ikapp bilar. Dock upplever jag, att stenskotten minst lika ofta kommer från mötande resp. omkörda bilar, som från framförvarande - svårt att gardera sig mot.... Jag tycker mig ha noterat, att det man sandar med dels innehåller betydligt mer större grus och sten än förr, plus att det verkar vara krossgrus med väldigt skarpa kanter (vart tog den gamla siktade sandlåde-sanden vägen, Vägverket..??). Troligen är väl osiktat krossgrus det billigaste man hittat att sanda med. Vägverket och kommunerna är duktiga på att spara in på grejor som drabbar oss bilister med ökande kostnader/slitage...
Sen har jag intrycket att vindrutorna är 'mjukare' än förr, vilket gör dem känsligare för åverkan och ytterligare förvärrar slitaget.

/// Gunnar E.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alpinvit130:
1. Du har valt vit bil= god smak
2. Du har valt att montera stänkskydd= godare smak!
3. Ligger du nära hamnar stenskotten i frontspoilern. Om man resten av tiden håller stort avstånd minskar risken betydligt.

Om man sedan njuter bakom ratten samt har ett hektiskt liv, tempo eller jobb kör man mycket lätt för fort. Iaf om jag skall ta mig själv som exempel.

Stress och andras snålhet, vägunderhåll, stänkskydd you name it orsakar detta problem. Jag tror att alla saker som nämns i tråden har en orsak.

Ju dyrare bil desto mer noga är man med att hålla den i skick som det sägs.

Mvh
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Mig veterligen har jag under hela mitt körkortsliv fått två stenskott i rutan och bara hört ett stenskott som tagit i plåt (grov asfaltsväg i närheten av Malung där en mötande bil troligen kastade iväg en del av vägen i bilens sida). Jag får intrycket att det i mycket är hur nära man ligger andra som avgör hur mycket bilen blästras eftersom jag åkt med en kamrat som ligger mycket nära andra bilar, ngt jag alltid kritiserar honom för, och hans bilar har efter relativt kort tid alltid rejäla och många stenskott både i lack och vindruta.
För övrigt hade jag fantastiskt flyt med mitt andra stenskott. Jag bytte nyligen "ned" mig och köpte en äldre bil med spräckt vindruta. Jag fick den utbytt och mindre än 10 km senare skar en bli in framför min i hög hastighet och förärade mig mitt livs (veterligen) andra stenskott i en ruta.

Mvh
Mikael
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Asken:
Förtydligande av mina stänkskydd; jag har inte eftermonterat någonting, jag trodde det som fanns (som går ner ca 5 cm, fram som bak) var stänkskydden, men de går väl inte ner tillräckligt mycket för att räknas som "riktiga stänkskydd" :-)

Gunnare:
2:a vindrutebytet på 11000 mil låter inte så farligt, min 1:a ruta som jag fortfarande hade alla dessa småstenskott redan efter 800 mil!

Mvh Mats
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alpinvit: nu vet du vad du kan köpa till bilen som du inte redan hade:)
Fördelen är att smutsen drar inte upp lika mycket på de välvda sidorna på bilen, dvs den håller sig ren längre.
Riktiga stänkskydd är eftermontage, har man väl börjat med de vill man inte vara utan, ungefär som BMW-ägande.
Mvh
Asken
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Extra stänkskydd hade nog inte skadat på E87, men tyvärr är de fruktansvärt fult =( Förstör totalt utseendet på alla BMW från E30 till E65!

BMW CS #5139
Ku
109
Kunta
120d -06
jag satte på stänk skydd fram på min 120d direkt när jag hade hämtat ut den. köpte bmw orginal och dom satt som en smäck jag tycker inte dessa stör mycket på utseendet. när man kör med breda fälgar så verkligen blästrar det ner hela bilen om man inte sätter på stänkskydd.
fel forumen men glas som glas.
jag tvättade bilen i dag eller ja skulle börja. jag stog med slangne och sprutade lite lätt på fram rutan få hör jag ett mystistk ljud så jag tar bort slangne och då dser jag en en lång spricka rakt igenom.
tror ni detta går på försäkringen? jag tvättade bilne bara som vanligt. då det borde ju gå på den tycker jag.

e36 328 coupe
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Moose46: Har du glas försäkring så går det givetvis på försäkringen.
är det någon tillägsförsäkring eller? jag har helförsärking
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.