AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.463

BMW E36 som andrabil?

Sida 1 av 2
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Goddag!

Jag och sambon behöver en andra/bruksbil när min Nissan S14 kostar lite mycket att köra hela tiden.

Hur som helst hade vi tänkt en bil för runt 20 tusen +/- några tusen. De vi kikat på mest av allt är antingen BMW 318i E36 eller MB 190E 2.0/2.3.

Vi låter den sistnämda vara osagd och inriktar oss på BMWn.
Hur är ekonomin för en sådan? Försäkring? Bensinförbrukning? Reservdelar? Vågar man köpa en som gått runt 20-25 tusen mil, isåfall vad bör man tänka på?
Är en BMW 320i ett bättre val?

Många frågor blir det, och vi vore tacksamma om ni hade några bra svar på dem :)

Mvh Mattias

//Mattias
Hej.

Jag har en 318i -92 (alltså med M40-motorn), sedan jag köpte den har jag fått byta kamremmen en gång (kostade 1500 kr totalt inkl. arbete och moms hos Bavaria i Gbg). Jag har även låtit byta ut kamaxeln (samt övriga delar som bytes i samband med kambytet). Det bytet kostade mig 6800 kr inkl olja, glykol, oljefilter, arbete och moms. Bilen hade gått drygt 27 tusen mil vid kambytet så den var ganska sliten i kammen och lyftarna och tickade (och knackade en del). Bilen har nu passerat 27600 mil och spinner på fint.

Halvförsäkring på bilen kostar mig (kille på 25 år) 5800 kr/år och då är lite hyrbilsersättning och sådant inbakat i det priset. Det bästa här är att du/ni själva ringer runt till de olika bolagen och begär prisuppgifter, det kan variera ganska mycket mellan olika bolag.

Gällande bensinförbrukningen så kan det variera en del för mig också beroende på hur tung gasfot man har haft, men vid blandad körning kör jag på 0,8l/mil.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för svaret :)

Försäkringen verkar vara oförskämt dyr på BMW. Skulle få betala uppemot 10 tusen hos visa bolag, för en 1,8L bil utan turbo! :O

Annars verkar det vara ett bra alternativ, kommer pendla ofta och mycket mellan Sollefteå - Täby så det är bra om den inte rasar efter vägen :)

Micke: Din är inte till salu? :D
Hej

Kan varmt rekomendera 318 e36an men satsa på nyare motorn. Mycket billigare i drift.
Har kört våran -93a i 1700mil nu problemfrit, endast service, 20.000mil då den köptes. Väldigt bränslesnål på långresor och rätt bekväm att köra som andrabil. Hittar man desutom en med AC så är det perfekt, kan inte vara helt omöjlit.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Arson: En sådan gammal bil för de pengarna är inte lönt att hel/halvförsäkra.

Spontant skulle jag vilja säga följande om de bilar du är intresserad av:

BMW. mer kul.
MB. mer driftsäker.

Smaksak vad du väljer. Bmw:n känns kanske lite "modernare"
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Mjao. Fast en halvförsäkring kan vara skönt att ha om man blir påkörd, skiljer bara 800kr/år från trafik. Billigaste jag hittade var runt sextusen/år.

Håller med om att BMW:n känns mer modern än en 190E. Men å andra sidan är driftsäkerhet prio1. hmm...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Blir du påkörd (och det inte är ditt fel) räcker det med trafik.

Men du saknar bla brand och stöld.

Racerbilen: Länk
Arson: Nej, jag har väl inga planer på att sälja bilen...

Jag tycker absolut att det är värt de små extrapengarna från enbart trafikförsäkring till halvförsäkring. Det är inga stora pengar det handlar om...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Micke-gbg. Du betalar ungefär 4k i "små extrapengar" på din försäkring. Sätt in dem på ett konto istället och använd om du skulle råka ut för något.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Småpengarna det handlade om för mig för runt 800kr för halv istället för trafik.

//Mattias
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Arson, tror Robert menar att du ska sätta undan lite pengar pga att du inte tänker helförsäkra.

Orsakar du en olycka ersätter inte halvförsäkringen skadan på din egen bil. Dkan det vara bra att ha en liten sparad buffert.

Racerbilen: Länk
Robert: Nja, 4k klarar jag mig på i ca 4 år i så fall... Ungeför en tusenlapp per år skulle det gära i skillnad för mig del på att ha bilen enbart trafikförsäkrad istället för halvförsäkrad.

Däremot är det relativt stor skillnad från halv- upp till helförsäkring, och det är det inte värt på en så gammal bil. Men jag skulle aldrig ha min bil i här i Gbg utan försäkring mot stöld, inbrott, osv. Det kostar ju bara ca 80 kr extra varje månad.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Om man skall jämföra 316i/318i/320i. Vilket motoralternativ vore att föredra för mina krav gällande bränsleförbrukning, försäkring och prisklass?

Är det möjligt att få en "fin" (skönhetsfel gör inget) och hållbar E36 för 20 000kr?

//Mattias
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle satsat på en fyrcylindrig maskin då. Har haft en 318i -92 som förstabil, tycker den fungerade utmärkt. Körde den ett par tusen mil, köpte när den hade gått 16,5 kmil och sålde nångång vid 19 kmil och under den tiden så bytte jag endast bränslepumpen utöver ordinär service.

Jag skulle ha sparat ihop lite mer pengar för att köpa en som är >94. Samt med AC och gärna lite utrustning av nått slag!

T.ex.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Eller varför inte en 318is, det hade jag valt framför vanliga 318i, utan tvekan.

Länk

Länk

Som du säkert förstår så får du en bättre bil om du kan skrapa ihop en 25-28 tusen, pengar du säkert vinner i längden. Om du vill göra bästa e36 köpet hitta en 318i/is >96 och framåt, då med digital klimapanel och bättre rostskydd osv.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Jag förstår, tackar för länkarna :)

Dock tror jag inte man får en speciellt "bra" 318is för runt 25-30, de ligger väl lite högre vad jag förstått?

//Mattias
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Njaa, jag skulle ha kikat närmare på denna i alla fall: Länk Förefaller i fint skick och orginal, dessutom verkar även säljaren seriös.

Kom ihåg att 33 tusen är annonspris, du skulle ju kunna bjuda t.ex. 28 tusen om du känner att bilen är värd det. Jag skulle ta den före en vanlig 318i, inte för att is:en är en räcer men lite roligare är den väl. Dessutom är ju 14 kmil inte mycket alls. Den har haft 7 ägare sen 97 vilket får anses som medelmåttigt inte så mycket och inte så lite heller.

316/318 är helt klart att föredra ur ekonomisk synvinkel.

320 är helt klart att föredra ur en emotionell synvinkel. Enligt mig har en sexcylindig maskin ett stort mervärde och ger bilen en mer förfinad karaktär.

Behöver jag säga att nästa bil inte blir fyrcylindrig? ;)

/Olof
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Den IS:en MD tipsar om verkar fin!

Om den är fyr- eller sexcylindrig spelar egentligen ingen roll då bilen enbart skall rulla som bruksbil. Leka kan jag göra med Nissen :)

//Mattias
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Föresten. Går en 316i mycket sämre än en 318i? Ser ogärna att man blir omkörd av mormor Gun efter E18 :/

//Mattias
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Någon jätteskillnad är det inte, utan 316i är långsam och 318i är mindre långsam dock så är 318is inte direkt långsam, inte heller snabb.

Jag skulle nog ändå köpt en 318i istället för 316i, helst en is som sagt.

Vad gäller 320i så är ju den minst sagt omdiskuterad och den 2,0 liters 6:an som sitter i den låter fint och allt det där men den går inte märktbart bättre än 318is (0,3 sekunder snabbare till 100). Den dricker mer soppa, den kostar mer i försäkring etc etc. Inte så konstigt att det sitter 4 cylindrar i BMW nya 320i.

Jag upplever 318i:n som en relativt pigg bil för att ha en såpass liten motor. Visst, det går ju inte att jämföra den i prestanda med en M3:a direkt, men det är det väl knappast någon som tror heller... ;)

Och det går ju attt cruisa på i lite högre hastigheter på motorvägen också, även fast jag tycker att den är aningen lågt utväxlad på 5:ans växel.

Jag är mycket nöjd med min 318i som jobbpendlarbil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.