AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.190

Övervarvning av E36 325 - vad har hänt?

Sida 2 av 3
Ca
20
Campar
325i -93 Coupé
Jag köpte köpte en bil som hade råkat ut för samma sak, dock 2an istället för 4an från 3an. =)

Mer eller mindre ALLA avgasventiler var krökta.

Köpte en utbytestopp av en snubbe i Småland, brukar nämnas i olika samanhang här på forumet, jag har bara bra erfarenhet, förutom att jag fick fel ventilkåpspackning.

Sedan bytte jag, far och polaren toppen.

Kan du inte skruva själv, så ska du inte ge dig på det, då det är lite klurigt med vanosen.

Och om du lämnar in det kommer det nog hamna närmare 15-20kkr om du inte har bra kontakter.

Mvh
Niklas
Liten update. Bilen inlämnad och han som ska fixa bilen hörde med en gång att det va en ventil som ha sönder. På fredag plockar han ner toppen och kollar hur mycket annat som har tagit skada. Hamnar på minst 10000:- om det bara är ventilen som är gången. Passar på att byta alla packningar samtidigt när motorn ändå är nedplockad så det drar väl iväg ett par kronor extra. Återkommer till helgen med mer info om vad det kostade att göra misstaget att blåsa om en långtradare och få i fel växel. =)

MVH
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Lider med dig, fick kalla kårar när jag läste vad som hade hänt, brrrr
Lyckades själv med det där med min 325a -93 jag hade för 6 år sen. varvade bilen till varvstopp på trean mitt i en ganska skarp högersväng och slängde av misstag i tvåan (förmodligen pga av att det krängde så in i h-vete) Varvräknar stod klockan sex och sen la bilen av. Jaha tänkte jag nu är det slut med den motorn. Men bilen startade och gick fint. Gjorde kompprov och det var perfekt enl verkstad, men jag måste haft väldigt tur
har hänt samma sak för mig. krökte alla avgas ventiler.
Men bilen gick ändå! enda som märktes var att den blev lite orolig på tomgång+ ett tickande ljud.
Domen kommer här.

*Samtliga ventiler hade gått i kolvarna.
*En kolv va hål i.
*Kolvarna satt lösa!!!!!!!
*Hela motorn såg ut som en svinstia.

Vad det kostar att fixa kalaset? Jo ny motor + arbete 32.000:-. =(

Känns inte som det är lönt att lägga ut de pengarna.
Nog borde det gå att hitta en billigare spis till din bil. Har du kollat runt på Länk och här på PowerBörsen? Det fanns en del spisar såg jag men vet inte vad dom tar.
Motorn som verkstadsmannen hittade kostade 13K det är ju arbetet som kostar satan.
Ingen BMW själsbroder med hobbyverkstad i din omgivning då? Var bor du? Släng ut en vädjan här på forumet.
Bor i Oskarshamn.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Tjena.Ring till CE-alltjänst i Oskarshamn han fixar ett motorbyte åt dig för bra mycket bättre pris,Hälsa från mig "skinkan"
Du har inte telenr till honom?

MVH
Tycker det låter hutlöst dyrt! Du har ingen kompis med garage och mycket mekvana? Då kan du komma undran väldigt billigt!
Vad kan man köpa en 325 motor billigt med garanti att den verkligen är i bra skick?
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
070-3466792 är till Ce:s alltjänst.

Kolla med nygärde i kalmar brukar ha hyffsade priser på begangnat.
Tack Skinkan.

De hade en motor till min bil i Kalmar (Nygärde) men den va inte kompprovad eller testad samt att det saknades lite delar på den, så jag letar vidare.
Jag har fått ett tips om en kille i K-dala som kan göra det för en billig peng.

MVH
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Kan det möjligtvis vara Affe? eller Greken?

Testa annars ce jag kan lova att du inte blir besviken på hans pris.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Men va tusan, jag begär 4,000 för min 320, 328 motorer ligger runt 10-13, en 325'a borde inte kosta mer än 5-6k med hyffsat låga mil. All kring utr har du ju, generator osv osv osv..

32,000 .. noway.. va billigare att renovera min Cossie, och DET är dyrt.

"Skinkan" Det är Greken i K-dala.

Ska ringa och höra med "CE`s alltjänst" innan jag bestämmer mig.

MVH
Vad är rimmligt att betala för ett motorbyte + byta koppling om jag själv fixar en motor och koppling? Skriv gärna om det är svart eller vita pengar.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.