AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.188

Övervarvning av E36 325 - vad har hänt?

Sida 1 av 3
Skulle köra om en lastbil och la i 4 och skulle lägga i 5:an då jag av misstag fick i 3:an och motorn varvade till nån sekund. Efter det så låter den som om den inte går på alla cylindrar. Så fort jag släpper gasen så dör motorn. Vad har hänt?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nej fy vilken mardröm! Det låter som en dyr omkörning (om du nu ens kom om lastbilen). Krökta ventiler är min gissning om det räcker...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Hur kan man kolla om ventilerna är åt helvete? Det ryker inget om avgassystemet.
Finns det verkligen inget varvstop på en E36?
jo det gör det. Ska byta ut tändspolarna och tändstiften först och kolla innan jag ev lämnar bort bilen och kollar på en verkstad.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Varvstopp hjälper inte om man legat på höga varv på fyran och klämmer i trean.

Det borde rassla i ventilerna när motorn är igång.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Bytte tändspolarna och satt dit nya tändstift, ingen förändring.

Är nog ventilerna som fått sig en riktig smäll.

Jag hör ett litet ljud på 6:e cylindern. Misstänker nån ventil.

Vad brukar det kosta att byta sånna? Tänker inte lämna in till nån BMW verkstad då jag har nästan 8mil till närmsta.

MVH
Ja
192
Jan Ek
728 -00
För att kontrollera ventilerna kan man göra ett kompressionsprov

Mvh
Janne
Vad kostar ett sånt?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
inte mycket, åk till den lokala verkstaden så är det snabbt gjort.

Jag gissar på ventiler om nu inte toppackningen gett sig, men det borde i vilket fall synas på kompprovet.

Lycka till.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Övervarvsskydd är att den stoppar tändningen, då varvar den inte mer om man gasar normalt.

Däremot om du kastar in fel växel så kommer den mekaniskt att övervarva, om man säger så. Varven som blir på lådan får ju motorn att snurra VÄLDIGT mkt för mkt utan att den tänder, är ni me?

En bekant lyckades med nästan samma sak, 2'an ist för 3'an , det vart ventil kontakt på hans bil iaf.

Detta är en bra anledning till auto iaf :) Är ju relativt omöjligt att lyckas med det då ;)
Denna månad vill jag gärna glömma rätt snabbt. Det började med att jag blåste över en sten med motorbåten så att växelhuset sprack rakt av. Kostnad: 16.000:-.
Och så händer detta samma månad. Kan tillägga att jag ALDRIG har kört sönder ett fordon innan detta hände.

Överväger starkt att gå över till automat nästa gång jag byter bil. =)

Kan man byta ventilerna utan att riva toppen?
Om det bara är ventilerna på 6:e cyl som gått sönder var går sånt loss på?

MVH
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Nej, du måste lyfta toppen för att byta ventiler. När toppen är av så borde den planslipas och en ny toppackning och nya bultar borde införskaffas. Ventilstyrningarna kanske också tagit skada.
Vad det kostar beror helt på om du gör det själv eller lämnar till verkstad.
Kommer lämna in den på verkstad.
Finns det ventilstyrningar på en M50 motor? Hittar inte det till M50 motorn inne på Motornord.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Ja det finns det. Nr 5 på bilden.

Länk
Okej, tack
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kan du passa på att be dom porta den också :)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ja, fräs upp ventilsätena lite och skaffa större ventiler också :P

Beemer, a way of life.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Skämt åsido, försök ta loss topplocket själv. Då blir hela affären mycket billigare! Och det är inte en speciellt svår proccedur, kanske nån vän isåfall också som kan hjälpa med det?

Lycka till..!

Beemer, a way of life.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.