AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.889

M5 E34 - "Dunsande" bakifrån vid gasuppsläpp - vad fasen kan det vara?

Sida 2 av 2
Stekaren
Några framsteg ?
På måndag skall bilen in för byte av pitmanarmarna - återkommer därefter :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Är bultarna till silentblocken är efterspända? Dessa bultar brukar lossna efter ett tag, som ger ett klonkande ljud, jag har själv råkat ut för det.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Ljudet du beskriver kan ju vara så enkelt som lite slitage glapp i slutväxl....... Om du lyfter bilen bak och rycker bakdäcket fram och bak, låter det av klumpen då? Isf kan det vara det lilla glappet som hörs i läge farter.
Det blev betydligt bättre efter byte av pitmanarmarna!!! Något är dock fortfarande lurt... men min koppling är tokslut, så jag skyller på den tills vidare ;)

Mvh,
Kalle
___
Det symptom jag har kvar är att det känns som att bilen "gungar till lite" från bakvagnen, efter att man släppt upp gasen vid en växling... men "dunsandet" är i princip borta.

Mvh,
Kalle
___
jag har haft exakt samma problem, då jag bytade alla bussningar i bakvagnen utom krängningshämmar bussningarna och fortsatte sen när jag bytade dom så sluta den gå i sidled vid gaspådrag! värt att testa då dom inte är speciellt dyra och inte heller svåra att byta.
Skall byta dem också, tack för tipset.

Kan uppdatera nu och konstatera att symptomen blev mycket mindre efter byte av koppling och hardyskiva, men helt perfekt är det ännu inte.

Mvh,
Kalle
___
Jag hade samma fel på en E30 som jag hade när jag bodde i Thailand. Och dom bytte knutkorset och då försvann det.
Den hade en Toyota supra motor men drivlinan var bmw:s så det kanske är samma fel på din. Han hissade bilen och juckade lite på kardanen och så kom han fram till att det var där det glappade.

Visa användare
7
Daaniiiel
bmw 323i coupê -96
Min 323 dunsar eller donkar rejält nu efter jag kört så ett par månader. kan det möjligtvis vara bakaxeln eller vad tror ni? vid varje växling hörs ett duns men det blir mindre och mindre när man ökar hastigheten.. väldigt irriterande ljud. har bytt silentblocken..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.